پلیمر جای سرب را در سپرهای محافظتی می گیرد

به گزارش بیباپ، دانشمندان پیروز به ساخت پلیمری شدند که از انسان در برابر تشعشات محافظت می نماید.

پلیمر جای سرب را در سپرهای محافظتی می گیرد

به گزارش خبرنگار حوزه علم،فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از فیوچریتی، گروه تحقیقاتی دانشکده صنایع و مهندسی هسته ای دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ماده جدیدی حاوی ترکیبات پلیمری توسعه داده اند که قادر به محافظت از کاربر و اشیا در برابر تشعشعات است. این ماده حاوی ذرات تری اکسید بیسموت بوده و می تواند جایگزین مواد مورد استفاده برای ساخت سپرهای محافظ اشعه مانند سرب گردد.

این ترکیب بسیار سبک است، فراوری آن سریع انجام می گردد و محافظ موثری در برابر تشعشعات یونیزه مانند اشعه گاما به شمار می رود. این ویژگی ها باعث می گردد که این پلیمر کاربردهای بسیاری از جمله در اکتشافات فضایی، تصویربرداری پزشکی و اشعه درمانی پیدا کند. سپرهای محافظ در برابر تشعشعات فعلی از موادی مانند سرب ساخته می شوند که بسیار سنگین و گران قیمت بوده و برای سلامت انسان و محیط زیست مضر هستند.

یافته های تحقیق جدید حاکی از آن است که ترکیبات تری اکسید بیسموت سپر محافظ موثری در برابر تشعشعات است و ویژگی های بسیار بهتری نسبت به مواد مورد استفاده سپرهای محافظ فعلی دارد. گروه تحقیقاتی با استفاده از اشعه فرابنفش این ترکیب پلیمری را می سازند، در حالی که مواد مورد استفاده در سپرهای محافظ فعلی با حرارت بسیار بالا ساخته می شوند که زمان بر به شمار می رود. ساخت ترکیب پلیمری با استفاده از اشعه فرابنفش تنها چند دقیقه زمان می برد و این فرایند در دمای اتاق نیز اجرا می گردد.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1138

به "پلیمر جای سرب را در سپرهای محافظتی می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیمر جای سرب را در سپرهای محافظتی می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید