محققان برای مراقبت از باغ میوه روبات تنبل ساختند ، از تشخیص بیماری با یک قطره خون تا توسعه واکسن ضدکرونا

به گزارش بیباپ، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

محققان برای مراقبت از باغ میوه روبات تنبل ساختند ، از تشخیص بیماری با یک قطره خون تا توسعه واکسن ضدکرونا

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

کفش هایی که با الهام از هنر اریگامی لیز نمی خورند / طراحی جدید از محققان ایرانی

مهندسان دانشگاه MIT با الهام از کریگامی (شاخه ای از هنر اریگامی) ژاپنی ها یعنی هنر تا کردن و بریدن کاغذ، موادی را طراحی نموده اند که اصطکاک را افزایش می دهد. محققان با این مواد کف کفش طراحی کردند و با آزمایش آن روی سطوح یخی متوجه شدند که اصطکاک بیشتری نسبت به کفش های بدون پوشش ایجاد می نمایند. محققان ادعا می نمایند که کف کفشی که از این مواد تهیه می گردد، می تواند از افتادن افراد به ویژه سالمندان روی برف و یخ و سطوح خطرناک جلوگیری کند.

محققان برای مراقبت از باغ میوه روبات تنبل ساختند / تدبیری مناسب برای گونه های گیاهی درحال انقراض

مهندسان روباتیک موسسه فناوری جورجیا این روبات را به گونه ای طراحی نموده اند که همانند تنبل سبک زندگی کم انرژی ای دارد و با وجودی که خیلی آهسته حرکت می نماید، کار های بسیار زیادی انجام می دهد. این روبات مجهز به پنل های خورشیدی است و انرژی اش را از نور خورشید می گیرد و با یاری فناوری مدیریت انرژی جالبی که دارد، روی کابلی که بین دو درخت بسیار بلند کشیده شده است، حرکت می نماید و فاکتور هایی مثل دما، طوبت، شرایط هوا، سطح دی اکسید کربن و اطلاعات مفید دیگری را در باغ گیاه شناسی آتلانتا اندازه گیری و مانیتور می نماید.

توالی سنجی مبتنی بر نانوحفره برای غنی سازی ژنوم گیاه خربزه ممکن شد

تازگی شرکت کیجین (KeyGene) از اولین استفاده پیروزیت آمیز توالی یابی DNA در گیاه خربزه داده است. این شرکت پیروز شده تا غنی سازی ژنوم را در گیاه خربزه در 800 نقطه انجام دهد. این کار به صورت انتخابی اجرا شده است. این دستاورد محققان باعث کاهش هزینه و زمان برای مطالعه مناطق مختلف ژنوم گیاهان می شو

زیست حسگر نانویی با یک قطره خون تشخیص بیماری می دهد

احمد عباس، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: حسگر FemtoSpot یک تغییر پارادایمی در روش های آزمایشگاهی تشخیص بیماری بوده که به صورت ابزاری کوچک و قابل حمل می تواند مستقیما توسط خود بیمار مورد استفاده قرار گیرد بدون این که احتیاج به آموزش خاصی باشد. هیچ حسگری در بازار چنین قابلیت نداشته و ابزار کاملا هر آنچه در تشخیص و مدیریت بیماری وجود دارد را دگرگون می نماید.د و می توان به آنالیز سریع ژنوم مربوط به صفاتی نظیر رنگ میوه، طعم و مقاومت در برابر بیماری پرداخت.

بهینه سازی دمای بدن دوچرخه سوار با لباس نانویی / گران ترین لباس تابستانه به بازار عرضه شد

گرافن بازگشته است، اما این بار با یک پیراهن 230 پوندی که شرکت آله (Ale) به بازار عرضه نموده است. به اعتقاد مسئولان این شرکت، این پیراهن گرافنی می تواند با بدن تعامل داشته باشد. آله در این باره گفت: این پارچه جدید قادر است به طور موثری درجه حرارت بدن را در نقاط مختلف یکسان نگه دارد و این ویژگی برای دوچرخه سواران یک مزیت است چرا که در ناخوشایند ترین شرایط آب و هوایی نیز این پارچه محیط ایده آلی برای دوچرخه سوار ایجاد می نماید.

قطره مکمل آهن نانو دندان ها را سیاه نمی نماید

شرکت کیمیا کالای رازی فرمولاسیون نانویی برای فراوری قطره آهن ارائه نموده است این مکمل دو ویژگی مختلف دارد یکی لیپوزمال بودن که موجب ممانعت از سیاه شدن دندان و سازگاری با سیستم گوارش می گردد و نانومقیاس بودن که موجب افزایش جذب ترکیبات می گردد. از دیگر مزیت های این فناوری، سوسپانسیون بودن آن است، در حالی که نمونه های خارجی به صورت پودر بوده و باید پیش از مصرف توسط مصرف نماینده با آب ترکیب شده و به سوسپانسیون تبدیل شوند.

توسعه واکسن ضدکرونا در ژاپن با استفاده از نانوذرات لیپیدی / کار آزمایی بالینی تا ماه مارس سال 2021 انجام خواهد شد

شرکت دایچی علاوه بر توسعه این واکسن، در پروژه تحقیقات واکسن ژنتیکی (mRNA) همکاری دارد، پروژه ای که با عنوان titled Development of a Genetic Vaccine for 2019-nCoV تعریف شده است. گفته می گردد که در این فناوری، نانوذرات لیپیدی ساخته می گردد تا بتواند اجزاء مربوط به ترکیبات دارویی را با خود حمل نموده و اسید های نوکلئیک را درون سلول های ایمنی رهاسازی کند. نتایج نشان داده است که این کار موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و پاسخگویی آن در برابر عوامل مهاجم می گردد و این پاسخ دهی بدن نسبت به واکسن های استاندارد بهینه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1107

به "محققان برای مراقبت از باغ میوه روبات تنبل ساختند ، از تشخیص بیماری با یک قطره خون تا توسعه واکسن ضدکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان برای مراقبت از باغ میوه روبات تنبل ساختند ، از تشخیص بیماری با یک قطره خون تا توسعه واکسن ضدکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید