یک فنجان آرامش در جنت رودبار

به گزارش بیباپ، خبرنگاران: هشتمین دوره جشنواره گل گاوزبان در روستای ییلاقی و گردشگری جنت رودبار در حالی برگزار گردید که بنا به گفته بیشتر اهالی و اعضای شورای اسلامی این روستا تأثیر بسیاری بر معیشت اهالی روستا و تقویت اقتصاد منطقه داشته است.

یک فنجان آرامش در جنت رودبار

برگزاری رویدادهای جهانگردی بویژه آنکه جهانگردی به عنوان اقتصاد مکمل در کنار زندگی های مردم قرار بگیرد، ثابت نموده که به عنوان یک عامل مؤثر در پیشرفت و توسعه منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

جنت رودبار مازندران مهد گیاهان دارویی به ویژه گل گاوزبان بوده و پرورش این گونه گیاهی علاوه بر رونق مالی مردمان این منطقه زمینه حضور جهانگرد را نیز فراهم نموده است.

برگزاری رویدادهای جهانگردی می توانند این امکان را در اختیار جهانگردان قرار دهند که در سفرهای خود ضمن آشنا شدن با زندگی مردمان روستا از هویت و اصالت و محصولات فراوریی و زندگی بومی و محلی آنان بهره ببرند.

ابوالفضل جنت رستمی رئیس شورای اسلامی ییلاق جنت رودبار در تبادل نظر با خبرنگار مهر در حاشیه برگزاری هشتمین دوره جشنواره گل گاو زبان با بیان ویژگی های جهانگردی این دهستان از فراوری سالانه 40 تن گل گاو زبان خشک در این منطقه سخن گفت.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

وی اضافه نمود: حدود 140 هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت گل گاو زبان قرار داشته و مردمان این دهستان به وسیله کاشت این گیاه دارویی بخشی از اقتصاد خانوار خویش را تأمین می نمایند.

رئیس شورای اسلامی روستای جنت رودبار با بیان اینکه برگزاری این جشنواره به منظور معرفی این محصول و ترویج جهانگردی مبتنی بر کشاورزی است، توضیح داد: در کوشش هستیم تا جهانگردی را به عنوان اقتصاد مکمل در کنار ویژگی های دیگر این منطقه قرار دهیم تا علاوه بر حفظ اصالت ها و هویت منطقه، در تقویت اقتصاد منطقه نیز تأثیر بگذاریم.

این مسئول ادامه داد: برگزاری این جشنواره در این سال ها یاری کرد تا مردم منطقه از خام فروشی گل گاو زبان به سمت فراوری صنایع تبدیلی آن بروند.

مجتبی جنت فریدونی دهیار روستای جنت رودبار نیز در حاشیه برگزاری هشتمین دوره این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار مهر برگزاری رویدادهای جهانگردی را یکی از عوامل تأثیر گذار در تقویت اقتصاد روستا دانست.

وی با بیان اینکه کوشش کردیم تا با مطلع سازی مردم روستا و تشویق آنان به حفظ اصالت و بوم منطقه، فرهنگ جهانگردی تأثیر گذار را در این منطقه نهادینه سازیم، خاطر نشان کرد: در طول این سال ها مردمان این روستا به این نتیجه رسیدند که می توانند با تلفیق جهانگردی و کشاورزی و از این طریق بازار فروش محصولات خویش را بسازند.

نادر سحرخیز رئیس اداره میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی رامسر نیز در تبادل نظر با خبرنگار مهر برگزاری رویدادها و جشنواره های جهانگردی را یکی از مؤثرترین راهکارهای رشد جهانگردی و تقویت اقتصاد منطقه ای دانست.

وی اضافه نمود: هدف از برگزاری مستمر این رویداد، حفظ اصالت، هویت و بناهای بوم آورد در کنار رشد مالی، معرفی محصول گل گاو زبان و صنایع تبدیلی آن بوده ضمن آنکه بازار فروش برای مردم روستا ایجاد می نماید.

این مسئول با بیان اینکه ایجاد شرکت های تعاونی روستایی یکی دیگر از شاخصه های رشد مالی در روستاهاست، توضیح داد: مهمترین موضوع در روستاها، تأمین بازار فروش برای محصولات خانگی و صنایع دستی آنان است، ضمن آنکه این بازارهای محلی یکی از جاذبه های مهم جهانگردی منطقه است.

سحر خیز با بیان اینکه حفظ و احیای سنت های بومی، شامل زبان، گویش، پوشش و بازی های محلی بایستی از دستاوردهای اینگونه جشنواره ها باشد، ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این جشنواره، اضافه نمود: برگزاری این جشنواره ها می تواند با اضافه نمودن شاخصه های تأثیر گذار، در سطح و کیفیت بهتر و مطلوب تری برگزار گردد.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در حاشیه این رویداد گفت: در کوشش هستیم با ایجاد ستاد داروهای گیاهی در مازندران و تقویت صنایع تبدیلی برای این بخش ارزش اضافه نموده بیشتری ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود: از محل تبصره شانزده و هیجده به فراوری نمایندگان داروهای گیاهی تسهیلات واگذارمی گردد.

این مسئول با بیان اینکه مازندران در فراوری گیاهان باغبانی دارای سطح بالایی است، اضافه نمود: کشورمان در حوزه استفاده دارویی فقط سه درصد بهره گرفته شده است و ما در این بخش ارزش اضافه نموده بسیار کمی داریم.

وی بر برندسازی و تجاری سازی داروهای گیاهی از جمله گل گاو زبان تاکید نمود.

بعلاوه سید شمس الدین حسینی نماینده مردم شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این جشنواره در تبادل نظر با خبرنگار مهر برگزاری رویدادهای جهانگردی مبتنی بر کشاورزی را جهانگردی سبز خواند

برگزاری رویدادهای جهانگردی می توانند این امکان را در اختیار جهانگردان قرار دهند که در سفرهای خویش ضمن آشنا شدن به زندگی مردمان روستا از هویت و اصالت و محصولات فراوریی و زندگی بومی و محلی آنان بهره بگیرند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2564

به "یک فنجان آرامش در جنت رودبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فنجان آرامش در جنت رودبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید