آتشفشان ایسلند آماده فوران است

به گزارش بیباپ، وقوع چهار زلزله و علائم دیگر در آتشفشان بارداربونگای ایسلند، نشان می دهد که این آتشفشان به زودی فوران خواهد نمود.

آتشفشان ایسلند آماده فوران است

زمین لرزه های متعدد نشان می دهند که فشار زیادی در سیستم آتشفشان بارداربونگا (Bárðarbunga) وجود دارد و به زودی باعث فوران آن می گردد.

آتشفشان بارداربونگای ایسلند چهار زلزله بزرگ را در سرانجام ماه اکتبر تجربه کرد. این زلزله ها که به ترتیب 3.9، 3.2، 4.7 و 4.7 ریشتر شدت داشتند، نشان می دهد که در محفظه ماگمای این کوه، فشار زیادی وجود دارد. سارا بارسوتی، مسئول خطرات آتشفشانی در اداره هواشناسی ایسلند می گوید :

اطمینان داریم که فشار سیستم در حال افزایش است.

این مسأله در نهایت منجر به فوران می گردد، اما بارسوتی می گوید که نمی توان گفت کی و با چه شدتی این اتفاق می افتد.

فوران این آتشفشان بسیار خطرناک خواهد بود، چرا که بخشی از آن زیر بزرگ ترین کلاهک یخی اروپا یعنی واختنایوکوت (Vatnajökull) قرار گرفته است. آتشفشان هایی که زیر یخ فوران می نمایند، می توانند بسیار خطرناک باشند و خاکسترهای ریز زیادی فراوری می نمایند. هنگامی که آتشفشان ایافیاتلایوکوتل (Eyjafjallajökull) ایسلند در سال 2010 فوران کرد، ابرهای خاکستر به وجود آمده مسائل بسیاری برای سفرهای هوایی بین المللی ایجاد کردند.

بن ادواردز، استاد جغرافیای کالج دیکینسون پنسیلوانیا، می گوید که زلزله زمانی اتفاق می افتد که امواج انرژی در جسم جامد شروع به حرکت نمایند. اما لزوما به این معنا نیست که آتشفشان به زودی فوران خواهد نمود. بارداربونگا، که در ارتفاع 2009 متری سطح دریا در پارک ملی واختنایوکوت ایسلند قرار گرفته است، یکی از بزرگ ترین و فعال ترین آتشفشان های ایسلند است.

پروفسور ادواردز می گوید:

هنگامی که یک آتشفشان فوران می نماید، بهتر می توان آن را آنالیز کرد. در واقع ما باید منتظر بمانیم تا طبیعت کاری را که قرار است انجام دهد، صورت بدهد.

گذشته فعال

با این که موقعیت دوردست بارداربونگا، ممکن است باعث گردد آن را بی خطر بدانیم، اما ممکن است آثار فورانش تا خارج از ایسلند هم برود. آخرین فوران این آتشفشان، که در آگوست 2014 شروع شد و تا فوریه 2015 ادامه داشت، بزرگ ترین فورانی بود که در 200 سال گذشته در ایسلند رخ داده بود. این حادثه آلودگی هوای شدیدی در اروپای غربی به وجود آورد.

این فروان قریب الوقوع ممکن است بسته به مکان وقوع آن، تأثیرات مختلفی داشته باشد. بارسوتی می گوید که یک سوم سیستم آتشفشان با یخ پوشانده شده است. فوران زیر یخ می تواند با تبدیل حجم عظیمی از یخ به بخار باعث انفجار گردد، و هنگامی که ماگما با بخار برخورد کند، به ذرات ریزی تبدیل می گردد که به اتمسفر پرتاب می گردد. یا گدازه های به وجود آمده، یخ را ذوب می نماید و موجب وقوع سیل می گردد، همچون اتفاقی که پس از فوران ایافیاتلایوکوتل رخ داد.

چه زمانی فوران اتفاق خواهد افتاد؟ بارسوتی می گوید که پاسخ دادن به این سؤال که مثل پرسش های مسابقات یک میلیون دلاری است، کار مسئله ای است، اما اداره هواشناسی ایسلند به نظارت بر شرایط ادامه خواهد داد. طبق کتاب لیست آتشفشان های ایسلند، این کوه به طور میانه هر 50 سال یک بار فوران می نماید و آخرین فوران در سال 2014 شروع شده است.

رخدادهای فعلی

بارداربونگا تنها آتشفشان مخفی زیر یخ نیست. پال اینارسن (Pall Einarsson) متخصص ژئوفیزیک دانشگاه ایسلند در مصاحبه با روزنامه ایسلند مونیتور در فوریه 2017 اعلام نموده که چهارتا از آتشفشان های جزیره فعالیت رو به افزایش و آمادگی برای فوران از خود نشان داده اند. سه آتشفشان دیگر، کاتلا، هکلا و گرمزوتن (Grímsvötn) هستند. از بین این سه، کاتلا خطرناک ترین آتشفشان است.

ادواردز می گوید که هنگامی که یک آتشفشان فوران می نماید، گدازه ها کمترین جای نگرانی را دارند. چیزی که مسافران هوایی در سال 2010 از حادثه ایافیاتلایوکوتل فهمیدند این بود که چیزی که خطرناک تر است، خاکسترهایی هستند که به اتمسفر پرتاب می شوند. بدتر از آن، در سال 1783، فوران کوه لاکی بخش هایی از اروپا را در پوششی از خاکستر سمی فرو برد و الگوهای آب و هوای جهانی را برای چند سال تغییر داد.

ایسلند به عنوان کشوی که در خط الرأس میانی اقیانوس اطلس قرار گرفته است، با آتشفشان ها غریبه نیست. در زمان فوران آتشفشان الدفل (Eldfell) در سال 1973، کشور توانست به راحتی 5.000 نفر را در عرض یک روز از جزیره خارج کند. فوران به مدت شش ماه ادامه داشت و در نهایت بیشتر ساکنین به خانه شان برگشتند.

ادواردز می گوید:

ایسلند و ایسلندی ها آماده هستند.

در سرانجام شما را به تماشا ویدیوی زیبایی درباره آتشفشان ها دعوت می کنیم:

دانلود ویدئو

منبع: کجارو / news.nationalgeographic.com
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2262

به "آتشفشان ایسلند آماده فوران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشفشان ایسلند آماده فوران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید