توانستیم؛ تولید پاک ترین بنزین از پسماندهای پالایشگاهی

به گزارش بیباپ، محققان یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان شمالی با استفاده از پسماندهای پالایشگاه ها و راکتور ممبرین ها به پاک ترین بنزین با عدد اکتان 100 دست یافتند.

توانستیم؛ تولید پاک ترین بنزین از پسماندهای پالایشگاهی

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا برقی، مجری طرح و دانش آموخته دکتری رشته بیوتکنولوژی در گفت وگو با ایسنا، تولید ایزواکتان از پسماندها و محصولات جانبی پالایشگاه های نفت را از دستاوردهای مطالعاتی خود نام برد و گفت: ایزواکتان به عنوان بنزین رفرنس در دنیا با عدد اکتان 100 شناخته می شود؛ چرا که از این سوخت به عنوان بهترین سوخت بدون آلایندگی و اثرات زیست محیطی در دنیا یاد می شود.

وی با بیان اینکه برای تولید این سوخت از آخرین و پیشرفته ترین فرآیندهای روز دنیا استفاده شده است، اظهار کرد: روش ممبرین راکتورها یکی از پیشرفته ترین روش ها است و ممبرین های این راکتور علاوه بر آنکه عمل کاتالیست و انجام واکنش را کامل می کنند، عمل جداسازی را هم انجام می دهند.

برقی، حذف برج تقطیر را از مزایای این فرآیند ذکر کرد و یادآور شد: ایزواکتان تولیدشده از پرزهای موجود در ممبرین عبور کرده و خالص سازی می شود و سوخت را به پایه خلوص بنزین تا 96 درصد می رساند.

  • اینجا بنزین شما بخار نمی شود

مجری طرح با بیان اینکه ممبرین راکتورها در حال حاضر بهترین راندمان در میان راکتورها دارند، افزود: در ممبرین این راکتور سوراخ ها و منافذی مهندسی شده است که تنها اجازه عبور ذرات با سایزهای خاصی را می دهد و از این طریق محصول مورد نظر خالص سازی می شود.

وی با اشاره به فرآیند خالص سازی بنزین تولید شده، شرح داد: ایزواکتان از طریق حرارت دادن به بخار تبدیل می شود و این بخار با استفاده از پمپی با فشار از منافذ این راکتور عبور داده می شود و در نتیجه مولکول هایی که سایز آنها برابر با قطر منافذ موجود در ممبرین باشد، از آن عبور می کنند و مولکول های درشت تر قادر به عبور از آن نیستند.

برقی، سوخت تولیدشده را فاقد بو دانست و گفت: سوخت های رایج از دو منبع تهیه می شود؛ یک منبع آن پالایشگاهی است که از تقطیر نفت به دست می آید و دیگری بنزین های پتروشیمی هستند که بدترین نوع بنزین ها به شمار می روند؛ چراکه به دلیل عدم انجام فرآیند جداسازی، حاوی ترکیبی از همه مواد سمی و آروماتیک است، از این رو عدد اکتان پایینی دارد.

ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد

به گفته وی عدد اکتان، عددی است که میزان مقاوت سوخت در برابر انفجار خود به خودی را معین می کند؛ در هر سوختی که عدد اکتان بالاتری داشته باشد، احتراق خود به خودی دیرتر صورت می گیرد و بر این اساس کیفیت سوخت بر این اساس ارزیابی خواهد شد.

این دانش آموخته دانشگاه چالمرز سوئد خاطر نشان کرد: زمانی که عدد اکتان سوختی پایین باشد، احتراق آن ناقص است و استفاده از آن مسائل زیست محیطی ایجاد خواهد کرد.

این محقق تاکید کرد: با توجه به اینکه خودروسازان کشور تمایلی به سازگاری خودروهای تولیدی خود با سوخت های یورو 5 و 4 ندارند؛ از این رو پیشنهاد می شود از سوخت هایی استفاده شود که عدد اکتان بالاتری دارند تا حداقل آلایندگی را ایجاد کند.

وی در عین حال مهمترین چالش نفت ایران را دارا بودن گوگرد بالا ذکر و شرح داد: گوگرد نفت باید با استفاده از فرآیندهایی جداسازی شود و نفت بدون گوگرد شود و پس از آن با افزودن اکتان افزا به بنزینی با حداقل آلاینده برسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 620

به "توانستیم؛ تولید پاک ترین بنزین از پسماندهای پالایشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانستیم؛ تولید پاک ترین بنزین از پسماندهای پالایشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید