موزه مصرشناسی تورین در ایتالیا

به گزارش بیباپ، موزه مصرشناسی تورین در ایتالیا

موزه مصرشناسی تورین که دومین موزه بزرگ دنیا با موضوع تاریخ مصر است، درسال 1824 تاسیس شد. در این موزه 5،268 اثر مربوط به مصر باستان نگهداری می گردد. در دهه 1800، سراسر اروپا تحت تاثیر مصر قرار داشتند و دلیل آن هم لشکرکشی ناپلئون به مصر بود. Bernardino Drovetti در طی تصرف مصر بیش از 8000 مجسمه، مومیایی، تابوت، نوشته های پاپیروس، جواهرات و طلسم های مختلف را جمع آوری کرد. Carlo Felice این مجموعه را در سال 1824 خریداری کرد و این نقطه شروع موزه مصرشناسی تورین بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

موزه مصرشناسی تورین در ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

در بین سال های 1903 و 1920، باستان شناسان ایتالیایی تعداد زیادی حفاری در اطراف رود نیل در مصر انجام دادند که در نتیجه آن ها حدود 30،000 اثر کشف و بعضی از آن ها وارد این موزه شد. در سال های 1930 تا 1969 هم آثار دیگری به موزه اضافه شدند. آثار موجود در این موزه مورد توجه شماری از مهم ترین محققان، از جمله ژان-فرانسوا شامپولیون قرار گرفته است؛ کسی که توانست الفبای زبان مصری، فرهنگ واژگان و همچنین دستور زبان هیروگلیف مصر باستان را رمزگشایی کند. از این رو، تورین به عنوان شهری شناخته می شود که مصرشناسی از آنجا آغاز شد. موزه مصرشناسی تورین در سال 1988 به صورت کامل بازسازی شد.

آثار موجود در موزه مصرشناسی تورین

در میان برجسته ترین آثار موجود در این موزه، می توان به مقبره خا و مریت و معبد Ellesija نام برد که قدمت آن به 3،500 سال قبل از میلاد مسیح برمی شود و متعلق به توتمس سوم، ششمین فرعون از دودمان هجدهم مصر باستان است. ولی شاید مهم ترین اثر تاریخی در این موزه فهرست پادشاهان تورین باشد که بیشترین اطلاعات را در خصوص توالی پادشاهی و وراثت در مصر دارد. این شجره نامه شامل اسامی پادشان و سال های دوره پادشاهی آن ها است. البته مجسمه های بسیار معروف و قابل توجهی هم در این موزه وجود دارند که در میان آن ها می توان به مجسمه رامسس دوم اشاره نمود که این مجسمه توسط Vitaliano Donati کشف شده بود. بعضی دیگر از آثار موجود در این موزه را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

یکی دیگر از آثار موجود در این موزه، مقبره خا - TT8 است که یکی از مهمترین کشف های باستان شناسی در زمینه مصر باستان به شمار می رود. این مقبره، یکی از معدود مقبره هایی است که در طول قرن ها از پادشاهان و فراعنه مصر باقی مانده است. مقبره خا در سال 1906 و توسط تیم حفاری باستان شناسی ایتالیایی گفت شد. کشف و دسترسی به این مقبره حاصل هفته ها کار 250 کارگر و باستان شناس بوده است.

مجموعه پاپیروس مخلتفی در این موزه نگهداری می شود که بعضی آن ها را مهم ترین پاپیروس های موجود در جهان می دانند. در زمان گذشته از پاپیروس به عنوان کاغذ استفاده می شده است و روی آن ها اقدام به نوشتن و یا کشیدن اشکال مختلف می کردند. با توجه با اینکه پاپیروس به سرعت در آب حل می شود، سال ماندن و قدمت این پاپیروس ها به اهمیت آن افزوده است.

کتابخانه موزه مصرشناسی تورین

کتابخانه موزه مصرشناسی در زمان آغاز کار این موزه حدود 1824 عنوان کتاب در زمینه مصر باستان داشت. این کتابخانه به صورت کاملا تخصصی در زمینه مصر باستان فعالیت می نماید و نمونه های بسیار کمی در جهان دارد. در طول زمان، کتابخانه موزه مصرشناسی تورین تبدیل به یک مرجع بسیار معتبر برای محققان سراسر جهان شده است. این مجموعه اکنون شامل 7400 کتاب، 2100 شماره ژورنال، 171 کتابچه، 182 خاتمه نامه و میکروفیلم ها می شود.

اطلاعات بازدید

این موزه در روزهای دوشنبه تا ساعت 9 صبح الی 2 بعد از ظهر باز است ولی در سایر روزهای هفته (سه شنبه تا یکشنبه) شما می توانید از ساعت 9 صبح الی 6:30 بعد از ظهر به این موزه دسترسی داشته باشید.

هزینه بازدید از موزه و نمایشگاه برابر با 15 یورو است. ولی خبرنگاران و افراد 15 الی 18 سال می توانند 11 یورو بپردازند. این هزینه برای بچه ها زیر 6 الی 14 سال، بازدیدهای گروهی دانش اموزی فقط 1 یورو است. علاوه بر این، بچه ها زیر 5 سال، معلولان (و همراه آن ها) می توانند به صورت رایگان از موزه بازدید نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 523

به "موزه مصرشناسی تورین در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه مصرشناسی تورین در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید