6 نقش آفرینی سینمایی و تلویزیونی برتر تایکا وایتیتی

به گزارش بیباپ، تایکا وایتیتی با سبک نویسندگی و کارگردانی منحصر به فرد خود، لحظات خنده دار را با طنزی سرد و درامی دلخراش در تمام داستان هایش ارائه می نماید و از زمان موفقیت ثور: رگناروک در سال 2017 جای خود را در هالیوود باز نموده است. او به عنوان یک فرد ماهر و همه کاره معروفیت پیدا نموده و علاوه بر نویسندگی و کارگردانی فیلم های خود، در آن ها بازی نیز نموده است. او در طول دوران حرفه ای اش، طیف شگفت انگیزی از نقش های لایواکشن، از افراد مرتبط با فناوری گرفته تا خون آشامان و حتی دیکتاتوری های فاشیست را هم ایفا نموده است. حالا که پروژه بزرگ بعدی او، ثور: عشق و تندر در شرف اکران قرار گرفته است، بیایید با هم نقش های رنگارنگ و متفاوت قبلی وایتیتی را در فیلم ها و سریال های تلویزیونی آنالیز کنیم.

6 نقش آفرینی سینمایی و تلویزیونی برتر تایکا وایتیتی

6. علامین - پسر (Boy)

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: اهو اکتون، جیمز رولستون، مورنگی تیهور
  • تاریخ انتشار: 2010
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

وایتیتی بیشتر به خاطر کارهای کمدی شناخته می گردد اما یکی از نقش های جدی تر او در دومین فیلم بلندش، پسر که در سال 2010 اکران شد بود. داستان بر اساس فیلم کوتاه دو ماشین، یک شب اثر نامزد اسکار خود وایتیتی و درباره شخصیت اصلی پسر (جیمز رولستون) و رابطه او با پدرش، علامین است. یکی از نمادها و خصوصیات ثابت دیگر وایتیتی، گنجاندن شخصیت هایی در داستان هایش است که با پدر خود مشکل دارند (که برگرفته از سبک تربیت خود وایتیتی است که به وسیله مادرش بزرگ شده).

این رابطه پایه و اساس این داستان صمیمانه پدر و پسری است و شخصیت اصلی در ادامه متوجه تضاد خیالات بچگانه خود درباره پدر قهرمانش و حقیقت سخت زندگی و کاراکتر آشفته و بی مسئولیت علامین می گردد. وایتیتی تعادل مورد انتظار کمدی و درام در فیلم را با نمایش اعمال در ظاهر قهرمانانه پدر با صدای پسر روی تصاویر ایجاد می نماید. برای مثال علامین در دوره ای کاپیتان تیم راگبی بوده و می تواند به خوبی مانند مایکل جکسون برقصد. با این حال، در واقعیت، ماهیت خودخواه واقعی او آشکار می گردد و این سوال پیش می آید که فرد بالغ واقعی بین پسر و علامین کیست.

5. تام کالماکو - فانوس سبز (Green Lantern)

  • کارگردان: مارتین کمپبل
  • بازیگران: رایان رینولدز، بلیک لایولی، مارک استرانگ
  • تاریخ انتشار: 2011
  • امتیاز راتن تومیتوز: 26 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.5 از 10

شاید ندانید اما این فیلم ناموفق و بدنام دی سی که به یک شوخی در کارنامه رایان رینولدز تبدیل شد، یکی از تجربه های اولیه بازیگری در رزومه وایتیتی است. وی در این فیلم ابرقهرمانی در سال 2011، در نقش تام کالماکو، یک مهندس و دوست صمیمی هال جردن (رینولدز) که از هویت مخفی او به عنوان فانوس سبز اطلاع دارد، بازی می نماید. شخصیت تام به عنوان یک کهن الگو در چنین فیلم هایی، برترین دوست شخصیت اصلی است و با تکه های طنز خود گاه به گاه تلنگری به فرایند داستان می زند.

وایتیتی تمام کوشش خود را کرد که با توجه به داستان، فراتر از یک شخصیت فرعی و حراف باشد و خوشبختانه با توجه به حس طنزآمیز متقابل بین او و رینولدز، هماهنگی عالی بین آن ها وجود دارد. شاید این لهجه غلیظ آمریکایی وایتیتی بود که باعث شد این نقش کمی عجیب و غریب نشان داده گردد، زیرا لهجه طبیعی نیوزلندی او در پروژه های دیگرش بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

4. ویاگو - آن چه در سایه ها انجام می دهیم (What We Do in the Shadows)

  • کارگردانان: تایکا وایتیتی، جمین کلمنت
  • بازیگران: جمین کلمنت، استوارت رادرفورد، ناتاسیا دمتریو
  • تاریخ انتشار: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

این اثر را می توان اولین نقش آفرینی وایتیتی دانست. او در این فیلم خون آشامی در سال 2014 در نقش ویاگو، یکی از سه خون آشام برجسته داستان که با هم در نیوزلند زندگی می نمایند، بازی می نماید. این اثر بر اساس یک فیلم کوتاه در سال 2005 که وایتیتی با دوست و همکار قدیمی خود، جمین کلمنت، کار نموده بود ساخته شد. این دو نفر نویسنده، کارگردان و بازیگر این فیلم بودند و اثرشان در جشنواره فیلم ساندنس در سال 2014 و پیش از اکران در سینماها در سال 2015 نمایش داده شد.

آن ها این زیرژانر ترسناک محبوب را به عمد انتخاب کردند و آن را به با رویکردی تازه و خنده دار ارائه دادند و به موفقیتی بزرگ رسیدند. طنز پروژه وابسته به گروه خون آشامان متفاوت آن مانند ویاگوی وایتیتی است که خون آشامی آرام و رمانتیک محسوب می گردد که به نوعی مادر گروه است و می خواهد خانه را منظم نگه دارد و مطمئن گردد که همه وظایف خود را انجام می دهند (این نقش به مقدار کافی خنده دار است و وایتیتی اعتراف کرد که نقش خود را تا حدی بر اساس رفتار مادر خود ایفا نموده).

طنز خشک نیوزیلندی و بازیگران قوی و شخصیت های عالی، فرمولی بی نظیر برای این فیلم بود و چندین اسپین آف و دو سریال تلویزیونی در ادامه این داستان ساخته شدند. وایتیتی حتی در سریال آن چه در سایه ها انجام می دهیم در سال 2019 هم ظاهر شد و باز هم در نقش ویاگو که مسئولیت جدیدی در شورای خون آشامان پیدا نموده بود، بازی کرد.

3. آدولف هیتلر - جوجو خرگوشه (Jojo Rabbit)

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، رومن گریفین، توماسین مکنزی
  • تاریخ انتشار: 2019
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10

احتمالا یکی از چهارچوب هایی که بیشتر بازیگران از آن اجتناب می نمایند، کاراکترهای دیکتاتورهای تاریخی مانند آدولف هیتلر است. با این حال، وایتیتی یک شخصیت عمدا کاریکاتورگونه و از لحاظ تاریخی نادرست از پیشوا را در طنز ضد جنگ خود به نام جوجو خرگوشه در سال 2019 ارائه داد. این فیلم بر اساس رمان تخیلی آسمان در قفس ساخته شده و درباره شخصیتی به نام یوهانس بتزلر، پسر ده ساله آلمانی است که در طول جنگ جهانی دوم در زمره گروه جوانان هیتلری واقع شده است. در واقع شرکت تهیه نماینده فیلم بود که از وایتیتی خواست تا نقش هیتلر را به عنوان شرط فراوری فیلم بازی کند. او علی رغم اکراه اولیه موافقت کرد و در حین ایفای نقش این رهبر فاشیست، به پیشینه پلینزی-یهودی خود پی برد.

وایتیتی در واقع در نقش یک هیتلر که دوست خیالی جوجو است، بازی می نماید. وی با موهای مشکی، سبیلی خاص و یونیفرم نازی ها، به خوبی از عهده نقش خود برمی آید و آن را به گونه ای طنزآمیز ایفا می نماید، به خصوص زمانی که باورهای دیکتاتورگونه جوجو به وسیله مادرش، رزی (اسکارلت جوهانسون) در طول فیلم به چالش کشیده می گردد. پیغام و مضمون اجتماعی این فیلم باعث شد تا وایتیتی اسکار برترین فیلم نامه اقتباسی را در سال 2020 به دست آورد.

2. آنتوان - مرد آزاد (Free Guy)

  • کارگردان: شاون لوی
  • بازیگران: رایان رینولدز، جودی کامر، دواین جانسون
  • تاریخ انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

وایتیتی در مواردی که یک ضدقهرمان را به تصویر می کشد، اغلب به عنوان یک فرد بداخلاق و گاهی حواس پرت مانند آنتوان در فیلم شاون لوی در سال 2021 ظاهر می گردد. نقش اصلی این کمدی اکشن را همکار سابق او، رایان رینولدز بازی می نماید. رینولدز شخصیتی در یک بازی ویدیویی به نام شهر آزاد است که به خودآگاهی می رسد. وایتیتی به عنوان یک مدیر عامل خودشیفته، تشنه پول و تهیه نماینده بازی که وجود گای برنامه هایش برای ساخت یک بازی دنباله دار را تهدید می نماید وارد صحنه می گردد.

او هم چنین با میلی (جودی کامر) و کیز (جو کری) که اطلاعات و کد بازی را از آن ها می سارقد تا شهر آزاد را توسعه دهد، مقابله می نماید. وایتیتی سبک مجذوب کننده همیشگی خود را بروز می دهد تا آنتوان را در قالب یک ضدقهرمان کمیک با اخلاق عجیب و غریب (که ناشی از بداهه گویی های وایتیتی است) نگه دارد. او حتی آنتوان را به تفسیری طنز از چهره های سرمایه داری در رسانه ها تبدیل می نماید که به خاطر پول، از اصالت و کیفیت چشم پوشی می نمایند.

1. بلک برد - پرچم ما یعنی مرگ (Our Flag Means Death)

  • خالق: دیوید جنکینز
  • بازیگران: رایس داربی، ویکو اورتیز، جوئل فرای
  • سال انتشار: 2022
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.9 از 10

وایتیتی در نقشی مشابه با آن چه در جوجو خرگوشه دیدیم، به عنوان یکی دیگر از شخصیت های تاریخی با سبکی کمدی در سریال پرچم ما یعنی مرگ در سال 2022 بازی می نماید. او علاوه بر کارگردانی اپیزود آزمایشی مجموعه، در قسمت سوم در نقش ادوارد تیچ با نام مستعار بلک برد افسانه ای وارد داستان سریال شد. وایتیتی که لباسی چرم، خالکوبی، موهای بلند و ریش خاکستری دارد، مجذوب کنندهیت و خشونت معروف بلک برد را به خوبی به تصویر می کشد. با این حال، او در مقابل استید بونت با بازی رایس داربی، وجهه انسانی و آسیب پذیر خود را آشکار می نماید که منجر به یک رابطه محبت آمیز بین این دو می گردد.

نقش بلک برد موجب شد تا وایتیتی جنبه دراماتیک بازی خود را یک بار دیگر در قالب پس زمینه غم انگیز اد در ادامه مجموعه بروز دهد. اد انگیزه های پیچیده ای دارد و می خواهد از شخصیتش به عنوان یک سارق دریایی فاصله بگیرد و مانند استید، خود واقعی اش باشد. خط داستانی بلک برد در طول هشت قسمت، صمیمیتی دل پذیر در قالب صحنه های غم انگیز و بعلاوه شوخ طبعانه مجموعه دارد و سرگرم نماینده است. فصل دوم پرچم ما یعنی مرگ هنوز در انتظار تایید است.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2382

به "6 نقش آفرینی سینمایی و تلویزیونی برتر تایکا وایتیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نقش آفرینی سینمایی و تلویزیونی برتر تایکا وایتیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید