کشاورزی چهارمحال و بختیاری در جهت سازگاری با خشکسالی

به گزارش بیباپ، از 120 هزار هکتار اراضی آبی چهارمحال و بختیاری، 69 هزار هکتار معادل 59 درصد اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.

کشاورزی چهارمحال و بختیاری در جهت سازگاری با خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این سازمان از سال های اخیر تلاش کرد تا با بهره وری در مصرف آب این بخش را با شرایط خشکسالی سازگار کند به طوری که در سال 98 با مصرف یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آب 900 هزار تن محصول در استان برداشت شده است، اما در سال زراعی گذشته (1400-1401) با در اختیار داشتن کمتر از 750 میلیون مترمکعب آب بیش از یک میلیون و 550 هزار تن محصول تولید کرده است.

وی اضافه نمود: از 120 هزار هکتار اراضی آبی استان، 69 هزار هکتار معادل 59 درصد اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است در حالیکه میانه کشوری این عدد 45 درصد است.

بیشتر بخوانید

حسین برزگر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری از استان های پیشرو کشور در اجرای سامانه های نوین آبیاری است، شرح داد: از 120 هزار هکتار اراضی آبی استان، 69 هزار هکتار معادل 59 درصد اراضی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است در حالی که میانه کشوری این عدد 45 درصد است.

وی ادامه داد: در طول سال های اخیر توسعه کمی در بخش زراعت به ویژه در اراضی آبی نداشته ایم بلکه از 87 هزار هکتار اراضی آبی به 78 هزار هکتار کاهش یافته است، اما در توسعه باغات در اراضی شیب دار افزایش کمی داشته ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت در افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی، گفت: دولت سیزدهم با تصویب سند اصلاح الگوی کشت گام بزرگ و مهمی را برای تحقق سازگاری با خشکسالی برداشته است.

برزگر، اجرای مطلوب این طرح را نیازمند همکاری تمام قوا و دستگاه هایی نظیر وزارت نیرو، دانشگاه ها و رسانه ها دانست و گفت: اگر بخواهیم این برنامه را به خوبی عملیاتی کنیم باید به معنای واقعی از کشاورز حمایت شود و تحقق این مهم می طلبد تا مجلس شورای اسلامی مشوق های قانونی برای این منظور درنظر بگیرد.

وی در ادامه به دیگر طرح ها برای سازگاری با خشکسالی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: جهش تولید در دیم زار ها از مهمترین این طرح ها به شمار می رود و چهارمحال و بختیاری نیز یکی از 16 استان پایلوت کشور در این بخش است و تعهد دارد تا در سال جاری 30 هزار هکتار اجرا کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در استان اشاره کرد و اضافه نمود: این طرح سال جاری با کشت غلات در استان آغاز شده است و از آنجا که قدرت ریسک پذیری کشاورزی را بالا می برد و نهاده ها از سوی پیمانکار به موقع تامین می شود می تواند باعث افزایش عملکرد شود.

برزگر حذف مطلوبیت صادرات محصولات آب بر با وضع عوارض را از دیگر طرح های جهادکشاورزی برای سازگاری با خشکسالی بیان کرد و گفت: در این طرح نه تنها کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها هدایت می شود بلکه با افزایش عوارض صادرات این نوع محصولات، کشت محصولات اساسی جایگزین آن می شود.

وی تاکید کرد: دولت با اجرای این مجموعه طرح ها درصدد است تا کشت محصولات کشاورزی را از 1.6 کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب در سالجاری به 2.7 کیلوگرم در سال 1404 افزایش دهد.

منبع:ایرنا

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آبان 1401 بروزرسانی: 2 آبان 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2456

به "کشاورزی چهارمحال و بختیاری در جهت سازگاری با خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی چهارمحال و بختیاری در جهت سازگاری با خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید