طرز تهیه قورمه مشهدی خوشمزه و فوری در 5 مرحله آسان

به گزارش بیباپ، آیا تا حالا قورمه مشهدی خورده اید؟ درواقع قورمه گوشت یکی از غذاهای قدیمی و اصیل ایرانی است که در زمان های قدیم برای بالا بردن ماندگاری گوشت تهیه می شده است. قورمه عشایر، قورمه ترکمنی و قورمه مشهدی در میان انواع قورمه گوشت بسیار مشهور هستند. قورمه گوشت گوسفند گوسفندی با دنبه در اصل به عنوان یک غذای مجلسی و در مهمانی های خاص سرو و با گوشت گوسفندی و دنبه خالص درست می گردد. این غذای مشهدی بسیار مقوی و سیر کننده بوده و روش تهیه آن بسیار آسان است. در این مقاله از در طرز تهیه قورمه مشهدی سنتی و اصیل با گوشت گوسفندی و دنبه به روش فوری و سه سوته، به همراه نکات پخت و خوشمزه شدن قورمه مشهدی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه قورمه مشهدی خوشمزه و فوری در 5 مرحله آسان

مواد لازم برای تهیه قورمه مشهدی (برای 8 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گوشت گوسفندی بدون استخوان1 کیلوگرم
دنبه گوسفندی400 گرم
پیاز (برای پیاز داغ)4 عدد درشت
چوب دارچین2 عدد
برگ بو2 عدد
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنیبه مقدار کافی
برنج و نانبرای سرو قورمه مشهدی

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت قورمه گوشت مشهدی: 2 تا 3 ساعت

مقدار کالری قورمه مشهدی در 100 گرم: حدود 345 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه قورمه گوشت مشهدی اصیل

طرز تهیه قورمه گوسفندی مشهدی، اصلا سخت و پیچیده نیست، فقط باید زمان کافی برای پخت گوشت قورمه اختصاص دهید. در ادامه مراحل طرز تهیه قورمه با دنبه و گوشت را دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت و دنبه را آماده کنید

برای طرز تهیه قورمه سنتی، ابتدا گوشت گوسفندی و دنبه ها را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. گوشت های گوسفندی را روی تخته آشپزی، به مقدار کوچک و در مقدار چنجه ای (در حد و مقدار گردو) خرد کنید. دنبه ها را هم به همان مقدار خرد کنید.

در صورت تمایل می توانید گوشت گوسفندی تازه و دنبه و دنبالچه گوسفند را از فروشگاه های به روش های خرید و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: پیاز و ادویه ها را تفت دهید

پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. در یک قابلمه، کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ گردد. سپس پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا پیازها سبک و شیشه ای شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام ادویه ها گرفته گردد.

شما می توانید انواع روغن سرخ کردنی، پیاز داغ آماده منجمد و انواع ادویه غذا مثل زردچوبه و فلفل سیاه را از فروشگاه های به روش های حضوری یا اینترنتی بخرید.

مرحله سوم: گوشت و دنبه را تفت دهید

بعد از تفت خوردن پیاز و ادویه ها، گوشت و دنبه را در قابلمه بریزید و با پیازها تفت دهید. تفت دادن را تا وقتی ادامه دهید که رنگ گوشت تغییر کند و سفید گردد. شعله را روی حالت میانه قرار دهید که گوشت کمی سرخ گردد و آب نیندازد. 2 تا 3 دقیقه گوشت را تفت دهید.

مرحله چهارم: گوشت و دنبه قورمه را بپزید

بعد از تفت خوردن گوشت، به مقدار 2 لیوان فرانسوی دسته دار فرانسوی، آب جوش به قابلمه اضافه کنید. چوب دارچین و برگ بو را اضافه کنید و اجازه دهید آب به قل قل کردن بیفتد. سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم نموده و به مدت 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا گوشت خوب بپزد و آب آن کشیده گردد. در این مدت، هر نیم ساعت یک بار، به غذا سر بزنید و مقدار آب آن را چک کنید.

در صورت تمایل دارچین را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله پنجم: گوشت و دنبه را سرخ کنید

بعد از اینکه گوشت پخت، درب قابلمه را بردارید تا آب داخل قابلمه بخار گردد و دنبه و گوشت ها بمانند. چوب دارچین و برگ بو را بیرون بیاورید و نمک یا چاشنی دلخواه (مثل زعفران دم نموده و آبلیمو) اضافه کنید. شعله گاز را روی حرارت میانه تنظیم کنید و مواد را هم بزنید تا دنبه ها آب شوند و گوشت ها در روغن دنبه سرخ شوند.

شما می توانید زعفران و آبلیموی تازه را از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله آخر: قورمه مشهدی را سرو کنید

وقتی گوشت ها سرخ شدند، شعله را خاموش کنید و قورمه مشهدی را همراه با نان یا با یا، سرو کنید.

در صورت تمایل برنج و نان را از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قورمه مشهدی

  • اگر به بوی گوشت گوسفندی حساس هستید، می توانید گوشت را در یک قابلمه بریزید و به آن مقداری آب و چند عدد برگ بو اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. آب که چند جوش خورد و روی سطح آن، کف های سفید ایجاد شد، گوشت را آبکش کنید. سپس آن را با پیاز و دنبه تفت دهید.
  • قورمه مشهدی را می توانید تهیه و در فریزر نگهداری کنید. گوشت های قورمه را می توانید در انواع غذا، انواع خورش یا انواع پلو با گوشت بهره ببرید.
  • قورمه مشهدی اصیل، طعم نمکی و شور دارد چون در زمان قدیم، نمک یکی از نگهدارنده های مواد غذایی به شمار می رفته است و باعث بالا رفتن زمان ماندگاری گوشت یا دیگر مواد غذایی می شده است.
  • برای طعم دار کردن گوشت، به جای پودر دارچین، بهتر است از چوب دارچین بهره ببرید تا رنگ غذا تیره نگردد. بعد از پخت، چوب دارچین را خارج کنید.
  • قورمه را می توانید برای مسافرت هم تهیه کنید، چون در صورت نگهداری صحیح، می توان به عنوان غذای همراه خودتان در مسافرت بهره ببرید.
  • قورمه مشهدی اصلا آب ندارد و باید در نهایت آب آن کاملا بخار شده و با روغن دنبه سرخ گردد.
  • قورمه را می توانید با مرغ یا ترکیب گوشت گوسفندی و مرغ هم درست کنید. در صورت استفاده از مرغ، به خاطر داشته باشید که مرغ را بعد از نیم پز شدن گوشت اضافه کنید چون مرغ زودتر می پزد.
  • اگر دنبه در دسترس ندارید، بعد از پخت گوشت ها و کشیده شدن آب آنها، مقداری روغن دنبه (طرز تهیه روغن دنبه) به گوشت ها اضافه کنید و گوشت ها را با روغن دنبه سرخ کنید.
  • طرز تهیه قورمه عشایر و طرز تهیه قورمه ترکمنی هم مشابه طرز تهیه قورمه مشهدی است.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن قورمه مشهدی

قورمه مشهدی با چه گوشتی درست می گردد؟

قورمه مشهدی با گوشت گوسفندی و دنبه درست می گردد ولی می توانید آن را با گوشت گوساله یا ترکیب گوشت گوسفندی و مرغ هم تهیه کنید.

چطور بوی زهم گوشت قورمه مشهدی را بگیریم؟

اگر از گوشت تازه گوسفندی بهره ببرید، همان پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه، بوی گوشت را می گیرند و بوی نامطبوعی حس نمی کنید. اما اگر خیلی حساس هستید، می توانید ادویه های بیشتری مثل دارچین، زنجبیل، کاری، زعفران دم نموده، پودر سیر و … به قورمه بزنید. ضمناً می توانید گوشت را بجوشانید و آب و کف روی آن را دور بریزید، سپس قورمه را مانند روش بالا بپزید.

قورمه گوشت با چی سرو میشه؟

قورمه سنتی را می توانید هم با نان و سبزی خوردن و هم با برنج سفید، برنج زعفرانی و رشته پلو به همراه سالاد دلخواه سرو کنید.

محصولات مرتبط

پودر فلفل سیاه 150 گرمی فامیلا

107,900 تومان 117,900 تومان 8% تخفیف

زردچوبه 90 گرمی سانتین

41,900 تومان 45,900 تومان 9% تخفیف

پودر دارچین پت 80 گرمی فامیلا

41,900 تومان 45,900 تومان 9% تخفیف

زردچوبه 400 گرمی فامیلا

118,900 تومان 129,900 تومان 8% تخفیف

فلفل سیاه 75 گرمی گلستان

51,900 تومان 56,900 تومان 9% تخفیف

برنج عنبربو 5 کیلویی آذوقه

329,500 تومان 375,000 تومان 12% تخفیف

برنج هندی دانه بلند 1121- 10 کیلویی جشنواره

515,900 تومان 610,000 تومان 15% تخفیف

روغن ذرت 1800 گرمی اویلا

292,900 تومان 296,000 تومان 1% تخفیف

روغن سرخ کردنی بدون پالم 1800 گرمی اویلا

118,500 تومان 121,600 تومان 3% تخفیف

ذرت دان 400 گرمی نوبر سبز

79,900 تومان 88,700 تومان 10% تخفیف

مخلوط زیبا 400 گرمی نوبر سبز

69,900 تومان 77,700 تومان 10% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 2 مرداد 1403 بروزرسانی: 2 مرداد 1403 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2616

به "طرز تهیه قورمه مشهدی خوشمزه و فوری در 5 مرحله آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قورمه مشهدی خوشمزه و فوری در 5 مرحله آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید