از اضطراب ریاضیات یا ریاضی ترسی چه می دانید؟

به گزارش بیباپ، وحشت، درماندگی، عجز و آشفتگی ذهنی است که در برخی افراد ظاهر می گردد وقتی از آن ها خواسته می گردد که یک مسئله ریاضی را حل نمایند. و همچنین به عنوان ترس عمومی در مواجهه با ریاضیات نیز تعریف شده است.

از اضطراب ریاضیات یا ریاضی ترسی چه می دانید؟

آیا شما مادر یا پدری هستید که از یاری به تکالیف ریاضی بچه هایش وحشت دارد؟ آیا موقع پرداخت صورتحساب رستوران محاسبه انعام آزارتان می دهد؟ آیا فهمیدن نحوه محاسبه سود بازپرداخت وام مسکن به نظرتان کاری غیرقابل انجام است؟

اگر اینطور است، قطعا شما در هیچ کدام از این موقعیت ها تنها نیستید. پژوهش ها در آمریکا نشان داده است که 93 درصد بزرگسالان به نوعی ترس از ریاضیات را گزارش نموده اند. این ترس محدود به بزرگسالان نمی گردد و بر اساس برنامه جهانی ارزیابی دانش آموزان 31 درصد از نوجوانان 15 و 16 ساله در کشور های مختلف می گویند که موقع حل مسائل ریاضی بسیار عصبی می شوند، 33 درصد می گویند که هنگام انجام تکالیف ریاضی احساس تنش دارند و نزدیک به 60 درصد می گویند که نگرانند کلاس های ریاضی سخت باشد.

شان بیلاک، متخصص علوم شناختی و رییس کالج بارنارد در نیویورک، می گوید این باور که شما ذاتا در ریاضیات خوب یا بد هستید هنوز در کشور های غربی وجود دارد و از نظر اجتماعی هم پذیرفته شده است. او می گوید: نمی شنوید کسی بزرگنمایی کند که آدم خواندن نیست، اما می شنوید که بگویند آدم ریاضیات نیستند. .

اما بسیاری از ما که از ریاضیات می ترسیم یا باور داریم که ریاضیاتمان بد است ممکن است سعی در اجتناب از مسائلی می کنیم که با کمترین کوشش به خوبی قادر به حل آن ها هستیم. پس اضطراب ریاضیات چیست و از کجا می آید؟

پژوهش ها نشان می دهد که دختر ها بیشتر از پسر ها مستعد گرفتار شدن به اضطراب ریاضیات هستند

اصطلاح ریاضی ترسی را اولین بار مری دللیس گاف، ریاضیدان آمریکایی، در سال 1953 پس از مشاهده تقلای دانشجویانش ابداع کرد و در توصیف آن گفت که یک بیماری است که مرگبار بودنش را پیش از تشخیص وجودش اثبات می نماید.

متخصصان دیگر در تعریف آن گفته اند که وحشت، درماندگی، عجز و آشفتگی ذهنی است که در برخی افراد ظاهر می گردد وقتی از آن ها خواسته می گردد که یک مسئله ریاضی را حل نمایند. و همچنین به عنوان ترس عمومی در مواجهه با ریاضیات نیز تعریف شده است.

بیلاک و همکارانش نشان داده اند که اضطراب ریاضیات می تواند در همان ابتدای شروع آموزش رسمی در بچه ها ایجاد گردد. او می گوید: ریاضیات یکی از اولین جا هایی در مدرسه است که ما یاد می گیریم آیا جواب ما درست است یا غلط و در معرض آزمون در امتحان با زمان محدود قرار می گیریم.

دختر ها بیشتر از پسر ها مستعد گرفتار شدن به اضطراب ریاضیات هستند. به گفته بیلاک معلم های مقطع ابتدایی اغلب سطح بالایی از اضطراب ریاضیات دارند و در آمریکا و کشور های دیگر، بیشتر آن ها زن هستند. از آنجا که بچه ها تمایل به همذات پنداری با بزرگسالان همجنس خود را دارند، این به آن معناست که دختر ها آمادگی بیشتری برای کسب اضطراب ریاضیات از معلم های زن خود دارند.

تحقیق بیلاک نشان می دهد که داشتن معلم ریاضی زنی که اضطراب ریاضی دارد، احتمال باور به کلیشه های جنسیتی در دختران را بالا می برد که منجر به دستاورد های ضعیف تر آن ها می گردد.

اضطراب ریاضی می تواند خودش را تداوم بخشد. بیلاک می گوید که نگرانی درباره آن می تواند شرایط را بدتر کند. از آنجا که توانایی ما برای تمرکز محدود است، توجه ما هنگام انجام همزمان بیش از یک کار تقسیم می گردد. وقتی نگران حل مسئله ریاضی باشید، احتمالا صدایی درون شما می گوید که نمی توانید این کار را انجام دهید و همزمان در کوشش برای محاسبه اعداد هستید.

پژوهشی که در سال 2019 صورت گرفته نشان می دهد که افراد دارای اضطراب ریاضی تمایل دارند که از ریاضی دوری نمایند. اما به این دلیل که ریاضیات بر مبنای خودش ساخته می گردد، پرهیز از آن یادگیری را سخت تر می نماید. اگر یک مفهوم ریاضی را نفهمید، آموختن مفهوم بعدی سخت تر می گردد.

معلم هایی که عاشق ریاضی هستند

پرهیز از ریاضیات در مدرسه ممکن است برای آن هایی که تخصص در رشته های دیگر را انتخاب می نمایند کار کند. اما این به ضرر جامعه است اگر افراد زیادی، شامل آن هایی که واقعا می توانستند در ریاضیات خوب باشند، از رشته های مرتبط با ریاضی در دانشگاه پرهیز نمایند یا به دنبال حرفه هایی مرتبط با ریاضیات نروند.

در آمریکا هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی مشکل کمبود نیروی کار در حوزه علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات دارد.

بیلاک فرض می نماید که حل این مشکل می تواند از خانه شروع گردد. تحقیق او نشان می دهد که والدین می توانند هنگام یاری در تکلیف ریاضی فرزندانشان اضطراب ریاضی خود را به آن ها منتقل نمایند. بر اساس این تحقیق اگر بچه ها در خانه بیشتر در معرض ریاضی قرار بگیرند - در این مورد بازی های ریاضی با والدین بر روی اپلیکیشن موبایل - به آن ها یاری می نماید که بازدهی بهتری در مدرسه داشته باشند.

بیلاک فکر می نماید که تمرین ریاضی با بچه ها به والدین هم اعتماد به نفس بیشتری درباره توانا هایی ریاضی شان می دهد و یاری می نماید تا این باور را که ریاضی را نمی توان یاد گرفت کنار بگذارند.

شولامیت کان، دانشیار مدرسه تجارت دانشگاه بوستون که درباره شکاف جنسیتی در رشته های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات نوشته است، باور دارد که الگو دادن به دانشجویان به خصوص دختران و به ویژه در سنین پایین حیاتی است. او فکر می نماید کلید مسئله آن است که افرادی که عاشق ریاضی هستند، به خصوص زنان را برای تدریس به بچه های کوچک انتخاب کنیم.

کارشناسان می گویند که دانش آموزان احتیاج دارند که اعتماد به نفس کافی برای سوال پرسیدن در کلاس های ریاضی داشته باشند

آینار اسکالویک که در دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ بر روی اضطراب ریاضی تحقیق می نماید، می گوید که یاری به دانش آموزان برای داشتن حس امنیت کافی که در کلاس های ریاضی سوال بپرسند نیز اهمیت دارد. پژوهش من نشان می دهد که دانش آموزان دارای اضطراب ریاضی از اینکه جلوی دیگران تصویر بدی از خودشان بسازند می ترسند و سوال نمی پرسند.

معلم ها باید تاکید نمایند که اشتباه بخشی از فرایند یادگیری است. او همچنین می گوید که ایجاد یک محیط مبتنی بر آموزش به جای محیط کارایی-محور بسیار مهم است.

کاهش اضطراب ریاضی

در سطح تحصیلات عالی شواهدی وجود دارد که پرداختن به خود اضطراب می تواند به دانشجویان یاری کند.

تحقیقاتی که بیلاک از سال 2014 در آن نقش داشته است نشان می دهد که اگر به دانشجویان دارای اضطراب ریاضی پیش از آزمون ریاضی یک تمرین کوتاه نوشتاری برای بیان احساسات شان درباره اضطراب داده گردد، عملکرد بهتری در آزمون ریاضی دارند.

پژوهشگران فکر می نمایند که این تمرین احتمالا به دانشجویان یاری می نماید که عواطف خود را بهتر بفهمند و سامان دهند و به این ترتیب منابع شناختی آن ها آزاد می گردد تا حافظه فعال آن ها و عملکردشان در آزمون ریاضی بهبود یابد.

برخی از موسسه های تحصیلات عالی کلاس هایی برای یاری به حل مشکل اضطراب ریاضی ارائه می دهند. کالج مونتگومری در مریلند آمریکا، چند سال است که کلاسی را به غلبه بر ترس از ریاضیات و ایجاد اعتماد به نفس اختصاص داده است. جان همن، استاد ریاضی این کالج می گوید که در این دوره بر روی ذهنیت افراد تمرکز می نمایند.

به گفته او دانشجویان زیادی با ذهنیت از پیش تعیین درباره ریاضی و این باور که شما یا در ریاضی خوب هستید یا نیستید، وارد این دوره می شوند. او می گوید که در این دوره آنالیز می نمایند که اضطراب ریاضی از کجا می آید و راه های مقابله با آن را آموزش می دهند.

پژوهش ها نشان می دهد که هر چه دانش آموزان بیشتر در معرض ریاضیات قرار داشته باشند - شامل محیط خانه- ترس کمتری از ریاضی خواهند داشت

مسلما همواره افرادی هستند که می خواهند به هر قیمتی از ریاضیات دور باشند. اما به گفته بیلاک ریاضیات بخشی از زندگی روزمره است و این افراد بیش از همه از تکنیک های غلبه بر اضطراب ناشی از مواجهه با اعداد سود می برند.

منبع: فرادید
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1206

به "از اضطراب ریاضیات یا ریاضی ترسی چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اضطراب ریاضیات یا ریاضی ترسی چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید