تشخیص بافت سرطانی به یاری فناوری

به گزارش بیباپ، محققان دانشگاه تمپر واقع در فنلاند یک بینی مصنوعی ساختند که امکان تشخیص بافت سرطانی و خارج کردن کامل آن را در جریان عمل جراحی مغز، فراهم می نماید.

تشخیص بافت سرطانی به یاری فناوری

در حال حاضر تکنیک frozen section analysis استاندارد اصلی شناسایی بافت سرطانی است. در این شیوه نمونه کوچکی از تومور در طول جراحی در اختیار پاتولوژیست قرار می گیرد تا یک تحلیل میکروسکوپی انجام داده و نتیجه را به جراحان اطلاع دهد.

اما روش جدید محققان تمپر امکان تشخیص وجود بافت سرطانی و آنالیز نمونه هایی از بخش های مختلف تومور را به طور لحظه ای فراهم می نماید. هنگامی که در جراحی عصبی، بافت با استفاده از تیغ های الکتریکی سوزانده می گردد، مولکول های بافت به شکل بخار درمی آیند. محققان دانشگاه تمپر، این بخار را وارد یک سیستم اندازه گیری جدیدی می نمایند که قادر است بافت سرطانی را تشخیص داده و آن را از سایر بافت های سالم تفکیک کند. مهمترین مزیت این ابزار قابلیت اتصال آن به تجهیزاتی است که در حال حاضر برای انجام اعمال جراحی سیستم عصبی مورد استفاده قرار می گیرند.

این ابزار جدید بر اساس تکنیکی موسوم به differential mobility spectrometry (DMS) عمل می نماید که در آن یون های گازی به یک میدان الکتریکی وارد می شوند. توزیع یون ها در میدان برای هر بافت دارای الگوی خاصی است و بر اساس نتایج به دست آمده، می توان بافت را شناسایی کرد. در این ابزار از فناوری یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل ساختار گاز ورودی و از یک چاقوی الکتریکی برای تبدیل مولکول های بافت به گاز استفاده می گردد.

در آزمایشات اولیه که با استفاده از 694 نمونه بافت مغز انجام گرفت، تعیین شد دقت این سیستم در طبقه بندی تومورها 83 درصد است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Neurosurgery منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 245

به "تشخیص بافت سرطانی به یاری فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص بافت سرطانی به یاری فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید