ایران دارای رتبه سوم جهان در تدوین استاندارد های ملی فناوری نانو

به گزارش بیباپ، در حال حاضر ایران در جایگاه سوم جهان در تدوین استاندارد های ملی فناوری نانو واقع شده است و در عرصه تدوین استاندارد های بین المللی 4 استاندارد تدوین شده و 5 استاندارد در دست تدوین دارد.

ایران دارای رتبه سوم جهان در تدوین استاندارد های ملی فناوری نانو

به گزارش خبرنگار ایران یکی از کشور های فعال در حوزه انتشار و تدوین استاندارد های نانویی است. با وجود جایگاه چهارم ایران در دنیا در زمینه دست یابی به فناوری نانو، یکی از بازیگران اصلی این عرصه در دنیا واقع شده است و یکی از مهم ترین زمینه های توسعه بازار صادراتی، تدوین استاندارد ملی و بین المللی برای محصولات است.

در حال حاضر ایران در جایگاه سوم رتبه دنیای در تدوین استاندارد های ملی فناوری نانو واقع شده است و در عرصه تدوین استاندارد های بین المللی 4 استاندارد تدوین شده و 5 استاندارد در دست تدوین دارد. برنامه ریزی هایی اجرا شده تا 6 سال آینده 300 استاندارد ملی و بیش از 30 استاندارد بین المللی در حوزه فناوری نانو در ایران تدوین شود.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استاندارد جدیدی با عنوان Nanotechnologies - Testing the photocatalytic activity of nanoparticles for NADH oxidation را منتشر کرد. این استاندارد که با شماره ISO 20814:2019 معرفی شده به موضوع فناوری نانو اختصاص دارد.

در این استاندارد روشی برای اندازه گیری فعالیت فتوکاتالیستی نانوذرات که در محیط آبی معلق بوده و در شرایط مشابه با شرایط فیزیولوژی بدن هستند، ارائه شده است.

65 دانشگاه ایران در میان دانشگاه های برتر دنیا/ فعالیت 1200 شرکت دانش بنیان در زمینه سلامت

برای این کار از اکسیداسیون دی نکلئوتید هیدرات (NADH) با استفاده از پرتو فرابنفش استفاده می شود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط ایزو، این اندازه گیری برای کمک به ارزیابی میزان سمیت نوری نانو مواد تهیه شده است. این روش همچنین قابل استفاده برای نانوذرات تجمع یافته است.

روش های استاندارد موجود برای اندازه گیری PCA ذرات و سطح (نظیر استاندارد های ایزو 10676 و ایزو 10678) به طور مستقیم برای تعیین PCA نانومواد و سنجش میزان سمیت نوری آن ها کاربرد ندارد، چراکه در این روش ها نیاز به حجم زیاد یا زمان طولانی اندازه گیری است که این شرط برای رنگ های آلی نظیر معرف ها که زیست سازگار نیستند، قابل اعمال نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 801

به "ایران دارای رتبه سوم جهان در تدوین استاندارد های ملی فناوری نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران دارای رتبه سوم جهان در تدوین استاندارد های ملی فناوری نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید