آیا شغل آشپزها در خطر است؟ ، روبات ها وارد برترین رستوران های دنیا شدند

به گزارش بیباپ، بسیاری از رستوران های دنیا هم اکنون شاهد حضور روبات ها هستند. روبات ها با سرعت اقلام غذایی را خرد می نمایند، می پزند، سرخ می نمایند و ... بر این اساس می توان حدس زد که به زودی سرآشپزها نگرانی هایی جدی در مورد آینده شغلی خود داشته باشند.

آیا شغل آشپزها در خطر است؟ ، روبات ها وارد برترین رستوران های دنیا شدند

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، روبات Flippy نوعی روبات هوشمند است که می تواند مثل یک سرآشپز عمل کند. این روبات که از تابستان گذشته معرفی شده است می تواند ساعت هایی طولانی در برترین آشپزخانه های دنیا کار کند و البته کوچک ترین اعتراضی نیز از این روبات نمی شنوید.

روبات Flippy دارای یک بازوی مکانیکی است که با اسکنر حرارتی سه بعدی می تواند همه چیز را رصد کند و البته به سرعت همبرگر درست کند. این روبات می تواند به سرعت همبرگر بپرد و در هر یک دقیقه حداقل 80 بار سبزی ها را زیر و رو کند بنابراین می توان گفت این روبات وظیفه نظارت بر سبزی ها را نیز با دقت انجام می دهد.

روباتFlippy توسط Miso Robotics، توسعه داده شده است. این شرکت برای طراحی روبات مذکور بیش از 10 سال برنامه ریزی نموده است. شاید طی سال های گذشته روبات های آشپز را صرفا در فیلم های تخیلی شاهد بودیم. اما اکنون این روبات ها سر از رستوران ها در آورده اند. به نظر می سد هزینه استفاده از این روبات ها نیز چندان گرانقیمت نباشد و می توان این روبات ها را با هزینه ای حدود 60 هزار دلار خریداری کرد. البته شاید در نگاه اول این قیمت بالا به نظر برسد، اما این روبات ها یاری می نمایند هزینه استخدام سر آشپز، استفاده از نیروی انسانی گرانقیمت و ... به حداقل برسد.

یک مثال مناسب از این کاهش هزینه ها رستوان Kang Nam Tofu در کالیفرنیا، است که در قالب یک آزمایش آزمایش هشت ماهه پیروز شده به افزایش 28 درصدی در فروش رسیده و هزینه های خرید این روبات گرانقیمت را جبران کند. در حال حاضر در 1300 رستوران بریتانیا برنامه ریزی برای استفاده ار روبات ها اجرایی شده و پیش بینی می گردد این برنامه ریزی منجر به افزایش 30 درصدی ارزش های نظارتی گردد.

یکی از ویژگی های روبات های جدید سرآشپز، قابلیت شخصی سازی است. درواقع با یاری سیستم های جدید می توان، روبات ها را برای رستورانی خاص برنامه ریزی کرد. برای مثال روباتی که در رستورانی مثل مک دونالد کار می نماید، تفاوت هایی جدی با روباتی دارد که در یک فروشگاه بستنی کار می نماید.

به عبارتی دقیق تر صاحبان فروشگاه می توانند روبات را بر اساس ویژگی های آن برنامه ریزی نمایند مدریعامل شرکت طراح روبات های سرآشپز؛ تام وایور می گوید: در حال حاضر مردم در انتخاب اختلاف نظر دارند. ما با یک منو گسترده به کاربران اجازه می دهیم حق انتخاب بالایی داشته باشند،قرار نیست این

روبات ها صرفا قهوه سرو نمی نمایند و وظایفی گسترده تر را سر و سامان می دهند.

به اعتقاد بعضی از فعالان حوزه آشپزخانه در صورتی که از روبات ها برای تهیه غذاهای فست فودی استفاده گردد، غذاها بسیار با کیفیت تر می گردد: سرعت بالای روبات ها شامل پخت و پز عالی، درک ظریف از مواد تشکیل دهنده و پخت و پز ظریف است که به شدت برای روبات ها چالش برانگیز است.

در حال حاضر، روبات ها قابلیت محدودی دارند. یک انسان مجبور است برای بسیاری از کارها از یاری استفاده کند اما یک روبات می تواند به راحتی بسیاری از امور را به تنهایی سر و سامان دهد. مزیت دیگر روبات ها این است که با دریافت چند برنامه همزمان می تواند چندین غذا را تهیه کند. مثلا می توان برنامه تهیه 11 غذا را همزمان به روبات ها داد.

از لحاظ آماری اگر تعداد مشتریان به شدت زیاد باشد روبات ها می توانند ده ها مشتری را همزمان پشتیبانی نمایند. دروقاع روبات ها قابلیت پشتیبانی سریع از مشتریانی پر تعداد را دارند. البته درست است که ورود فناوری به رستوران ها چندان ساده نبوده و با اتفاقات تلخ و شیرینی همراه بوده است اما به نظر می رسد این روزها فناوری یک چالش بزرگ برای سر آشپزها است.

بر همین اساس است که بسیاری معتقدند تا 10 سال اینده عملا سر آشپزها در بسیاری از رستوران ها حذف می وند و به طور جدی باید نگران اشتغال خود باشند.

منبع: انتخاب
انتشار: 3 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 178

به "آیا شغل آشپزها در خطر است؟ ، روبات ها وارد برترین رستوران های دنیا شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شغل آشپزها در خطر است؟ ، روبات ها وارد برترین رستوران های دنیا شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید