آبشار آسیاب خرابه

به گزارش بیباپ، آسیاب خرابه یا خَراب دَییرمان یکی از زیباترین چشم انداز ها دیدنی آذربایجان شرقی است که در شهرستان جلفا و درنزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده است.

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه، آسیاب آبی بود که سال ها پیش مورد استفاده مردم منطقه قرار می گرفت؛ ولی اکنون به دلیل تخریب قسمت های عمده آن کاربری ندارد و به همین دلیل به آسیاب خرابه معروفیت یافته است.

ارتفاع آسیاب 10 متر و مساحت محوطه پایینی آن 200متر مربع می باشد.

این تفرجگاه دلگشا در حدود 27 کیلومتری علمدار گرگر (هادی شهر) قرار گرفته است که در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در 5 کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس در یک جاده فرعی در درّه ای با صفا واقع شده است.

آسیاب خرابه، آسیابی آبی بوده است که سال ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می گرفت ولی هم اکنون به دلیل تخریب قسمت های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به آسیاب خرابه معروفیت یافته است. در سمت راست ته دره آبشارهاى فراوانى به وجود آمده است. تمام سطح دیواره ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزى است. آسیاب خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ می باشد که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می گردد. آب این آبشارها از چشمه های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می گیرد، تامین می گردد. سطح دیواره های آبشار از خزه ها و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده است به طوری که منظره ای زیبا به وجود آمده است.

تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و منظره ها دل انگیزی را پدید آورده است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2481

به "آبشار آسیاب خرابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار آسیاب خرابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید