حقوق کارگران بازنشسته چقدر زیاد شد؟

به گزارش بیباپ، به گزارش خبرنگاران، پایان پرونده افزایش مستمری سال 1401 در تعطیلات رسمی میانه خردادماه بسته شد. براساس این مصوبه حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی به اندازه 57 درصد و مستمری سایر سطوح به اندازه 10 درصد افزایش پیدا خواهد نمود.

حقوق کارگران بازنشسته چقدر زیاد شد؟

مبنای افزایش حداقل مستمری، ماده 111 قانون تامین اجتماعی است که بر یکسان بودن حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی با حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تاکید دارد.

برای سال 1401، حداقل دستمزد کارگران به اندازه 57 درصد افزایش یافت، هرچند ادارات دولتی با مصوبه دیگر هیات دولت از پرداخت این اندازه دستمزد به کارگران معاف شدند اما در نهایت حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی به همین اندازه افزایش یافت.

در مورد افزایش مستمری سایر سطوح، ملاک و معیار همان 10 درصدی بود که در قانون بودجه سال 1401 برای افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت در نظر گرفته شد.

این درحالی است که پیش از این سازمان تامین اجتماعی از پیشنهاد هیات مدیره این سازمان با افزایش 38 درصدی مستمری سایر سطوح خبر داده بود. مبنای این این پیشنهاد نیز اندازه 38 درصدی بود که در مصوبه مزد سال 1401 شورای عالی کار برای افزایش سایر سطوح معین شده بود.

به صورت تعیین در ماده 96 قانون تامین اجتماعی صحبت از متناسب بودن مستمری بازنشستگی با هزینه های زندگی است و در نتیجه برای سال 1401 هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش 38 درصدی مستمری سایر سطوح را تصویب کرد.

تفاوت مستمری سایر سطوج با حداقل بگیران

سایر سطوح بگیران افرادی هستند که اندازه حقوق ماهانه آنها بیش از حداقل بگیران است، برابر قانون تامین اجتماعی سقف پرداختی حقوق ماهانه می تواند تا هفت برابر حداقل پرداختی متغییر باشد.

برابر تشریفات اداری، اعمال این افزایش منوط به تصویب هیات دولت است، نتیجه اینکه ابلاغ افزایش حقوق کارگران بازنشسته در سال 1401 تا بیش از دو ماه طول کشید.

با این مصوبه هرچند پرونده افزایش حقوق کارگران بازنشسته بسته شد اما بعید است سایر سطوح بگیران از این اندازه افزایش رضایت داشته باشند.

در هفته های اخیر مقامات مسئول در سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه از احتمال افزایش 38 درصدی مستمری سایر سطوح خبر داده بودند، بنابراین تقلیل 28 درصدی آن به ویژه در شرایط مالی پیشرو خوشایند این گروه از بازنشستگان نخواهد بود.

صرف نظر از این مسئله به نظر می رسد در سرانجام خردادماه دیگر دلیلی برای افزایش نیافتن حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و پرداخت علی الحساب نباشد.

از طرف دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی فارغ از اینکه حداقل بگیر یا سایر سطوح بگیر باشند بابت دو ماه دریافت علی الحسابی حقوق بازنشستگی مبالغی از سازمان تامین اجتماعی طلبکارند. سازمان تامین اجتماعی قریب 4 میلیون نفر مستمری بگیر دارد که نصف بیشتر آنها در زمره حداقل بگیران قرار دارند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2389

به "حقوق کارگران بازنشسته چقدر زیاد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق کارگران بازنشسته چقدر زیاد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید