مرکز تحقیقات خودرو در شاهرود راه اندازی می گردد، ایجاد مدارس مهارتی در حوزه صنایع غذایی و عمران

به گزارش بیباپ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود از راه اندازی مرکز تحقیقات خودرو در این واحد دانشگاهی اطلاع داد و گفت: سال جدید درصدد هستیم مدارس مهارتی را در حوزه صنایع غذایی و عمران ایجاد کنیم.

مرکز تحقیقات خودرو در شاهرود راه اندازی می گردد، ایجاد مدارس مهارتی در حوزه صنایع غذایی و عمران

جهت دریافت خدمات حیاط سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران؛ حسین عقابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود سال 1361 با پذیرش 60 دانشجو در سه رشته برق، مکانیک و ریاضی در مقاطع کاردانی در استان سمنان تأسیس شد و به تدریج امکانات آموزشی و فضای لازم و نیروی انسانی آن رجحان یافت.

اکنون این دانشگاه با 110 هزار مترمربع فضای آموزشی کارگاهی، آزمایشگاهی، رفاهی، ادرای و ورزشی و فرهنگی و رشته های متعدد و نیز بیمارستان 100 تختخوابی و مرکز بیماری های خاص با محیطی زیبا و چشم نواز به جامعه علمی کشور خدمت می نماید.

امروزه دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به عنوان نخستین و عظیم ترین واحد دانشگاهی استان سمنان، با بیشترین تعداد دانشجو و بالاترین رتبه پژوهشی به عنوان واحد جامع شناخته شده که قبولی های متعدد در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری و دستیاری پزشکی از بین دانشجویان این دانشگاه در دانشگاه های آزاد اسلامی، دولتی و دیگر مؤسسات آموزش عالی نشان دهنده سطح بالای آموزشی و پژوهشی این واحد دانشگاهی است.

خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران با سیداحمد ابوالقاسمی فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود درباره دستاوردهای این دانشگاه در دوره گذشته و برنامه های سال جدید به گفتگو نشسته است که در ادامه خواهیم خواهند.

خبرنگاران: سال گذشته مهم ترین عملکرد و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در حوزه های مختلف به ویژه پژوهش را چه می دانید؟

ابوالقاسمی فر: یکی از اهداف عظیم هر دانشگاه ارتباط آن با صنعت است، در این راستا و در سال 98 عقد قراردادهای پژوهشی با واحدهای صنعتی و دولتی را مدنظر قرار دادیم و توانستیم با عقد قرارداد نزدیک به 480 میلیون تومان در مقایسه با سال 97 رشد خوبی داشته باشیم.

یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که در چند پروژه برون دانشگاهی مجریان طرح ها را مکلف به استفاده از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه کردیم تا دانشجویان بتوانند در این موارد تجربه عملی نیز کسب نمایند.

ثبت دو اختراع منحصربه فرد دستگاه اسکیمراکتور با قابلیت استفاده داخل و بیرون آبی و دستگاه فراوری نور فرابنفش فیلترشده توسط ازون برای سنتز ویتامین D در بدن که توسط خبرگزاری ها به صورت گسترده منعکس شد، ترجمه و تألیف چند کتاب جدید از دیگر دستاوردهای پژوهشی در سال گذشته بوده است.

سال 98 سه مرکز تحقیقاتی با نام های مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی، مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی و مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضائی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود افتتاح شد که همگی نظیری در کشور ندارند.

در مرکز تحقیقات نانوذرات بیولوژیک در پزشکی که مرداد سال گذشته و توسط دکتر طهرانچی افتتاح شد، بهروز یحیایی و همکاران وی روی سلول های سرطانی کار می نمایند و با مراکز علمی بسیاری قرارداد منعقد نموده و تحقیقات زیادی را انجام داده اند.

تکمیل شناسنامه گیاهان دارویی

مجید مظفری عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و همکاران در مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی این واحد دانشگاهی با زیر کشت بردن یک هکتار گیاه زعفران، یک هکتار درخت زیتون، پرورش انواع گونه های شمعدانی، آلوئه ورا و عصاره گیری از گیاه نعناع روی گیاهان با خواص دارویی ازجمله زعفران و آلوئه ورا و ... مطالعه و فعالیت می نمایند و با پیروزیت توانسته اند شناسنامه ای کامل از گیاهان دارویی این منطقه که بالغ بر 100گونه گیاه دارویی است تهیه نمایند.

تا به امروز در این مرکز تحقیقات حدود 11 پماد درمانی در نمونه آزمایشگاهی فراوری شده و اقدامات لازم درباره اخذ مجوزهای بهداشتی و فراوری انبوه این محصولات در حال اجرا است.

مرکز تحقیقات حقوق و معاضدت قضائی این دانشگاه که به تازگی و برای نخستین بار در کشور ایجاد شده موجب شاخص شدن رشته حقوق بین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در کشور بوده؛ چراکه به صورت رایگان کارآموزی حقوقی را برخلاف سایر دانشگاه ها برای دانشجویان فراهم نموده است.

در جشنواره فرهیختگان سال 98 استاد برتر در حوزه علوم پزشکی در کشور از این واحد دانشگاهی بود. بهروز یحیایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در هفتمین جشنواره فرهیختگان به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه علوم پزشکی در کشور انتخاب شد.

نخستین تخریب انفجاری کنترل شده سازه واقعی

نخستین تخریب انفجاری کنترل شده(دیمولیشن) سازه واقعی توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود انجام شد و پیرو درخواست مشتریان برای نخستین بار کانکس صنعتی در این دانشگاه ساخته و به مشتری تحویل داده شد که این کانکس ها بنا به سفارش، قابلیت ارتقا را نیز دارند.

نخستین و تنها مرکز علمی و پژوهشی نیکوکاری در کشور نیز دوم دی سال 98 با حضور مدیرکل کمیته امداد و به صورت مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و کمیته امداد در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود افتتاح شد که هدف آن نگاه علمی و پژوهشی به مبحث مدیریت محرومیت و فقرزدایی و مدیریت علمی در مبارزه با فقر و سوق دادن بخشی از پژوهش ها در این دانشگاه به موضوعات تعریف شده کمیته امداد است.

در این مرکز بنا شد کمیته امداد امام خمینی(ره) اولویت طرح های پژوهشی خود را به این مرکز اختصاص دهد تا بتوان تا حد امکان با استفاده از ظرفیت های اعضای هیئت علمی به ویژه در رشته های مدیریت، حسابداری، روانشناسی، اقتصاد و حقوق و... گامی برای حل مسائل مدد جویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در کل کشور برداشت.

در قراردادی که با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان منعقد شد دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مجری دوره های آموزشی نظام مهندسی در شرق استان سمنان شد که این برای نخستین بار رخ داد و فرصت مناسبی برای مهندسان شاهرود و شهرهای اطراف ایجاد کرد که برای شرکت در دوره ها و آزمون های سازمان نظام مهندسی احتیاج به رفت و آمد به مرکز استان نداشته باشند.

برگزاری 7 دوره آزمون صلاحیت بالینی پزشکان

پس از اخذ مجوز برگزاری آزمون صلاحیت بالینی پزشکان در سال 97 و سال گذشته هفت دوره از این آزمون را برگزار کردیم و اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود جزء معدود مراکز مجاز برگزاری این آزمون در کشور است.

تفاهم نامه ای با شهرداری شاهرود با هدف آنالیز و مطالعه و انتقال تجربیات پیروز در عرصه مدیریت شهری به وسیله دانشگاه با ارتباط نظام مند گروه های علمی در دانشگاه و شناسایی و معرفی نخبگان دانشگاهی و بسترسازی برای ایجاد و توسعه فناوری در شهرداری و یاری به تصمیم سازی و تصمیم گیری در قالب گروه های تخصصی و تجاری سازی یافته های پژوهشی و سوق دادن خاتمه نامه های دانشجویی و ارائه راهکارها در راستای افزایش بهره وری منعقد شد.

خبرنگاران: پیرو طرح شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت به عنوان شعار سال 98 دانشگاه آزاد اسلامی و تأکید بر انجام آن توسط واحدهای دانشگاهی، چقدر در این زمینه پیروز بوده و چه اقداماتی انجام داده و یا در دست اقدام دارید؟

ابوالقاسمی فر: سال گذشته با مأمورکردن حوزه معاونت علمی دانشگاه به فعال سازی و برگزاری چند دوره کوتاه مدت مرتبط با رشته های مختلف که توسط تعدادی از استادان واحد انجام شد در تحقق این شعار گام برداشتیم. به عنوان نمونه کارگاه آموزش 3DMAX برای دانشجویان رشته معماری را اردیبهشت سال گذشته اجرا کردیم.

سال گذشته برگزاری دوره کوتاه مدت تکنیک های کار با حیوانات آزمایشگاهی توسط استادان با تخصص فیزیولوژی و علوم پایه پزشکی، دوره تخصصی وکیل سایبری با همکاری دانشگاه و یک شرکت دیگر از نمونه های دیگر گام برداشتن در تحقق این شعار است. با پیگیری های اداره روابط عمومی دانشگاه دوره های آموزش بورس و چند همایش شهرستانی را توسط یکی از شرکت های مطرح در این حوزه در دانشگاه برگزار کردیم.

در راستای عملی کردن شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت کوشش کردیم با ترتیب دادن بازدیدهای مختلف از مراکز فراوریی و صنعتی برای دانشجویان، فضای کاری و صنعتی بیرون دانشگاه را آموزش دهیم.

استقرار 5 شرکت دانش بنیان

دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جزء معدود دانشگاه های کشور بوده که دارای دو مرکز رشد است؛ یکی از این مراکز رشد زیر نظر پارک علم و فناوری استان سمنان فعال بوده و یکی دیگر به صورت مستقل یعنی زیر نظر سازمان مرکزی و دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود است.

پنج شرکت دانش بنیان با محصول در این دانشگاه مستقر هستند . بر همین اساس و با مستقرکردن شرکت های صنعتی در مراکز رشد پیروز شدیم دانشجویان خود را با این شرکت ها مرتبط کنیم تا ارتباط با صنعت را در خود دانشگاه محقق کنیم.

با ایجاد شرایط برای برگزاری دوره های صنعتی توسط این شرکت ها در آزمایشگاه های واحد شاهرود کوشش داریم که دانشجویان با مهارت های جدید آشنا شوند.

خبرنگاران: آیا در زمینه مدارس مهارتی که مورد تأکید مسئولان عالی دانشگاه آزاد اسلامی است، ورود نموده اید؟ اگر ورود نموده اید چه اقدامات و در چه زمینه ای انجام داده اید؟

ابوالقاسمی فر: بله، گام های خوبی در این راستا برداشته شده است؛ ایجاد مدارس مهارتی سبب می گردد تا محصلان دانشگاهی بعد از خاتمه تحصیلات دانشگاهی صرفاً دارنده یک مدرک دانشگاهی نباشند؛ بلکه افرادی پرتوان با مهارت لازم برای ورود به بازار کار باشند.

برهمین اساس و با توجه به اهمیتی که مدارس مهارتی دارند، درصدد هستیم تا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با تکیه بر توان و ظرفیتی که در این واحد دانشگاهی وجود دارد در حوزه صنایع غذایی و عمران مدارس مهارتی ایجاد کنیم.

تا به امروز با امضای تفاهم نامه با مرکز فنی و حرفه ای شاهرود به انتقال تجربیات با یکدیگر پرداخته ایم و در حال برنامه ریزی برای ایجاد نخستین مدرسه در امسال هستیم و با دو شرکت هم در راستای تربیت نیرو برای آنها رایزنی نموده ایم که موافقت های اولیه انجام شده و در حال نهایی کردن آن هستیم.

خبرنگاران: اهداف و دستور کارهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در امسال در حوزه های مختلف چیست.؟

در حوزه پژوهش اولویت ما افزایش کمی و کیفی طرح های برون دانشگاهی است، به ویژه طرح هایی که در راستای حل معضلات ملی باشد. اکنون در حال آنالیز انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و شرکتی با عنوان کویر خودرو در زمینه فراوری مینی تراک در شاهرود در حال آنالیز و نهایی شدن بوده تا با راه اندازی مرکز تحقیقات خودرویی با توجه به ظرفیت اعضای هیئت علمی بتوانیم بحث R&D آنها را انجام دهیم.

هرچند در آینده کار ما محدود به مباحث R&D نمی گردد و قصد داریم با مشارکت سازمان مرکزی در خودروسازی به صورت جدی وارد شویم و در این راستا با شرکت کویر خودرو جلسات متعددی داشته ایم و مهندسان آنها از امکانات و فضاهای دانشگاه ما بازدیدهای میدانی داشته اند و در زمینی به مساحت حدود 100 هکتار که به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار دانشگاه قرار گرفته، قصد داریم این کارخانه را احداث کنیم.

ایجاد رشته میان رشته ای روان شناسی ورزش

سال 99 برگزاری چند همایش را در دستور کار داریم. به عنوان نمونه همایش ملی با عنوان پژوهش های کارآمد در مهندسی عمران، معماری، مکانیک و معدن و دیگری کنفرانس ملی فناوری های نوین در مدیریت بحران های طبیعی که نخستین کنفرانس در این زمینه و با رویکرد کاهش خسارات و تلفات در شهرهای دارای بافت تاریخی است که با مسائلی که در سال 98 در زمینه بلایای طبیعی رخ داد و لزوم مدیریت بحران در مخاطرات طبیعی، لزوم انجام پژوهش ها در این زمینه در کشور بر کسی پوشیده نیست.

در حوزه آموزش با توجه به توسعه علوم مختلف در جهان و برای همگام سازی با علوم روز جهان باید از رشته های ثابت و قدیمی که سال هاست در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ما تدریس می گردد، فاصله گرفت و به سمت رشته های میان رشته ای و علوم روز جهان حرکت کنیم.

در رشته های تربیت بدنی و روان شناسی، رشته میان رشته ای با عنوان روان شناسی ورزش ایجاد کردیم و درصددیم تا در زمینه علوم پایه هم رشته های میان رشته ای ایجاد کنیم که بعد از ارائه درخواست به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دریافت مجوز از وزارت علوم؛ این رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود آموزش داده خواهد شد.

در حوزه فرهنگی و دانشجویی نیز به همت معاونت مربوط در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود که امام آدینه موقت شاهرود مدیریت آن را برعهده دارد، این دانشگاه در زمینه فضای مجازی بین دانشگاه های آزاد اسلامی کشور محور اجرایی کار قرار گرفته و نیز بحث و گفتگو درباره راه اندازی گفتمان گام دوم انقلاب جریان دارد.

خبرنگاران: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در طرح پایش و ایجاد سراهای نوآوری و فناوری به چه صورت بوده است، تشریح بفرمایید.

در خصوص طرح پایش از آنجایی که موضوعات هر استان پیشتر معین و به استان سمنان موضوع کویر اختصاص داده شده بیشتر گروه های تخصصی موضوعات پیشنهادی خود را معین و بر اساس آنها عنوان رساله را تعریف نموده اند. این اطلاعات برای مدیران سیستم پایش ارسال شده و به محض تأیید، دانشجویان می توانند در این موارد رساله خود را اخذ نمایند.

در خصوص سراهای نوآوری با توجه به بخشنامه موجود برای تأسیس یک سرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در حال جمع آوری مستندات و ارسال آن به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که این امر سال گذشته انجام شد و منتظر تأیید درخواست از سوی سازمان مرکزی هستیم.

انتهای پیغام/4121/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 956

به "مرکز تحقیقات خودرو در شاهرود راه اندازی می گردد، ایجاد مدارس مهارتی در حوزه صنایع غذایی و عمران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز تحقیقات خودرو در شاهرود راه اندازی می گردد، ایجاد مدارس مهارتی در حوزه صنایع غذایی و عمران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید