میزبانی تالاب انزلی از فلامینگو و لک لک نشانه خوبی نیست

به گزارش بیباپ، خبرنگاران/گیلان نماینده بندرانزلی در مجلس، با تاکید بر اینکه تالاب در حال مرگ است، گفت: تالاب انزلی چند سالی است که میزبان فلامینگو و لک لک شده، اما این مسئله جای خوشحالی ندارد، زیرا این پرندگان برای صید احتیاج به آب کم عمق دارند و برای صید به تالاب های در حال مرگ می فرایند.

میزبانی تالاب انزلی از فلامینگو و لک لک نشانه خوبی نیست

احمد دنیامالی در جلسه لایروبی تالاب انزلی و اقدامات حوزه بنادر و دریانوردی و مسائل محیط زیستی شهرستان بندرانزلی که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار گردید، اظهار کرد: تالاب انزلی چند سالی است که میزبان فلامینگو و لک لک شده، اما این مسئله جای خوشحالی ندارد، زیرا این پرندگان برای صید احتیاج به آب کم عمق دارند و برای صید به تالاب های در حال مرگ می فرایند.

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان برای حل مسائل زیست محیطی و حفظ سلامت مردم باید به اجماع نظر برسند و مسائل را در اسرع وقت حل نمایند، گفت: باید یک همت و عزم عمومی برای حل مسائل تالاب انزلی بین مسئولان وجود داشته باشد، چراکه در این صورت می توانیم کارهای عظیم انجام دهیم.

دنیامالی توضیح داد: آب منطقه ای فقط مسئول حریم و ایجاد بستر نیست که باعث بروز مشکل برای مردم گردد، بلکه باید در چارچوب قانون وظایفی را که برای لایروبی دارد، انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه حجم رسوب سالانه تالاب به دلیل جنگل تراشی هایی که در بالادست صورت می گیرد بیشتر شده است، بیان کرد: تا لایروبی انجام نگردد، هر اتفاقی در تالاب صورت بگیرد به دلیل بالا آمدن آب و رسوب گذاری بیشتر به نتیجه نمی رسد.

نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تالاب در حال مرگ است و اگر کاری نکنیم از دست می رود، گفت: باید کوشش کنیم تا کار از کار نگذشته این اقدامات را در اسرع وقت انجام دهیم.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان دستگاه مدرن و خوبی برای مبارزه مکانیکی با سنبل آبی خریداری نموده و باید این دستگاه را استفاده کند.

دنیامالی، با اشاره به اینکه در برخی از تالاب ها به جهت محدودیتی که وجود داشت توانستیم سنبل آبی را خوب مدیریت کنیم، اضافه کرد: اگر در تالاب انزلی از سازمان های مردم نهاد و ظرفیت مردم استفاده نکنیم، مدیریت سنبل آبی ممکن نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جریان مسائل زیست محیطی تالاب کاملا به کارکرد بنادر و مجموعه حفاظت محیط زیست و حوزه آب منطقه ای وابسته است، تاکید نمود: آب منطقه ای و حفاظت محیط زیست متولی کار هستند. بنده هم به وسیله مجلس پیگیری می کنم تا بتوانیم برای کار تجهیزات و امکانات خوبی را تامین کنیم.

دنیامالی با تاکید بر اینکه مطالعات همه جانبه باید انجام دهید تا بتوانیم جلسات تالاب را به پایان برسانیم، اضافه کرد: اگر سلامت تالاب تامین گردد، می توانیم آبزی پروری هم در آنجا داشته باشیم. عده ای دغدغه دارند که کسی وارد حریم تالاب نگردد؛ در حالی که محیط زیست برای زندگی مردم است، نه عامل بازدارنده و لذا نباید به بهانه حفاظت از محیط زیست برای مردم مشکل ایجاد کنیم.

اسماعیل میرغضنفری، فرماندار بندرانزلی نیز توضیح داد: این شهرستان علیرغم پتانسیل های خوب و منحصر به فردی که دارد، با مسائلی نیز روبرو است که باعث شده به اندازه قابلیت های موجود شهرستان، نتوانیم رشد کنیم.

وی اضافه کرد: مسائلی از جمله حریم تالاب و حریم دریا و مهمتر از آن سنبل آبی که در این سالها بخش عمده ای از تالاب را درگیر نموده و تبعات ناشی از آن حتی به لایه های زندگی مردم عادی راه پیدا نموده است.

فرماندار انزلی بیان کرد: همچنین رسوب در محدوده بندری که مرکز ثقل تجارت دریایی است و این رسوب گذاری در تالاب ما را از ادامه اقداماتی که باید در راستای حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی و حوزه مالی گردشگری داشته باشیم فرایند کارها را کند نموده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلا دنبال این نیستم که کسی را مقصر معرفی کنم، اضافه کرد: در برابر واقعیت های موجود مردم قاضی عملکرد ما هستند و اگر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی وظایف خود را انجام ندهد، گروه های مردمی ورود پیدا می نمایند.

فرماندار بندرانزلی با اشاره به اینکه بسیاری از ادارات حضور خوبی در جلسات دارند، گفت: تقسیم وظایف برای پیگیری مسائل تالاب چیزی است که مغفول مانده است. اگر محیط زیست پیشقدم گردد، مردم و گروه هایی که دغدغه دارند و دستگاه های اجرایی دیگر نیز پای کار خواهند، زیرا تالاب مخصوصا سنبل آبی بسیار مهم است.

موسی زنجانخواه، رئیس شورای شهر بندرانزلی نیز در این نشست، با بیان اینکه امیدوارم به یک راه حل عملی در زمینه احیای تالاب و مبارزه با سنبل آبی برسیم، اظهار کرد: پیگیری و دغدغه سازمان های مردم نهاد برای مبارزه با سنبل آبی جای تقدیر و تشکر دارد که به صورت علمی این مسئله را مورد توجه دادند و باید شاهد خروجی عملی از این جلسات باشیم.

وی توضیح داد: توسط یکی از شهفرایندان دستگاهی برای مبارزه با سنبل آبی ساخته شده و شهرداری درخواست عقد قرارداد با این شهفرایند را داشت که سازنده اعلام نمود قصد فروش دستگاه را دارد لذا احتیاجمند هماهنگی هستیم.

رئیس شورای شهر بندرانزلی با اشاره به اینکه در راستای وظایف مدیریت شهری لایروبی رودخانه مسئولیتی هم برای شورای شهر معین شده، گفت: قطعا همه این موارد در راستای احیای تالاب است و ما هم در حد توان خود برای این امر مهم حضور داریم.

به گزارش خبرنگاران، تالاب انزلی از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال 1971 میلادی است و از آنجایی که یک تالاب بین المللی ثبت شده است، هم اکنون در فهرست مونترال قرار گرفته است که قرار دریافت در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1731

به "میزبانی تالاب انزلی از فلامینگو و لک لک نشانه خوبی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی تالاب انزلی از فلامینگو و لک لک نشانه خوبی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید