ابتکارات وزارت امورخارجه در مقابله با ویروس کرونا

به گزارش بیباپ، همزمان با شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دریافت جامعه ایران از این بیماری فراگیر، وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در ژستی بشر محبت آمیز مدعی حمایت ایالات متحده آمریکا از مردم ایران برای مقابله با این ویروس شد.

ابتکارات وزارت امورخارجه در مقابله با ویروس کرونا

رویکرد ریاکارانه آمریکا زمانی اشکار تر گشت که این کشور در اقدامی غیرانسانی از واردات اقلام دارویی و پزشکی به کشورمان جلوگیری کرده و همیشه در این زمینه مانع تراشی کرد. با توجه به اینکه پزشکان باور دارند که کرونا در کنار بیمارهای زمینه ای، مرگبار می گردد؛ میتوان به تحریم نیز به مثابه همان بیماری زمینه ای نگریست که کرونا را منحوس تر و مرگبارتر می نماید. ایالات متحده آمریکا با تحمیل تحریم و فشار حداکثری و کوبیدن بر طبل ایران هراسی، مسئول مستقیم مرگ و درد و رنج قربانیان ایرانی ویروس کرونا است. پمپئو در حالی خواهان کمک به ملت ایران برای مقابله با ویروس کرونا شده است که خود او از اصلی ترین افراد در وضع و تشدید تحریم های ضد انسانی علیه ملت ایران است.

علاوه بر اثرات مخرب تحریمهای ظالمانه آمریکا در راستا مبارزه موثر با کرونا در ایران، از همان ابتدا شیوع ویروس کرونا در ایران، شاهد شروع جنگ روانی و تبلیغات گسترده رسانه های غربی و شبکه های معاند و ضد انقلاب علیه کشورمان بودیم. در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی کشور عهده دار وظایف خطیری بود؛ از یک طرف باید طی تعامل گسترده با کشورهای خارجی و مجامع بین المللی به تشریح آثار سوء تحریمهای آمریکا در مقابله موثر با بحران کرونا می پرداخت و از سوی دیگر با رصد و پایش دقیق کلیه روندهای خبری و تحلیلی در عرصه عمومی و رسانه ای، فضاسازی های منفی را خنثی مینمود. در این راستا، رئیس دستگاه دیپلماسی و بخشهای مختلف این دستگاه، بی وقفه فعال بوده و برای پیشبرد اهداف مورد نظر به ایفای نقش پرداخته اند.

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورها، مجامع بین المللی، سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها و فعالیت گسترده در فضای مجازی، ضمن تشریح آخرین شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران و نتایج مقابله با آن؛ واقعیات تلخ، مسائل و موانع ناشی از تحریم های ظالمانه رژیم آمریکا برای تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد احتیاج را به گوش جهانیان رساند و بر لزوم لغو تحریمهای ظالمانه آمریکا یا حداقل نادیده گرفته شدن آنها تاکید کرد. جذب و ارسال کمهای بشردوستانه از کشورها و مجامع ذیربط بین المللی، رسیدگی به مسائل شهروندان ایرانی خارج از کشور (دانشجویان، گردشگران، رانندگان ترانزیتی و ...) و انتقال آنها به کشورمان تا حد امکان، در کنار هماهنگی برای انتقال شهروندان خارجی حاضر در ایران به کشورهای متبوع خود را می توان به موارد فوق الذکر در خصوص فعالیتهای دستگاه دیپلماسی از شروع شیوع ویروس کرونا، اضافه نمود.

علاوه بر تمامی اقدامات انجام پذیرفته دستگاه دیپلماسی در به راه انداختن کمپین نه به تحریم نه به کرونا نقش موثری داشته است.

در سایه این اقدامات، امروز شاهد درخواست کشورهای مختلف، مجامع بین المللی، سازمانهای مردم نهاد و حتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا و سناتورهای آمریکایی، برای لغو یا تعلیق تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. ارسال کمکهای انساندوستانه از سوی کشورهای مختلف به ایران نشان از همدردی آنها با مردم ایران دارد و جمهوری اسلامی ایران هرگز این کمک رسانی در زمان بحران را فراموش نخواهد کرد. در کنار این، خاطره تلخ دشمنی آمریکا با مردم ایران و همراهی بعضی از کشورها چون ریاض با آن رژیم، از ذهنها پاک نخواهد شد.

کارشناس روابط بین الملل

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1057

به "ابتکارات وزارت امورخارجه در مقابله با ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتکارات وزارت امورخارجه در مقابله با ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید