واکنش استانداری سیستان و بلوچستان به شرایط صف های نان در استان ، سهمیه آرد خام روستاهای استان دو برابر شد ، اتباع خارجی نمی توانند نان بخرند؟

به گزارش بیباپ، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری سیستان وبلوچستان با بیان اینکه شرایط صف در نانوایی های استان طبیعی است، گفت: با استفاده از داشبوردهای مدیریتی در سامانه هوشمندسازی توزیع آرد، چنانچه خلأ یا مساله ای وجود داشته باشد، به صورت لحظه ای قابلیت رصد دارد و برای حل آن، اقدامات لازم صورت می گیرد.

واکنش استانداری سیستان و بلوچستان به شرایط صف های نان در استان ، سهمیه آرد خام روستاهای استان دو برابر شد ، اتباع خارجی نمی توانند نان بخرند؟

خبرنگاران- مرضیه ثمره حسینی: سیستان و بلوچستان از استان های محروم ایران است که گفته می گردد مصرف نان در این استان بسیار بالاتر از برنج است. اخیرا بعضی گزارش ها حکایت از ایجاد صف های طولانی خرید نان در سیستان و بلوچستان دارد که بعضی تقصیر را به گردن اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد یارانه ای و خرید کارتی نان می اندازند و می گویند سهمیه آرد نانوایی ها به خصوص نانوایی های روستایی کاهش پیدا نموده و به تبع آن، مسائل مردم برای خرید نان بیشتر شده است.

در این میان عنوان می گردد مهاجران افغان که تعداد آنها در این استان کم هم نیست به علت نداشتن کارت بانکی نمی توانند به راحتی نان بخرند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگاران با رد این صحبت ها گفت: پیش از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد، تعیین نبود آرد یارانه ای که بین نانوایان توزیع می گردد، چه سرنوشتی پیدا می نماید و چه مقدار آن به نان تبدیل شده و به دست مردم می رسد؛ اما اجرای این طرح موجب شده مدیران استانی امکان رصد و نظارت بر چرخه فراوری نان را پیدا نمایند.

ما در ادامه در صحبت با مجتبی شجاعی، پیگیر شرایط توزیع آرد در استان به خصوص در روستاهای سیستان و بلوچستان و مسائل نانوایی ها و مردم و اتباع خارجی برای تهیه و خرید نان شدیم.

سهمیه آرد خام روستاهای سیستان افزایش یافت

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص شرایط توزیع آرد در استان گفت: سهمیه آرد خام روستاهای این استان از تیرماه سال جاری به حدود دوبرابر افزایش یافته است. میانگین توزیع ماهانه آرد خام روستاهای استان سیستان و بلوچستان حدود 5 هزار تن بود که با تدابیر اتخاذ شده در طرح هوشمندسازی توزیع آرد یارانه ای، این عدد از تیرماه به حدود 10 هزار تن افزایش یافته است.

مجتبی شجاعی اضافه کرد: این سهمیه در هر روستا در اختیار یک واحد توزیع قرار می گیرد؛ سرپرستان خانوار با مراجعه به واحد توزیع، می توانند به ازای تعداد نفرات خانوار و با کشیدن کارت بانکی خود بر روی کارتخوان هوشمند اقدام به خرید آرد خام یارانه ای نمایند.

این مقام مسئول توضیح داد: پیش از اجرای این طرح، تعیین نبود آرد یارانه ای که بین نانوایان توزیع می گردد، چه سرنوشتی پیدا می نماید و چه مقدار آن به نان تبدیل شده و به دست مردم می رسد؛ اما اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد موجب شده مدیران استانی امکان رصد و نظارت بر چرخه فراوری نان را پیدا نمایند.

اتباع خارجی مسئله ای در تهیه نان ندارند

شجاعی در پاسخ به این سوال که برای خرید نان اتباع خارجی چه تمهیدی اندیشیده شده است، گفت: آن دسته از اتباع خارجی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند، به وسیله کارت بانکی خود امکان خرید دارند؛ اتباعی هم که فاقد کارت بانکی هستند، معمولا به وسیله کارت بانکی کارفرمای خود اقدام به خرید می نمایند؛ درباره اتباعی هم که با پول نقد به نانوایی مراجعه می نمایند، نانوا مکلف است پول نقد را دریافت و به وسیله کارت بانکی خود که قبلا در سامانه ثبت شده، اقدام به ثبت تراکنش خرید کند.

وی توضیح داد: مردم عادی نیز در صورتی که با پول نقد و بدون کارت بانکی به نانوایی مراجعه نمایند، نانوا مکلف است پول نقد را دریافت نموده و به وسیله کارت بانکی خود (کارت نانوا)، اقدام به ثبت تراکنش خرید نان برای مشتری کند.

سهمیه آرد متناسب با عملکرد نانوایان اختصاص می یابد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و شناور شدن سهمیه آرد نانوایان گفت: با شناورسازی سهمیه آرد نانوایان، هر نانوایی به مقداری که در دوره قبل نان پخت نموده و به مردم فروخته باشد، به علاوه چند درصد بیشتر، می تواند برای دوره بعد آرد یارانه ای دریافت کند. یعنی مقدار دسترسی نانوایی ها به آرد یارانه ای کاملا وابسته به عملکرد دوره قبل نانوایی است.

وی ادامه داد: از مجموع 1689 نانوایی این استان، 535 نانوایی دسترسی شان به آرد یارانه ای افزایش یافته، تعداد 724 نانوایی بدون تغییر بوده و 430 نانوایی به علت عدم عرضه کافی نان به مردم (متناسب با آردی که در اختیار داشتند) و ثبت تراکنش های غیرواقعی بر روی کارتخوان های هوشمند، با کاهش دسترسی به آرد یارانه ای روبرو شده اند.

شرایط صف نانوایی ها طبیعی است

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرایط صف در نانوایی های استان طبیعی است، گفت: با استفاده از داشبوردهای مدیریتی در سامانه هوشمندسازی توزیع آرد، مدیران استانی به صورت لحظه ای بر فرایند تامین آرد نانوایی ها و فراوری نان نظارت دارند و چنانچه خلأ یا مساله ای وجود داشته باشد، به صورت لحظه ای قابلیت رصد دارد و برای حل آن، اقدامات لازم صورت می گیرد.

کسب و کارها و دانشگاه ها حتما اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند

شجاعی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای خرید نان با کارت های بانکی تکراری وجود دارد، گفت: برای مصارف معمول مردم که از منطقه ای به منطقه دیگر فرق دارد، هیچ محدودیتی اعمال نمی گردد. حتی اگر این خرید با کارت های تکراری باشد. اما اگر خرید با کارت تکراری به دفعات زیاد و خارج از عرف مصرفی مردم آن منطقه باشد طبیعتا با محدودیت روبرو می گردد و از سوی سامانه به عنوان خرید مرسوم تلقی نمی گردد. به عنوان مثال، اگر با یک کارت بانکی در یک روز 5 مرتبه و هر مرتبه 20 عدد نان سنگک خریداری شده باشد، این نمی تواند خرید معمول و مرسوم مردم باشد بلکه ممکن است مربوط به کسب و کارها مثلا رستوران باشد.

شجاعی ادامه داد: در کارتخوان های هوشمند، گزینه مربوط به خرید کسب و کارها به صورت جداگانه تعبیه شده تا کسب و کارهایی مثل رستوران ها یا حتی دانشگاه ها و کارخانجات که احتیاج به حجم زیاد نان دارند بتوانند در حجم بالا خرید نان انجام دهند. البته این کسب و کارها باید اطلاعات خود را یکبار در سامانه ثبت نمایند و پس از ثبت، در هر بار مراجعه و خرید نان، می توانند به وسیله گزینه کسب و کارها که بر روی کارتخوان های هوشمند تعبیه شده، اقدام به خرید نان مورد احتیاج خود نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2582

به "واکنش استانداری سیستان و بلوچستان به شرایط صف های نان در استان ، سهمیه آرد خام روستاهای استان دو برابر شد ، اتباع خارجی نمی توانند نان بخرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش استانداری سیستان و بلوچستان به شرایط صف های نان در استان ، سهمیه آرد خام روستاهای استان دو برابر شد ، اتباع خارجی نمی توانند نان بخرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید