10 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب میانکاله تلف شد

به گزارش بیباپ، رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه سالانه 300 هزار پرنده مهاجر از تالاب میانکاله عبور می نمایند، گفت: تا به امروز بیش از 10 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی بر اثر سم بوتولیسم در این تالاب تلف شد.

10 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب میانکاله تلف شد

عیسی کلانتری روز آدینه در جمع خبرنگاران با اشاره مرگ پرندگان در تالاب میانکاله استان مازندران گفت: براساس گزارش سازمان دامپزشکی تلفات پرندگان در میانکاله به علت رکود آب در و شرایط بی هوازی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بی هوازی باکتری های موجود در آب و خاک اقدام به ترشح سم بوتولیسم می نمایند، اضافه نمود: چون آب تالاب راکد است و جریان ورودی ندارد و در چند روز اخیر هم بارندگی وجود نداشته است ، شرایط بی هوازی برای باکتری ها ایجاد شد.

رییس سازمان محیط زیست کشوراضافه نمود: راه چاره دامپزشکی و پزشکی در این مورد وجود ندارد و فقط باید لاشه پرندگان تلف شده را سریع جمع آوری کرد.

کلانتری یادآور شد: بیش از 10 هزار لاشه پرندگان تلف شده در میانکاله تا به امروز جمع آوری شده است و تا 15 روز آینده هم به طور کامل لاشه ها جمع می شود.

وی گفت: اگر شرایط بی هوازی ایجاد شده در این تالاب سریع از بین رود فراوری سم باکتری ها هم کاهش پیدا می نماید و تالاب به حالت عادی بر می شود.

معاون رییس جمهور به شرایط تالاب های کشور هم اشاره نمود و اضافه نمود: در این 2 سال حق آبه 40 تالاب در کشور به تصویب شورای عالی تالاب ها رسیده است و وزارت نیرو و سازمان محیط زیست تفاهم کردند، که حق آبه محیط زیست در اولویت قرار بگیرد .

عیسی کلانتری یادآور شد: امیدواریم طی یک سال آینده برای 80 تالاب دیگر با وزارت نیرو برای تامین و تعریف حق آبه تالاب ها به تفاهم برسیم.

وی گفت: با توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب، قانون برنامه ششم و مصوبه شورای عالی تالاب ها حق آبه محیط زیست بعد از آب و بهداشت و شرب تلقی و باید تخصیص یابد.

رییس سازمان محیط زیست کشور با اعلام اینکه این سازمان به دنبال عملیاتی کردن حق آبه های تصویب شده است، گفت: وزارت نیرو با سعه صدر با مساله برخورد نموده و طبق قانون هم عمل می نماید.

عیسی کلانتری به همراه جمعی از مسوولان سازمان محیط زیست کشور به منظور بازدید و افتتاح پروژه و شرکت در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب روز آدینه به کردستان سفر نموده است.

غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر و تجدید میثاق دوباره با آرمان های امام راحل، افتتاح ساختمان مرکز تحقیقات گونه های جانوری و گیاهی، بازدید از موزه تاریخ طبیعی حفاظت محیط زیست کردستان و رونمایی از تمبر تالاب بین المللی زریوار مریوان از جمله برنامه های سفر 2 روزه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به کردستان است.

شرکت در همایش ویژه روز جهانی تالاب ها روز شنبه 12 بهمن از جمله برنامه های دومین روز سفر معاون رییس جمهور به استان است.

تالاب زریبار مریوان پس از سال ها کوشش به عنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی کشور در فهرست کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 842

به "10 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب میانکاله تلف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب میانکاله تلف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید