درمان تازه ضد سرطان: خفه کردن از درون سلول های سرطانی با مختل کردن سوخت و ساز ATP

به گزارش بیباپ، دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی پلیمر ماکس پلانک با استفاده از داروی تازه ساخته شده علیه منبع انرژی کلیدی سلول های سرطانی، روش جدیدی را برای از بین بردن آنها در عرض چند ساعت ابداع نموده اند. در این روش ریزسازه هایی در سطح مولکولی در داخل سلول های سرطانی ایجاد می گردد که به طور مؤثری سلول های سرطانی را از اکسیژنی را که برای رشد به آن احتیاج دارند، محروم می نماید.

درمان تازه ضد سرطان: خفه کردن از درون سلول های سرطانی با مختل کردن سوخت و ساز ATP

فناوری اساسی این تحقیق یکی از عملکردهای متابولیکی کلیدی سلول ها در همه موجودات زنده به نام ATP یا آدنوزین تری فسفات را هدف قرار می دهد. این مولکول حامل انرژی اولیه در سلول ها است که انرژی شیمیایی را از تجزیه مولکول های غذا می گیرد و آن را برای تامین انرژی سایر فرآیندهای سلولی توزیع می نماید.

دانشمندان از پیش می دانستند که اگر دسترسی به ATP را برای سلول های سرطانی مختل نمایند می توانند قدم های موثری در درمان آن بردارند. نویسندگان تحقیق تازه هم در پی قطع منبع ATP بودند که با جذب اکسیژن به وسیله میتوکندری فراوری می گردد.

این تیم توانست به وسیله یک داروی تازه ساخته شده که یک تری پپتید حاوی پلاتین (II) است به این امر دست یابد. هنگامی که این ماده وارد محیط سلولی می گردد، با پراکسید هیدروژن درون سلول واکنش می دهد و آنها را به هم می چسباند و ریزموهایی، هزاران بار نازک تر از موی انسان ایجاد می نماید

این موها فلورسنت هستند، بنابراین می گردد به طور مستقیم با میکروسکوپ به آنها نگاه کرد.

همین ریزموها مانع از تحویل اکسیژن به ATP می شوند. آزمایش آن در سلول های سرطانی متاستاتیک غیرقابل درمان ریه و سینه در آزمایشگاه منجر به مرگ آن سلول ها در عرض چهار ساعت شد. این نویدبخش توسعه درمان های تازه برای این نوع سرطان های است.

دیوید انگ، نویسنده این مطالعه می گوید که در این روش تازه دانشمندان می خواهند با حمله به ستون اصلی زندگی سلولی - یعنی نحوه تنفس سلول ها - که به معنای جذب اکسیژن است، عمل نمایند.

دانشمندان خاطرنشان می نمایند که تبدیل این فناوری به یک داروی بالینی ایمن برای بدن انسان به سال ها کار احتیاج دارد.

این تحقیق در مجله American Chemical Society منتشر شده

منبع: موسسه تحقیقات پلیمری ماکس پلانک

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2435

به "درمان تازه ضد سرطان: خفه کردن از درون سلول های سرطانی با مختل کردن سوخت و ساز ATP" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان تازه ضد سرطان: خفه کردن از درون سلول های سرطانی با مختل کردن سوخت و ساز ATP"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید