ایجاد رابطه کارگزاری و توافق تجارت ترجیحی در دستور کار ایران و ویتنام

به گزارش بیباپ، فعالان بخش خصوصی ایران و ویتانم در همایش تجاری دوجانبه در اتاق ایران، بر ضرورت تسهیل صدور ویزا، زمینه سازی برای امضای توافق نامه تجارت ترجیحی و کوشش برای رسیدن به سطح مناسبات تا مرز 2 میلیارد دلار تاکید کردند.

ایجاد رابطه کارگزاری و توافق تجارت ترجیحی در دستور کار ایران و ویتنام

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران در این نشست همچنین ضرورت ایجاد کارگزاری های بانکی برای تسریع روند مناسبات مالی بین ایران و ویتنام را مورد تاکید قرار داد و گفت: مذاکرات اولیه در این باره میان دولت های دو طرف اجرا شده و مقدمات اجرای آن در دستورکار نهاده شده است.

کرباسی با اشاره به تأکید مقام های ارشد دولتی ایران و ویتنام در خصوص توسعه روابط مالی، گفت: طی سفر رئیس مجلس بخش خصوصی ایران در رأس هیاتی مالی به ویتنام محورهای همکاری معین شد. در این رابطه ایجاد کارگزاری های بانکی برای انجام فعالیت های مالی مورد تأکید نهاده شد که خوشبختانه موضوع از سوی بانک مرکزی دو کشور در حال پیگیری است و به زودی این روابط برقرار خواهد شد.

وی ادامه داد: تسهیل صدور ویزا از سوی سفارت ویتنام برای تجار ایرانی، موضوع دیگری بود که طی این سفر مطرح شد. در این خصوص نیز اقداماتی از سوی مسئولان این کشور اجرا شده و بازرگانان ایرانی می توانند با معرفی نامه از اتاق ایران اقدام به دریافت ویزا نمایند.

کرباسی مهیا شدن زمینه های سرمایه گذاری مشترک و امضای توافق نامه تجارت ترجیحی را از دیگر مواردی دانست که طبق توافقات قبلی در دستورکار نهاده شده است.

وی در ادامه سهم ویتنام از بازار ایران را 18 میلیون دلار و سهم ایران از بازار ویتنام را 367 میلیون دلار مطرح کرد و گفت: این ارقام به هیچ وجه رضایت بخش نیست و باید متناسب با ظرفیت های موجود آن را افزایش دهیم.

تأکید بر سرمایه گذاری مشترک بیش از تجارت

لی تای هوا، معاون مدیرکل اداره آسیا و آفریقای وزارت صنعت و تجارت ویتنام که سرپرستی هیات ویتنامی در سفر به تهران را به عهده دارد در این همایش به وضعیت سرمایه گذاری خارجی که طی یک سال گذشته در این کشور اجرا شده اشاره نمود. بر اساس اظهارات وی در سال 2016 بالغ بر 169 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این کشور اجرا شده و در امسال نیز 270 پروژه جدید تعریف شده و در این مدت 12 قرارداد FDA بین ویتنام و کشورهای مختلف به امضا رسیده است.

وی بیش از تجارت، سرمایه گذاری مشترک صنعتی و فراوریی بین دو کشور را مهم خواند و ادامه داد: فرآوری صنایع غذایی، فراوری برق، نفت و پتروشیمی، موضوعاتی هستند که می توانیم در خصوص آنها با یکدیگر طرح های مشترک تعریف کنیم.

هوا از وزارتخانه های مربوطه در دو کشور خواست تا زمینه های تقویت همکاری میان بخش های خصوصی دو طرف را فراهم نمایند.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان که به عنوان اتاق معین همکاری ایران و ویتنام معین شده از کوشش برای راه اندازی اتاق مشترک ایران و ویتنام خبر دارد و تأکید کرد: در حال حاضر در حوزه های معدنی، فولادی، سنگ و کاشی فعالیت های مشترک آغاز شده و در سطح خوبی دنبال می گردد.

وی در خصوص واردات برنج از ویتنام نیز گفت: قرار است گروهی از کارشناسان وزارت بهداشت از ایران به ویتنام اعزام شوند تا فرآیند آنالیز های بهداشتی برنج های این منطقه انجام و زمینه واردات فراهم گردد.

این فعال مالی، ویتنام را فرصت خوبی برای صادرات مجدد فراوریات ایرانی به سایر کشورها دانست و از فراهم بودن زمینه برگزاری نمایشگاه ایران در ویتنام و بالعکس آن اطلاع داد.

ترن وان تری، مسئول شورای مشترک ویتنام و ایران معضل اصلی در روابط دو کشور را مسائل بانکی توصیف و توضیح داد: توافق نامه های تجارت ترجیحی امضا نشده و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی توانیم به توسعه مناسبات بین دو کشور امید داشته باشیم.

وی گفت: باید مکانیسم های تجاری را بازتعریف کنیم. در حال حاضر تعرفه های تجاری بالاست پس ضروری است در قدم اول توافق نامه های تجارت ترجیحی را به پایان برسانیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 565

به "ایجاد رابطه کارگزاری و توافق تجارت ترجیحی در دستور کار ایران و ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد رابطه کارگزاری و توافق تجارت ترجیحی در دستور کار ایران و ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید