از زخم پوش های آنتی باکتریال تا سامانه های نانویی برای تشخیص سرطان

به گزارش بیباپ، مدیر گروه پژوهشی نانوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا گفت: تا 6 ماه آینده فیلم زخم پوش با بستر کایتوزانی را که خواص آنتی باکتریال دارد، تحویل پژوهشگاه می دهیم. در میان مدت، طی یک همکاری با گروه تخصصی زخم جهاد دانشگاهی قرار است برای آن ها پانسمان آلژیناتی ساخته و به آن ها تحویل داده گردد.

از زخم پوش های آنتی باکتریال تا سامانه های نانویی برای تشخیص سرطان

دکتر محمدرضا نژادمقدم در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که گروه پژوهشی نانوتکنولوژی یکی از گروه های پژوهشی پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا است، گفت: هدف از تشکیل این گروه، توسعه دانش و فناوری نانو در زمینه های مختلف علوم پزشکی از جمله تشخیص و درمان بیماری های مزمن و صعب العلاج است. پژوهشگران این گروه در حوزه نانوفناوری و زیست فناوری در فراوری زخم پوش ها فعالیت نموده اند. همچنین، سامانه های نانویی برای تشخیص و درمان سرطان و نانوذرات مولکول های کوچک، از دیگر زمینه هایی است که محققان این گروه بر روی آن کار نموده اند.

وی با اشاره به راه اندازی گروه پژوهشی نانوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا در سال 1390 گفت: پژوهشگران گروه پژوهشی نانوتکنولوژی، در حوزه نانوفناوری و زیست فناوری توانسته اند نمونه آزمایشگاهی زخم پوش را با روش های نوین و استفاده از پلیمرهای طبیعی و نانو مواد که به آن ها خاصیت آنتی باکتریال داده شده است، بسازند. یکی دیگر از اقدامات این گروه در گذشته، آنالیز و بهینه سازی روش کورماتوگرافی تمایل یونی بااستفاده از ذرات مغناطیسی بوده است.

مدیر گروه پژوهشی نانوتکنولوژی درباره یکی دیگر از طرح های پژوهشی این گروه گفت: در حال حاضر یکی دیگر از اقداماتی که در این گروه انجام می گردد این است که آنتی بادی را با مولکول های سوپر سایتوکسیک (مواد شیمی درمانی خیلی قوی) ترکیب می نمایند تا اثر ضدسرطانی قوی و عوارض سلولی کمتری داشته باشد، در این حوزه نیز گروه نانوتکنولوژی پیروز عمل نموده است.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا حوزه فعالیت های گروه پژوهشی نانو به دو دسته تقسیم می گردد: پژوهش های فناورانه تجاری سازی و پژوهش های بنیادی.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهش فناورانه و تجاری سازی فعالیت ها به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. در کوتاه مدت قصد داریم ان شاءالله تا 6 ماه آینده فیلم زخم پوش با بستر کایتوزانی را که خواص آنتی باکتریال دارد، تحویل پژوهشگاه دهیم. در میان مدت، طی یک همکاری با گروه تخصصی زخم جهاد دانشگاهی قرار است برای آن ها پانسمان آلژیناتی ساخته و به آن ها تحویل داده گردد.

نژادمقدم اعلام کرد: گروه نانوتکنولوژی میخواهد با توجه به تجربه ای که در ساخت نانو ذرات دارد، در حوزه تامین اقلام مرجع و استاندارد گواهی شده برای مراکز آزمایشگاهی و صنایع اقدام کند. همه صنایع فراوریی احتیاج دارند کیفیت دستگاه های فراورینماینده و محصولاتشان تایید گردد. برای این که کیفیت محصول معین گردد، مجموعه ای از مواد مرجع و گواهی شده وجود دارد که تمامی آن ها از خارج از کشور وارد می شوند. من فکر می کنم با توجه به احتیاجی که وجود دارد باید وارد این حوزه شد. در زمینه پژوهش های بنیادی هم در طرح های تحقیقاتی مرتبط با سه محور بیان شده، سرمایه گذاری می گردد.

مدیر گروه پژوهشی نانوتکنولوژی درباره یکی دیگر از فعالیت های این گروه گفت: گروه نانوتکنولوژی در حوزه ساخت زخم پوش ها احتیاج به یک سری آزمون های آنتی باکتریال و سمیت سلولی داشتند به همین دلیل ما توانستیم روش های آزمون آنتی باکتریال و آنالیز سمیت سلولی مرتبط با این محصولات را در پژوهشگاه راه اندازی کنیم و الان هم آماده ارائه خدمت در این حوزه هستیم.

وی در بخش پایانی گفت وگو درباره رمز پایداری جهاد دانشگاهی در چهل سال گذشته گفت: جهاد دانشگاهی از دهه دوم به بعد اولویت و هدفگذاری خود را علاوه بر کارهای فرهنگی بر روی پژوهش و فناوری گذاشت. همین تاکید بر این که اولویت اصلی باید پژوهش باشد و نه موازی کاری با آموزش دانشگاهی باعث شد که اعضای هیئت علمی و امکاناتی که برای واحدها فراهم می گردد برای انجام پژوهش های کاربردی مناسب باشد و این تفاوت جهاد دانشگاهی با دانشگاه است. هر چند ممکن است فضای فیزیکی که در اختیار استادان قرار می گیرد کمتر از دانشگاه باشد اما امکانات مناسبی برای تحقیقات کاربردی در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1262

به "از زخم پوش های آنتی باکتریال تا سامانه های نانویی برای تشخیص سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زخم پوش های آنتی باکتریال تا سامانه های نانویی برای تشخیص سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید