معرفی خانه های تاریخی شیراز

به گزارش بیباپ، خانه های تاریخی شیراز | Shiraz Historical houses

دیگر از زیبایی های پیوند جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر علم و ادب، شیراز چه بگوییم که دیگران برای یک بار هم که شده از آن نگفته باشند؟! این شهر بسیار زیبا از گذشته های دور و از همان زمانی که پایه های شکل گیریش گذاشته شد انگار قرار بوده که زیبا باشد و زیبا بماند. در این شهر جذاب و در هر گوشه اش جاذبه ای وجود دارد که هر کسی را از هر کجایی به سمت خود می کشاند و چشمانش را غرق در زیبایی و عزمت خویش می نماید. از همین مظاهر زیبای تاریخی، خانه های تاریخی شیراز هستند که دیدنشان را به هر کسی که قرار است به این شهر سفر کند پیشنهاد می کنیم. از این رو ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا برای شما خانه های تاریخی شیراز را به صورت کامل معرفی نماییم پس در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

معرفی خانه های تاریخی شیراز

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت ترک اصل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

در خانه زینت الملک شیراز، خانه دختر خانواده قوام یک دل سیر بگردید! | Zinat Al-Molk House

اولین خانه ای که از بین خانه های تاریخی شیراز می خواهیم به شما معرفی نماییم، خانه زینت الملک شیراز است.

ساخت این خانه تاریخی در سال 1290 به دستور محمد خان قوام الملک دوم آغاز شد و 12 سال بعد یعنی در سال 1302 به خاتمه رسید. این خانه قجری امروزه یکی از معروف ترین خانه های قدیمی این شهر است که زیر زمینش موزه مشاهیر فارس را با استفاده از تندیس و مجسمه های افراد مشهور برپا نموده اند.

در این خانه زیبا، نقاشی هایی با موضوعات مختلفی از پرندگان، گل و حیوانات بر روی دیوارهای آن می توانید مشاهده نمایید.

این خانه تاریخی در سال 1354 به ثبت ملی رسید. راستی شما می توانید برای رزرو هتل در شیراز از طریق خبرنگاران اقدام نمایید.

درباره نام این بنا داستان جالبی وجود دارد. دختر قوام الملک چهارم، زینت الملک قوامی در این خانه که تنها یک کوچه با خانه پدری خود یعنی عمارت قوام فاصله دارد؛ زندگی می نموده است و به این خاطر به این مکان، خانه زینت الملوک می گفته اند.

جالب است بدانید که از خانه زینت الملک تا عمارت قوام یک راه زیرزمینی نیز وجود داشته که افراد خانواده از آن رفت و آمد می نموده اند.

از ویژگی های بسیار خارق العاده خانه زینت الملک شیراز این است که به خاطر آیینه کاری هایی که در این بنا وجود دارد، مخصوصا زمان هایی که نور خورشید به داخل سالن می تابد؛ زیبایی خاصی که حاصل در هم آمیختن معماری بی نظیر و انعکاس نور در آیینه هاست، خودشان از زبان زیبایی این خانه برایتان سخن می گویند!

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام

خانه ای به بلندای تاریخ شیراز، خانه صابر | Saber House

دیگر خانه ای که از بین خانه های تاریخی شیراز می خواهیم به شما معرفی نماییم، خانه تاریخی صابر است.

این خانه هم که امروزه به موزه تبدیل شده، از آثار تاریخی است که از دوره قبل از حکومت قاجارها در شیراز باقی مانده است.

وقتی می گوییم که این خانه به بلندای تاریخ شیراز قدمت دارد، تنها عنوانی توصیفی و اغراق گونه برای این خانه نیست بلکه خانه صابر را باید به عنوان قدیمی ترین خانه تاریخ در شیراز معرفی کنیم.

این خانه در دوره حکومت زندیه برای یک تاجر شیرازی به نام حسن علی صابر سنگری ساخته شد.

در آن موقع برای ساخت این خانه از نوعی معماری یبک جدید استفاده شده بوده است.

از ویژگی های معماری این خانه قدیمی و بسیار تاریخی این است که گچ بری ها و تزئینات قرینه اش با وسواس و نظارت شخص خود آقای حسن علی صابر سنگری ساخته شده است و در یک کلام، نمونه ندارد!

خانه صابر در سال 1382 به ثبت ملی رسید.

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، کوچه محله سرباغ، بن بست کد خدا، پلاک 62

خانه سعادت، جایی برای دوباره عاشق شیراز شدن! | Saadat Home

اگر تا به حال به شیراز رفته باشد ممکن است در هنگام بازدید از آثار تاریخی این شهر گذرتان به خانه سعادت که به آن خانه خاتم هم می گویند افتاده باشد.

این خانه که از خانه های تاریخی شیراز است در کنار آرامگاه ابن سیبویه که یکی از عظیم ترین دانشمندان ایرانی در زمینه صرف نحو زبان عربی بود، نهاده شده است.

محله ای که خانه سعادت در آن نهاده شده است، محله تاریخی سنگ سیاه است که این خود بیشتر باعث اقبال این خانه شده است.

این خانه هم متعلق به دوره قاجارها بوده است و در سال 1382 به ثبت ملی رسیده است.

البته به فاصله 2 سال بعد یعنی در سال 1384 به دست سازمان میراث فرهنگی فارس برای این که این خانه بسیار زیبا به دست فراموشی سپرده نگردد، تبدیل به موزه خاتم شد که البته به آن خانه خاتم هم می گویند و امروزه در زمره خانه های تاریخی شیراز قرار می گیرد.

از ویژگی های معماری این خانه تاریخی این است که خانه سعادت دارای ستون های گچ بری شده و سنگ هایی حجاری شده است.

البته در کنار این خصوصیات باید به وجود سقف های چوبی، کاشی کاری ها، سنگ چینی و آجرکاری های بسیار زیبا و خاص این خانه اشاره کنیم.

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز بافت قدیم، خیابان دستغیب، گذر سنگ سیاه، روبروی آرامگاه سیبویه

گشتی در خانه فروغ الملک، جایی که هنر معاصر در آن جان می گیرد! | Forough Al Molk House

خانه دیگری که می خواهیم از بین خانه های تاریخی شیراز به شما معرفی نماییم، خانه فروغ الملک است.

این خانه زیبا و تاریخی را به نام موزه مشکین فام نیز می شناسند. این بنای تاریخی در سال 1310 به دست داماد قوام معروف یعنی آقای فروغ الملک قوامی ساخته شد.

زمینی که برای ساخت این خانه به آن اختصاص داده شد، دارای مساحتی برابر با 1020 مترمربع است.

زمانی که فروغ الملک اقدام به ساخت این خانه نمود کاملا قصد آن ساخت بنایی با کاربری مسکونی بود و هیچ وقت فکرش را نمی کرد منزلش که روزی تنها جایی بوده که از همه عالم و آدم به آن پناه می برد حالا تبدیل به موزه شده است.

این ساختمان تاریخی دارای پاسدارخانه، آشپزخانه، شاه نشین، اندرونی، بیرونی، حوض خانه، حمام و بسیاری از دیگر قسمت ها می باشد.

خانه فروغ الملک 3 طبقه است و دارای یک طبقه زیرزمینی نیز می باشد. در قسمت های شمالی و جنوبی این عمارت 2 اتاق پنج دری هم وجود دارد.

شاه نشین ساختمان هم از طریق یک حوض خانه 8 ضلعی به اندرونی خانه متصل می گردد.

بر روی سقف های این خانه طراحی هایی به سبک دوره زندیه وجود دارد. این خانه تاریخی در سال 1377 به ثبت ملی رسید و در زمره خانه های تاریخی شیراز نهاده شد.

از خانه فروغ الملک برای نشان دادن و نمایش آثار خانواده مشکین فام در 3 نسل و همچنین آثار دیگر هنرمندان استان فارس استفاده می گردد.

در این خانه موزه بعضی از اثرهایی که به نمایش گذاشته شده اند به دست خود صاحب آثار به این مجموعه هدیه داده شده است.

در حال حاضر این بنای تاریخی دارای قسمت های مختلفی است که آن را به عنوان یک موزه هنرهای معاصر کامل در نظر هر بیننده ای می آورد.

به طور مثال می توانیم به کتابخانه و یا فروشگاهی که در خانه فروغ الملک وجود دارد اشاره نماییم که هر چیزی را که در زمینه کاری و تخصصشان باشد بخواهید را در اختیارتان قرار خواهد داد.

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، بافت قدیم، نزدیک به بقعه بی بی دختران

خانه تاریخی منطقی نژاد | Manteghi Nejad House

خانه تاریخی منطقی نژاد ترکیبی است از هر آن چه که در خانه های قدیمی و با صفا باید ببینید!

خانه ای اعیان نشین و تاریخی که در نزدیکی و همسایگی بازار شیراز و شاه چراغ (ع) نهاده شده است.

در این خانه تاریخی بسیار خوش آب و رنگ امروزه موزه هنرهای اسلامی نهاده شده است.

قدمت این خانه هم به دوره قاجارها باز می گردد و به تبعیت از سبک معماری در آن موقع شاه نشینش دارای نقاشی هایی بر روی دیوارها و سقف خود است.

البته از آیینه خانه این ساختمان تاریخی نباید به این راحتی ها گذشت. در بعضی از نقاشی هایی که بر روی دیوارهای این خانه موجود است می توان نقش هایی از خانه های اروپایی را هم در کنار نقوش گل و بته دید.

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، بین سه راه نمازی و سردزک، کنار گذر شاهچراغ، خانه تاریخی منطقی نژاد

خانه ضیائیان، رنگین کمان چشم نواز شیرازی ها! | Ziaeian House

دیگر خانه از مجموعه خانه های تاریخی شیراز خانه ضیائیان است که مانند بسیاری از دیگر خانه ها تاریخ ساختش به دوره حکومت قاجارها باز می گردد.

این خانه تاریخی در سال 1357 به ثبت ملی رسید.

درباره خانه ضیائیان نکته جالبی که وجود دارد این است که این خانه به غیر از این که از قدمت بسیار بالایی برخوردار است، محل زندگی یکی از معروف ترین خانواده های شیرازی به نام ضیائیان بوده است و از این رو بسیار معروف شده است.

در این خانه معروف نه خبری از تزئینات خاص و متفاوت است و نه خبری از گچ بری های متفاوت اما به طور مثال کاشی کاری های ساده ولی بسیار زیبای این ساختمان به خود یک تنه شاید همه بار زیبایی این مجموعه را به دوش می کشد.

همین کاشی کاری های خاص و زیبا باعث شده اند که خانه ضیائیان شیراز از چند سال پیش به نام هنرسرای شهر شیراز شناخته گردد و بازدید از آن هم برای عموم آزاد و البته رایگان نیز اعلام گردد.

در حال حاضر در این هنرسرا که ما آن را با نام خانه ضیائیان به شما معرفی نمودیم، کارگاه های هنرهای سنتی مختلفی برگزار می گردد.

لطفا توجه نمایید! این مجموعه ممکن است در حال حاضر در دست مرمت و بازسازی باشد بنابراین ممکن است امکان بازدید از آن برای شما وجود نداشته باشد.

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام

خانه توکلی شیراز، قدم به قدم با کاشی های رنگارنگ! | Tavakli House

از دیگر خانه های تاریخی شیراز که باید از آن در این مطلب یاد کنیم، خانه توکلی است.

این خانه هم به تبعیت از دیگر ساختمان ها و خانه های تاریخی شیراز متعلق به دوران قاجارهاست.

این خانه یک حیاط مرکزی دارد که در هر 4 طرف آن یک عمارت وجود دارد.

از مواردی که باعث زیبایی این بنا شده است، تزئینات چوبی، شیر سرها، سقف ها، درها، کاشی کاری های رنگ به رنگ و آجرکاری های آن است.

این ساختمان تاریخی در سال 1379 به ثبت ملی رسید.

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، محله قدیمی گود عربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه 184

گشتی در دنیای معماری خانه های تاریخی شیراز

در آخر باید بگوییم که؛ تاریخ شیراز به قدری غنی و پر است که نمی توان با در کنار هم گذاشتن میلیون ها واژه حتی گوشه ای از این زیبایی را در کنار هم در غالب کلمات گرد هم آورد!

از ویژگی های خانه هی قدیمی و سنتی شیرازی می توانیم به تلفیق درونگرایی و برونگرایی نقاط اصلی و مرکزی آن ها در کنار یکدیگر اشاره نمود که در کنار هم قرار دریافت این ویژگی ها باعث به وجود آمدن یکی از پر بارترین و صد البته غنی ترین نمونه های خانه سازی در معماری اصیل ایرانی شوند.

مهم ترین عنصری که در این خانه های می توان به صورت مشترک دید، حیاط خانه هاست که حتی در حال حاضر هم در معماری مدرن و شهرسازی شیرازی ها هم خوانی دارد.

بیشتر خانه های قدیمی و تاریخی شیرازی ساخت حیاط هایشان به گونه ای است که تنها شاخصه ای که شما و خانه را به بیرون مرتبط می سازد، هشتی خانه است.

بیشتر این خانه ها 2 طبقه ای هستند و یک طبقه هم پایین تر از سطح زمین به عنوان زیر زمین دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 941

به "معرفی خانه های تاریخی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خانه های تاریخی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید