E90 ب ام و بهتری از E46 است!
به گزارش بیباپ، E90 هیچ وقت به خوبی E46 نبوده و نخواهد بود. شاید وقت آن رسیده که حرف خود را پس بگیرید! تقریباً تمام طرفداران ب ام و در روی کره زمین بر این باورند که E46 سری 3 بهتری نسبت به E90 است. اما فارغ از تعصب لازم است بررسی کنیم تا ببینیم این ادعای بحث برانگیز واقعیت دارد یا خیر.
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - این بحث در BMWBLOG از طریق Nico DeMattia نویسنده بلاگ ب ام و مطرح شد. فردی که خود تجربه خرید هر دو مدل را داشته و آن را اینگونه بازگو می کند.
تنها چند ماه پس از خرید سدان E46 325i، آن را فروختم. چرا باید ماشینی را بفروشم که اینقدر مشتاق و طرفدار آن هستم؟ آن هم تنها پس از چند ماه مالکیت؟
زیرا ب ام و E46 در خلاء ب ام و عالی ای است. حتی اگر برای بردن بچه هایتان به مدرسه نیازی به آن نداشته باشید بسیار عالی است. اگر بچه ها را در جایگاه عقب نگذارید فوق العاده خواهد بود و اگر مجرد هستید بی نظیر است!
با این حال، اگر تلاش کنید امروز با یک E46 کارکرده چند کودک را که باید به موقع به مدرسه بفرایند، برسانید؛ هنوز هم خودرو به درد خوری به نظر می رسد.
تجربه قرارگیری پشت فرمان E46
من مرد قد بلندی نیستم. هیچ وقت یاد ندارم قدم بیش از 175 سانتیمتر بوده باشد. شاید از زمان تولد پسر دومم چند کیلویی وزن اضافه کرده باشم، اما هنوز کمتر از 77 کیلوگرم وزن دارم.
بنابراین من به راحتی می توانم در هر خودرویی جا شوم. با این تفاوت که نمی توانستم روی جایگاه E46 خودم به راحتی بنشینم. مخصوصاً زمانی که پسر چهار ساله ام در جایگاه پشتی حضور داشت!
همیشه احساس می کردم که فرمان بسیار به من نزدیک است. علاوه بر این، پسرم همیشه از کمبود فضای پا شاکی بود. صندوق عقب آن قدر کوچک بود که برای کالسکه فرزند شش ماهه ام مناسب نبود. باید اضافه کنم که دیافراگم درهای عقب این خودرو، نشستن بچه ها در جایگاه هایشان را کار سخت کرده بود.
موتور پر دردسر
آه، آن موتور مزاحم M54. این یک موتور فوق العاده دوست داشتنی برای استفاده روزمره است. موتوری با قدرتی ابریشمی و صدایی زیبا. اما نگهداری آن دیوانه کننده است.
مسائل سیستم خنک کننده، خراب شدن مداوم سوپاپ های DISA، جرقه های ناقص در سیلندر سه حتی پس از تعویض سنسورهای اکسیژن، تعویض سیم پیچ ها، تعویض شمع ها، برطرف نشتی ها و حتی فریاد زدن خستگی ناپذیر این موتور، هنوز متوجه نشدم مشکل این موتور چه بود.
پس از ماه ها تداوم این موضوع که من را واقعاً آزار می داد و در کل ناخوشایند بودم، به این نتیجه رسیدم که کافی است. تصمیم گرفتم این خودرو را بفروشم و این کار را کردم! حتی چند صد دلاری هم با این کار سود کسب کردم.
ورود E90 به گاراژ
من هنوز سری 3 میخواستم. چیزی که در DNA من وجود دارد این است که همیشه باید مالک یک دستگاه ب ام و سری سه باشم. چرا که این خودرو برای برطرف کردن نیازهای روزمره من عالی است.
پس شروع به جستجو برای خرید یک E90 کردم. باید می دیدم که آیا می توانم یکی از آن ها را با بودجه ای که مسلماً کم دارم، پیدا کنم؟ مدلی که به اندازه کافی خوب باشد و بتوانم با آن کنار بیایم. خوشبختانه بمدلی که مناسب من باشد، پیدا شد.
من یک BMW 325i سدان مدل 2006 خریدم. دیفرانسیل عقب با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ZF. کندترین و کم هیجان ترین سری E90 3 در آمریکای شمالی. با این حال حداقل تا اینجای کار، من از خریدم بسیار راضی هستم.
چرا E90 ب ام و بهتری نسبت به E46 است؟
برای شروع، باید بیان نمود که ابعاد و اندازه آن مناسب است. E90 گرچه فرایند رشد ابعاد محصولات ب ام و در هر نسل را حفظ کرد، اما هنوز آنقدر کوچک است که مانند یک سدان اسپرت جمع و جور احساس شود.
مهمتر از آن، اکنون می توانم پسرم را در جایگاه کودک پشت سرم قرار بنشانم. حالا نه تنها جای پایش کافی است، بلکه دیگر مجبور نیستم جایگاه ام را جابجا کنم.
بنابراین من راحت هستم، او راحت است، و همه شاد هستند. با تمام این اوصاف، هنوز هم مانند یک سدان اسپرت با اندازه مناسب احساس می شود.
حقیقت این است که E90 هنوز مانند یک BMW واقعی خودرویی کاملاً مناسب است. فرمان آن سنگین است. احتمالاً حتی سنگین تر از E46، حتی بازخوردهای زیادی را از جاده ارائه می دهد.
E90 کاملاً , به اندازه E46 خودرو خالصی نیست. اما به اندازه کافی حرف برای گفتن دارد. در زمان رانندگی کاملاً وزن فرمان را حس می کنید و این وزن حتی از E46 نیز بیشتر است.
نکنه مهم این است که مجموعه فرمان اطلاعات خوبی از راستا به شما می دهد. خودروی من 161/000 مایل کار کرده است. یعنی خودرویی است که کار خودش را کرده است. تصورش را هم نمی توانم بکنم که فقط با تعویض کمک فنرها چقدر سواری با آن بهتر از حال خواهد شد.
موتور عالی N52
یکی دیگر از دلایل بهتر بودن E90 نسبت به E46 موتور آن است. در حالی که موتورهای M52 عالی هستند، موتور N52 مدرن تر و حتی بهتر از آن است.
این موتور نرم تر است. صدای بهتری تولید می کند و بسکمک از مسائل آزاردهنده M52 E46 قبلی من را ندارد. برای شروع باید بگویم، پمپ آب برقی آن می تواند سیستم خنک کننده موتور را به طور اتوماتیک تخلیه کند.
این موضوع برای هر کسی که مجبور شده هوا را از سیستم خنک کننده موتورهای سری M BMW خارج کند، نعمت بزرگی است. بله، پمپ آب گران تری است. اما صاحب قبلی ماشین یک ماه قبل از فروش آن را تعویض کرده است.
از آنجایی که ب ام و من یک E90 325i است که فقط برای مدل سال 2006 در آمریکای شمالی ساخته شده، فاقد سوپاپ DISA است. یعنی حداقل نگران هزینه چند صد دلاری تعویض این قطعه بطور مداوم نیستم.
مطمئناً این موتور، 15 اسب بخار قدرت و چندین گشتاور را نسبت به مدل 328i مدرن تر کمتر دارد. اما من از دو دهم ثانیه زودتر به سرعت 60 مایل در ساعت می رسم.
رانندگی روزانه با E90 325i باعث شده متوجه شوم که چقدر برای رفت و آمدهای روزمره بهتر از E46 است. اگر کلید هر دو خودرو را به من می دادید و اگر هر دو در شرایط عالی در جاده ای پر پیچ و خم بودند، احتمالا هنوز E46 را به دلیل اندازه کوچک تر و هندلینگ کمی خالص تر انتخاب می کردم. با این حال، برای زندگی منظم و روزانه با یک ب ام و، دیگر حتی به E46 فکر هم نمی کنم. از حالا به بعد باید از E90 لذت برد.
تیگارد X35 و آپشن هایی که با آن به بازار می آید + قیمت
فهرست و قیمت خودروهایی که سال 2022 وارد بازار می شوند
منبع: بیت ران