75هزار هکتار از اراضی اصفهان زیر کشت گندم می رود

به گزارش بیباپ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کاهش برنامه کشت در سال زراعی نو، گفت: سال جاری 55 هزار هکتار کشت گندم آبی و 20 هزار هکتار کشت دیم، برنامه ریزی شده است.

75هزار هکتار از اراضی اصفهان زیر کشت گندم می رود

به گزارش از ، پیمان فیروزنیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه برنامه کشت هر سال از وزارتخانه به استان ها ابلاغ می گردد، گفت: سال زراعی تازه (1401- 1400) با توجه به شرایط خشکسالی برنامه کشت استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است هر چند سال زراعی گذشته هم به همین علت نتوانستیم برنامه کشت استان را به طور کامل محقق کنیم.

او ادامه داد: سال جاری هم با توجه به شرایطی که آب رودخانه زاینده رود بازگشایی نمی گردد و منابع آبی استان دچار مشکل است، پیش بینی می گردد که نتوان برنامه را به طور کامل اجرایی کرد، اما بذر گندم و جو به مقدار لازم تأمین شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به انواع مختلف بذر گندم و جو، گفت: بذری که تأمین شده نسبت به کم آبی، شوری و خشکی مقاوم بوده و از ارقام زودرس است تا کشاورزان بتوانند بیشترین بهره برداری را در شرایط خشکسالی داشته باشند.

فیروزنیا با بیان اینکه کود های شیمیایی فسفاته، پتاسه و ازته برای همه شهرستان های استان تأمین و ابلاغ شده است، افزود: کوشش می کنیم با ترویج ادواتی مانند کشت های کف کار (کشت در کف جوی ها) در سطح استان بتوان در شرایط خشکی و اراضی شور نحوه بهتری از کشت را داشت؛ بعلاوه استفاده از دستگاه های کشت مستقیم به کشاورزان توصیه می گردد که برای کشت گندم و جو بدون احتیاج به شخم و با هزینه کمتر زمین را می توانند کشت نمایند و اگر این کار در طی چند سال انجام گردد باعث افزایش مواد آلی خاک می گردد و رطوبت خاک هم در زمان آماده سازی زمین کمتر از دست می رود.

او با اشاره به اینکه کشت آبی گندم در هر یک از 24 شهرستان استان انجام می گردد، افزود: کشت دیم بیشتر در منطقه ها غربی استان مانند فریدن، فریدونشهر، چادگان، سمیرم و بویین میاندشت است، اما کشت آبی در همه شهرستان ها انجام می گردد؛ در شهر های حوضه زاینده رود مانند اصفهان، فلاورجان، لنجان، نجف آباد، مبارکه، شاهین شهر و برخوار که بخشی از کشاورزی آن ها وابسته به آب رودخانه است سال جاری هم با کاهش سطح کشت نسبت به سال های نرمال رو به رو خواهند شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه حدود 30 درصد از سطح زیر کشت این استان وابسته به آب زاینده رود است، گفت: سال هایی که آب رودخانه را نداشته باشیم 30 درصد سطح زیر کشت استان کاهش می یابد و متأسفانه حدود یکسالی است که آب رودخانه در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است و بی شک سال جاری هم با شرایط موجود، کشت با استفاده از آب رودخانه امکان پذیر نیست و اگر اراضی کشت گردد متکی به آب چاه ها خواهد بود.

فیروزنیا اظهار کرد: دو سال پیش که آب رودخانه جریان داشت حدود 60 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم و حدود 50 هزار هکتار زیر کشت جو رفت در حالی که سال زراعی 1399- 1400 به علت خشکسالی سطح زیر کشت گندم به 40 هزار هکتار و جو به کمتر از 50 هزار هکتار رسید.

او با بیان اینکه فراوری گندم استان در سال زراعی گذشته نسبت به سال 1398- 1399 حدود 50 درصد کاهش داشت، یادآور شد: استان اصفهان دوسال پیش 300 هزار تن فراوری گندم داشت در حالی که در یک سال اخیر با توجه به اینکه مزارع گندم دیم به علت نبود بارندگی از بین رفت و مزارع گندم آبی هم با خسارت سرما زدگی، طوفان و خشکسالی رو به رو شد فراوری گندم آبی و دیم در مجموع به حدود 150 هزار تن رسید.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در عین حال گفت: سال جاری قیمت خیلی خوبی برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده و قرار بر این است سال آینده با نرخ مصوب 7،500 تومان از کشاورزان خریداری گردد که امر از افزایش 50 درصدی نرخ خرید گندم نسبت به سال گذشته حکایت دارد و امید است با بکارگیری دستورالعمل های کشت، بذور مناسب و توکل به لطف خداوند برای بارندگی، سال جاری کشت خوبی را در استان ببینیم.

فیروزنیا با بیان اینکه سال جاری برنامه کشت جو قصیل در دستور کار استان است، گفت: با توجه به اینکه اصفهان یک استان دامپرور است و به تأمین علوفه احتیاج دارد یکی از راه های تأمین احتیاج علوفه کاشت یک محصول زمستانه با احتیاج آبی کم نسبت به ذرت است، از این رو سال جاری کشت قصیل جو را خواهیم داشت که می توان بصورت زمستانه کشت نموده و به صورت علوفه جو را برداشت کرد.

او بعلاوه به برنامه کشت کلزا اشاره نمود و گفت: نرخ خرید تضمینی این دانه روغنی که بصورت پاییزه کشت می گردد تا سال گذشته هر کیلوگرم 11 هزار تومان بود، اما سال جاری افزایش قیمت خوبی داشته و خرید کلزا با نرخ هرکیلو 15 هزار تومان مصوب شده است و نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش قیمت دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بذر و کود مورد احتیاج کلزا تأمین و دستورالعمل های کشت به شهرستان ها ارسال شده است، ابراز داشت: سموم و افت کش های مورد احتیاج هم تأمین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

فیروز نیا توضیح داد: انتظار داریم کشاورزان پاییز سال جاری به میزان آبی که از وجود آن اطمینان دارند، کشت نمایند تا با توجه به شرایط خشکسالی و پیش بینی هایی که شده دچار خسارت نشوند.

او افزود: به کشاورزان پیشنهاد می گردد نسبت به تأمین بذر مناسب برای کشت زراعی اقدام نموده و با توجه به آبی که در اختیار دارند کشت نمایند؛ بعلاوه مقدار بذر را با توجه به توصیه کارشناسان کشاورزی مصرف کند، زیرا مصرف بیش از میزان بذر سبب می گردد منابع مالی خود را از دست دهند و توجیه مالی برای آن ها نداشته باشد. کشاورزان در کشت خود از کود های شیمیایی پایه استفاده نمایند که علاوه بر افزایش عملکرد، مقاومت گیاه را در برابر خشکی بالا می برد.

مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان به 569 هزار هکتار می رسد و مجموع اراضی زراعی استان 486 هزار هکتار است که در سال های طبیعی از حیث بارندگی حدود 70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می یابد.

منبع:مهر

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2113

به "75هزار هکتار از اراضی اصفهان زیر کشت گندم می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "75هزار هکتار از اراضی اصفهان زیر کشت گندم می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید