70 درصد سقط های بدون علت به خاطر مسائل سیستم ایمنی است

به گزارش بیباپ، به گزارش خبرنگاران، مریم توکلی، در خصوص نقش سیستم ایمنی در سقط مکرر، گفت: سیستم ایمنی یکی از مهمترین عواملی است که در بقای بارداری و وقوع آن موثر است. به این علت که نیمی از جنین از پدر است، در نتیجه برای بدن مادر غریبه است و سیستم ایمنی، هر غریبه ای را برای بدن نمی پذیرد. بنابراین برای پیشرفت موفق در هر بارداری، سیستم ایمنی باید خود را با جنین تطبیق دهد، که در حالت طبیعی این اتفاق در بدن صورت می گیرد. اما در برخی موارد ممکن است اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن وجود داشته باشد که سبب جلوگیری تطبیق سیستم ایمنی بدن جنین میگردد و جنین را به عنوان غریبه ای در بدن شناسایی می نماید. در نتیجه بر علیه جنین فعالیت نموده و نهایتاً آن را پس می زند که این موضوع ممکن است در همان ابتدا یعنی در زمان لانه گزینی اتفاق بیفتد. هرچند در برخی مواقع ممکن است لانه گزینی جنین صورت گرفته و بارداری صورت پذیرد اما پس از مدتی جنین سقط می گردد .

70 درصد سقط های بدون علت به خاطر مسائل سیستم ایمنی است

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، اضافه نمود: معمولا سیستم ایمنی، به ویژه در سه ماهه اول بارداری، می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا نماید و پس از آن به تدریج در سه ماهه دوم نقش آن کمتر می گردد که البته باید گفت در این دوره احتمال سقط به طور کامل از بین نمی رود. اما در سه ماهه سوم شاید بتوان گفت که سیستم ایمنی بدن دیگر نقشی در از دست رفتن بارداری ندارد و در واقع ما به هنگام بارداری، به یک تنظیم برای سیستم ایمنی احتیاج داریم.

توکلی ضمن اشاره به مشاوره ایمونولوژی قبل از بارداری، توضیح داد: قطعا توضیح حال، به عنوان اولین موضوع مهم به هنگام مشاوره مطرح می گردد و دریافت توضیح حال دقیق از بیمار و خانواده او برای به دست آوردن زمینه ای از شرایط فرد اهمیت فراوان دارد. در واقع، با توجه به آن می توانیم یک سری از آزمایشات را درخواست دهیم که عملکرد سیستم ایمنی و مواردی که می توانند در سقط نقش داشته باشند را ارزیابی قرار کنیم.

وی یادآور شد: در بسیاری مواقع که بیماران به پزشک زنان مراجعه می نمایند، علت سقط در آنها تشخیص داده نمی گردد و در این مواقع است که مشاوره ایمونولوژی صورت می پذیرد و آنالیز می گردد که آیا سیستم ایمنی علت سقط است یا خیر. باید گفت بسیاری از سقط هایی که به عنوان سقط های بدون علت شناخته می شوند در حقیقت ریشه ایمونولوژیک دارند، یعنی درگیری سیستم ایمنی، بطوریکه 70 درصد از علل سقط هایی که بدون علت هستند به خاطر وجود مسائل سیستم ایمنی است. بنابراین مشاوره ایمونولوژی در صورتی که ارزیابی دقیقی از سیستم ایمنی بدن بیمار داشته باشد، می تواند بسیار یاری نماینده باشد و با توجه به درمان ساده سقط در صورت شناخته شدن علت، باید گفت این مشاوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

توکلی اضافه نمود: اگر علل ایمونولوژیک برای بیماران مبتلا به سقط مکرر تشخیص داده گردد، صرف نظر از تعداد سقط هایی که وجود دارد، شانس موفقیت در درمان حدود 78 درصد است که نشان دهنده آمار بسیار خوبی است.

وی تاکید نمود: هر چیزی که از بیمار دفع گردد و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده گردد، اهمیت بسیاری برای آنالیز های ایمونولوژیک دارد. وقتی یک پاتولوژیست به صورت حرفه ای نمونه را آنالیز می نماید می تواند اطلاعاتی را به ما بدهد که با استفاده از آن اطلاعات می توانیم در برخی موارد تا حدود 50 درصد علت سقط را تشخیص دهیم. در برخی موارد هم تنها با پاتولوژی است که می توانیم علت سقط را متوجه شویم یعنی برخی از علل سقط وجود دارند که هیچ روش تشخیصی ندارند و فقط به وسیله نتیجه پاتولوژی محصولات حاملگی، می توان علت سقط را دریافت کرد. اما دسته ای از سقط های ایمونولوژیک هستند که درمان مخصوص به خود را دارند. بنابراین مهم است هر چیزی که دفع میگردد به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده گردد، تا ما بتوانیم با استفاده از نتایج به دست آمده، درمان های لازم را انجام دهیم.

توکلی با اشاره به اینکه بهترین حالت برای درمان های ایمنی یک ماه قبل از بارداری است، توضیح داد: اگر احتیاج به آنالیز و درمان هست باید قبل از بارداری انجام گردد و معمولاً هنگامی که سقط اتفاق می افتد، بلافاصله نمی توانیم آزمایشات ایمنی را انجام دهیم و حدود سه ماه پس از سقط میتوانیم آزمایش های لازم را از لحاظ آنالیز های ایمنی درخواست دهیم، به همین علت مراجعه بیمار بلافاصله پس از سقط، جهت آنالیز های ایمونولوژی توصیه نمی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 104

به "70 درصد سقط های بدون علت به خاطر مسائل سیستم ایمنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد سقط های بدون علت به خاطر مسائل سیستم ایمنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید