موزه های شگفت انگیز رم

به گزارش بیباپ، شکی نیست که پایتخت ایتالیا برای گردشگران، یک تجربه فرهنگی عالی را با خود به همراه دارد.

مثلا می توانید به کولوسئوم (Colosseum) بروید و ببینید که پاپ کجا را خانه خود می داند. همچنین می توانید در خیابان های آن قدم بزنید و قرن ها تاریخ را در پیش چشمان خود ببینید. اما این بار مقصد ما بازدید از موزه های این شهر خواهد بود؛ فرصت دیدار از موزه های رم با کلاس جهانی را از دست ندهید.

موزه های شگفت انگیز رم

10. موزه تمدن روم

رم مدرن، چیزهای زیادی برای عرضه به بازدیدکنندگان دارد؛ اما برای اینکه درست در حال و هوای این شهر قرار بگیرید، باید به تاریخچه این شهر هم نظری داشته باشید. در موزه تمدن روم، می توانید یک ماکت از روم باستان را ببینید. همچنین کپی هایی هم از آثار هنری معروف رومی دیده می شوند و بدین ترتیب نگاه دقیق تری به زندگی در روم باستان خواهید داشت. این موزه در قسمت جنوبی شهر و در ناحیه ای با نام EUR واقع شده که مملو است از ساختمان هایی به سبک دهه 30 و 40 میلادی.

9. موزه ملی اتروسکان (Etruscan)

ناحیه ای از رم با نام ویجنا وچیا (Vigna Vecchia) وجود دارد که در آنجا نمی توانید از زیبایی ویلا گیلا (Villa Guilia) چشم بپوشانید. این ویلا یک ساختمان قرن شانزدهمی است که برای پاپ جولیوس سوم ساخته شده بود. اما امروزه، ویلاگیلا مرکز موزه ملی اتروسکان است و این بزرگترین مجموعه جهان در زمینه هنر اتروسکان محسوب می گردد. هر کسی که به هنر یا تاریخ علاقه دارد، باید از آن دیدن کند. مهم ترین اقلام این مجموعه عبارتند از مجسمه ای با اندازه واقعی عروس و داماد، لوحه های پیرگی (Pyrgi)، و گلدان تیتا وندیا که گفته می گردد بیش از 2600 سال قدمت دارد.

8. موزه MAXXI

همان طور که شواهد تاریخی در موزه ها هم نشان می دهند، زندگی در رم، 14 هزار سال قدمت دارد. اما در این میان، آثاری از قرن گذشته هم به چشم می خورند و موزه MAXXI به نمایش بهترین آثار هنری مربوط به قرن 21 می پردازد. ساختار معاصر موزه MAXXI نیز به نوبه خود بسیار جالب توجه است. این بنا توسط معمار معروف، زاها حدید (Zaha Hadid) طراحی شده و تمرکز این موزه روی معماری، نقاشی و مجسمه سازی و نیز کتابخانه و کافه می باشد.

7. ویلا فارنسینا (Villa Farnesina)

در سال 1506، در ناحیه تراستور (Trastevere) از رم، ویلای رنسانس بنا شد. در اواخر قرن شانزدهم، این ویلا توسط خانواده فارنس (Farnese) خریداری شد و از آن زمان تاکنون، نام ویلای فارنسیا را به خود گرفته است. با اینکه این ویلا به شکل U است، اما دلیل اصلی بازدید از آن، به فضای داخلی آن برمی گردد. برخی از دیوارهای اتاقهای خواب این ویلا با نقاشی های دیواری رافائل تزئین شده اند و در سالن آن نیز نقاشی ترکیبی دیده می گردد. قسمت زیادی از فضای این ویلا از جمله لوجیا (Loggia)، معمولا برای بازدید به روی عموم باز است.

6. پالازو دوریا پامفیلج (Palazzo Doria Pamphilj)

پالازو دوریا پامفیلج یک قصر خصوصی در رم است که در قرن 15 میلادی ساخته شده و دیدن از آن راه بسیار مناسبی برای پی بردن به قلب آریستوکراتیک شهر رم است. خواه باور کنید یا نه، این قصر و گالری هنری داخل آن در مالکیت خصوصی خانواده ای است که در بخشی از این ساختمان سکونت دارند. در این گالری بیش از 500 اثر نقاشی از جمله آثار کاراواجیو (Caravaggio)، ولازک (Velázquez) و تیتیان (Titian) و نیز مجسمه هایی از برنینی (Bernini) دیده می شوند.

5. موزه ملی روم (National Roman Museum)

اگر مایل هستید خودتان را در تاریخ، میراث و فرهنگ رم غرق کنید، موزه ملی روم یا به زبان ایتالیایی Museo Nazionale Romano را به شما پیشنهاد می کنیم. این موزه رومی تنها در یک جا متمرکز نیست، بلکه نمایشگاه های آن در مناطق مختلفی از شهر پراکنده هستند. در این موزه آثار هنری با ارزشی به چشم می خورند. همچنین در بخش حمام رومی، مجسمه های مرمر و خیره کننده ای دیده می شوند که در ناحیه تاریخی حمام دیوکلتیان بازسازی شده اند.

4. قصر سانت آنجلو (Castel SantAngelo)

یک موزه در رم که حتماً باید از آن دیدن بکنید، قصر سانت آنجلو است که بخش هایی از آن تقریبا 1900 سال قدمت دارند. این قصر که در ابتدا به عنوان آرامگاه هادریان، امپراتور روم درنظر گرفته شده بود، در طی قرون وسطی تقویت شد و دستخوش تغییر قرار گرفت تا اینکه تبدیل به ساختمان بسیار جالب امروزی شد. امروزه قصر سانت آنجلو دارای یک موزه است که به داشتن مجموعه ای از نقاشی های رنسانس و نیز جنگ افزارهای نادر مربوط به قرون وسطی، به خود می بالد.

3. موزه کاپیتولین (Capitoline)

موزه کاپیتولین در ناحیه کولوسئو (Colosseo) و درست خارج از کولوسئوم (Colosseum) بنا شده و دیدن از آن، قدری شما را در زمان به عقب برمی گرداند تا به گشت و گذار در بهترین آثار هنری یونانی و رومی مربوط به این شهر بپردازید. این موزه دارای یک بنای قرن هفدهمی است که طرح آن توسط میکلانژ ریخته شده بود و اکنون میزبان آثار هنری مانند گائول در حال مرگ (Dying Gaul) و نیز مجسمه هایی همچون مجسمه امپراتور مارکوس آرلیوس (Marcus Aurelius) سوار بر اسب است که هر دو از برنز ساخته شده اند. اما اثر هنری معروف در این موزه، مجسمه ای از رومولوس (Lupa Capitolina) با نام لوپا کاپیتولینا (Romulus) است. بخشی از این موزه، در ساختمان کناری آن می باشد که پالازو دی کنسرواتوری (Palazzo dei Conservatori) نام دارد و مرکز آثار هنری یونانی و رومی و نیز گالری عکس مدرن است. این بخش، آثار هنرمندانی همچون کاراواجیو (Caravaggio)، روبنز (Rubens) و تیتیان (Titian) را در خود نگهداری می نماید.

2. گالریا بورگیز (Galleria Borghese)

می توان گفت اثرگذارترین مجموعه هنری در شهر رم، در ویلای بورگیز (Villa Borghese) در منطقه کامپو مارزیو (Campo Marzio) واقع است. سیپیون بورگیز (Scipione Borghese) یک مجموعه دار هنری با ذوق بود و مجموعه جالبی از هنرهای ایتالیایی و اروپایی را گردآوری کرده بود. زمانی که در گالریا بورگیز به سر ببرید، می توانید از 20 اتاق واقع در آن دیدن کنید که شامل مجسمه هایی همچون مجسمه داود اثر جیان لورنزو برنینی (Gian Lorenzo Bernini) هستند. همچنین، نقاشی هایی هم از تیتیان، کاراواجیو و روبنز به چشم می خورند. برخلاف دیگر موزه های بزرگ، گردش در گالریا بورگیز تمام روز به طول نمی انجامد؛ چرا که تأکید زیادی روی کیفیت نقاشی ها وجود دارد و نه حجم آثار.

1. موزه واتیکان

از جاذبه های واتیکان، می توان به سوییس گارد (Swiss Guard) و کلیسای سن پیتر (St. Peter) اشاره کرد. اما حتماً از موزه واتیکان در رم هم دیدن کنید که میزبان مجموعه کم نظیری از آثار هنری مذهبی است. بخشی از این موزه، نمازخانه سیستین (Sistine) است که شهرت آن به خاطر نقاشی های سقفی عالی آن توسط میکلانژ است. این موزه به گونه ای است که بازدیدکنندگان فقط می توانند در یک جهت بروند و بدین ترتیب مطمئن باشند که دیدن از پلکان مارپیچ، یا اتاق های رافائل را از دست نمی دهند. اگرچه بازدیدهای انفرادی می تواند لذت بخش باشند، اما بد نیست با صرف کمی پول، از تورهای دارای راهنما استفاده کنید. این تورها به چندین زبان برگزار می شوند و بدین ترتیب می توانید درک بهتری از آثار آن داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 573

به "موزه های شگفت انگیز رم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های شگفت انگیز رم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید