طراحی منزل ویلایی: ردپای دلالان در افزایش قیمت محصولات باغی گیلان

به گزارش بیباپ، خبرنگاران/گیلان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ورود دلالان در عرصه فروش محصولات باغی منجر می گردد که میوه با قیمت بیشتری به دست مردم برسد.

طراحی منزل ویلایی: ردپای دلالان در افزایش قیمت محصولات باغی گیلان

جهت دریافت خدمات طراحی منزل ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اخیرا اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار به مشکل تبدیل شده است. عموم مردم با مراجعه به میوه فروشی های سطح شهر و مشاهده قیمت های بالای آن بر این تصورند که کشاورزان از آشفتگی بازارهای میوه و تره بار و قیمت های نجومی بعضی اقلام سودهای هنگفتی به جیب می زنند، اما در بسیاری از مواقع هزینه فراوری هم به دست آنها نمی رسد و این دلالان و واسطه ها هستند که بیشترین سود را به جیب می زنند.

رمضان اکبری یکی از باغداران شهرستان رودسر در گفت و گو با خبرنگاران گفت: برای فروش محصولات باغی چاره ای جز فروش محصول به دلال وجود ندارد و می دانیم که این سیستم فروش میوه معیوب است.

وی اضافه نمود: با فروش محصولات باغی مصرف نمایندگان هم دچار مشکل می شوند زیرا با افزایش قیمت میوه ناچار می شوند اندازه کمتری از مقدار مورد نیازشان را خریداری نمایند.

اختلاف قیمت خرید از فراورینماینده تا مصرف نماینده

وی اضافه نمود: نبود برنامه مدون در بازار محصولات باغی زمینه را برای اختلاف قیمت خرید از فراوری نماینده تا مصرف نماینده را رقم می زند که این امر اجحاف در حق فراوری نماینده و مصرف نماینده است.

مهدویان یکی دیگر از باغداران گفت: باغداران به علت ضعف در زنجیره فراوری و دیگر معضلات مجبورند، فراوریات خود را به پایین ترین قیمت به فروش برسانند. اتفاقی که نه تنها کشاورز را متضرر می نماید، بلکه مصرف نماینده را نیز به شدت آزار می دهد.

وی ادامه داد: کاهش بهای تمام شده، تنها با حذف واسطه ها امکان پذیر است و اتصال بین فراوری نماینده و مصرف نماینده ضرورت توسعه در این حوزه است.

این باغدار گیلانی توضیح داد: حضور شرکت ها، اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی است که می تواند نقش بسزایی را در حذف واسطه ها و دلالان ایفا نماید که متاسفانه سیستم معیوب ما از این موضوع غافل شده است.

اتحادیه ها راه چاره جلوگیری از نوسان قیمت محصولات کشاورزی

وی گفت: برترین راه چاره تنظیم بازار و جلوگیری از نوسان قیمت محصولات کشاورزی همین اتحادیه ها هستند، که اگر با در اختیار داشتن ابزارهای قانونی مورد حمایت دولت قرار گیرند، بسیاری از مسائل موجود در بازار مرتفع می گردد.

منوچهر پارسافر مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ورود دلالان در عرصه فروش محصولات باغی منجر می گردد که میوه با قیمت بیشتری به دست مردم برسد.

وی با اشاره به اینکه بهبود شرایط مالی باغداران از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان است، اضافه نمود: هر چقدر تعدادشان واسطه هایی که در بین فراوری و مصرف قرار می گیرند بیشتر باشند به همان نسبت به قیمت محصولات باغی اضافه نموده می گردد.

راهکارهایی برای جلوگیری از ورود سودهای بودن رنج به جیب دلالان

پارسافر با بیان اینکه تشکیل تعاونی و تشکل ها می تواند تا حدودی دست دلالان را در این عرصه کوتاه کند، اعلام نمود: وجود صنف و معین قیمت گذاری میوه با مقدار معین، از ورود سودهای بدون رنج به جیب دلالان محصولات باغی جلوگیری می نماید.

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در حال حاضر برای بعضی از محصولات انجمن هایی تشکیل شده است و این انجمن ها در قالب زنجیره در راستا فراوری تا عرضه نظارت دارند و مانع از افزایش قیمت بی مورد محصولات باغی می شوند.

وی توضیح داد: باغداران برای پیشگیری از متضرر شدن باید به سمتی بروند که برای فروش محصولات باغی شان به صورت جمعی حرکت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2168

به "طراحی منزل ویلایی: ردپای دلالان در افزایش قیمت محصولات باغی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی منزل ویلایی: ردپای دلالان در افزایش قیمت محصولات باغی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید