سرطان پستان در کدام خانم ها کمتر است؟

به گزارش بیباپ، خبرنگاران : خطر سرطان پستان در بعضی از زنان کمتر است.

سرطان پستان در کدام خانم ها کمتر است؟

سرطان پستان در زنان شایع است اما باید بدانید بعضی از زنان کمتر به این سرطان مبتلا می شوند.

به گزارش خبرنگاران، پژوهشگران دانمارکی در مطالعات نو خود دریافتند، زنانی که در فضای باز کار نموده و بیشتر در معرض نور خورشید و کسب ویتامین دی قرار دارند، احتمال کمتری وجود دارد که به سرطان پستان مبتلا شوند.

سرطان پستان شایع ترین شکل بیماری سرطان در بسیاری از نقاط دنیا است. در ایالات متحده هر دو دقیقه یک مورد ابتلا به سرطان پستان تشخیص داده می گردد. تحقیقات نشان می دهد که انتخاب شغل یک زن می تواند در خطر ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. بر این اساس، زنانی که در فضای باز کار می نمایند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

برترین راهکارها برای مهار سرطان

دانشمندان می گویند فعالیت هایی مانند باغبانی، پیاده روی و ورزش در فضای بیرون که افراد را در معرض ویتامین دی خورشید قرار داده می تواند به جلوگیری از عفونت و سرطان یاری کند.

در سال های اخیر به علت وجود نگرانی های زیاد در خصوص سرطان پوست و افزایش استفاده از رایانه برای کار و اوقات فراغت، از مزایای قدرتمند ویتامین دی و موهبت نور خورشید غفلت شده است. با این حال، دانشمندان انجمن سرطان دانمارک و دانشگاه کپنهاگ معتقدند که افزایش بروز سرطان پستان در نیمه آخر قرن بیستم ممکن است به علت کمبود ویتامین دی باشد.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در دانمارک، 38 هزار و 375 زن زیر 70 سال را که به سرطان پستان اولیه مبتلا شده بودند، شناسایی کردند. آنها هر یک از از این افراد را با پنج زن متولد شده در همان سال که به طور تصادفی از سیستم ثبت احوال دانمارک انتخاب شده بودند، مقایسه کردند. سابقه اشتغال کامل به وسیله سوابق صندوق بازنشستگی بازیابی شده و نهاده شدن شغلی هر زن در فضای باز و در معرض نور خورشید مورد توجه و ارزیابی نهاده شد.

ارتباط شغل با سرطان

پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار، مانند سابقه باروری، هیچ ارتباطی بین نهاده شدن شغلی در معرض نور خورشید و خطر کلی سرطان پستان مشاهده نشد. با این حال، نهاده شدن در معرض طولانی مدت نور خورشید به واسطه شغل با خطر کمتر سرطان پستان پس از 50 سالگی همراه بود.

در این زنان، داشتن شغلی با این شرایط به مدت 20 سال یا بیشتر با 17 درصد احتمال کمتر تشخیص سرطان پستان همراه بود، در حالی که پیش از این معین شده بود نهاده شدن در معرض نور خورشید با 11 درصد کاهش احتمال ابتلا به سرطان مرتبط است.

محققان می گویند هیچ اطلاعاتی در خصوص مقدار دریافت ویتامین دی رژیم غذایی و عوامل سبک زندگی افراد در این مطالعه وجود نداشت. نظریه دیگری، تأثیر نور خورشید را بر ریتم شبانه روزی نشان می دهد، زیرا نهاده شدن در معرض نور خورشید می تواند سطح اوج ملاتونین را در طول خواب افزایش دهد که ممکن است اثرات تقویت سلولی داشته باشد.

یکی از محققان پروژه فوق می گوید: این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین نهاده شدن در معرض نور خورشید و سرطان پستان را با استفاده از سابقه شغلی آنالیز می نماید.

این تحقیق، احتمالاً یک شاخص دقیق تر از نهاده شدن در معرض واقعی نسبت به مقدار گیری های مقطعی محیطی و یک معیار قابل اعتمادتر برای نهاده شدن در معرض طولانی مدت نسبت به گزارش های شخصی است. ضمناً مطالعه مذکور، ارتباط معکوس بین نهاده شدن طولانی مدت در نور خورشید به واسطه شغل و سرطان پستان دیررس را نشان می دهد.

به اعتقاد محققان این پژوهش احتیاج به توجه بیشتر در مطالعات شغلی آینده دارد.

توضیح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی طب کار و محیط زیست (Occupational and Environmental Medicine) منتشر شده و در دسترس همگان واقع شده است.

منبع: رکنا
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2234

به "سرطان پستان در کدام خانم ها کمتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پستان در کدام خانم ها کمتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید