10 قابلیت مخفی ویندوز 10 که باید از آن ها بهره ببرید

به گزارش بیباپ، با وجود اینکه مدت ها از انتشار ویندوز 11 می گذرد، اما همچنان اکثریت کاربران از ویندوز 10 استفاده می نمایند. در این مطلب به 10 مورد از ویژگی های کمتر شناخته شده ویندوز 10 می پردازیم که باید از آن ها بهره ببرید. لازم به ذکر است تقریبا تمام این قابلیت ها را در ویندوز 11 هم می توانید بهره ببرید که البته در این نسخه بعضی قابلیت ها با کمی تغییر روبرو شده اند.

10 قابلیت مخفی ویندوز 10 که باید از آن ها بهره ببرید

منوی انتخاب ایموجی ها

اگر از جمله کاربرانی هستید که به استفاده از ایموجی ها علاقه زیادی دارید، در ویندوز به راحتی می توانید از ایموجی ها بهره ببرید. برای باز کردن منوی ایموجی ها کافی است کلید های ویندوز و نقطه را فشار دهید. با این کار یک منوی کوچک پدیدار می گردد که بعد از انتخاب ایموجی موردنظر باید روی آن کلیک کنید تا در متن در حال تایپ قرار بگیرد.

دسکتاپ های مجازی

برای کاربرانی که محیط دسکتاپ سیستم آن ها به شدت شلوغ شده، با استفاده از قابلیت دسکتاپ های مجازی می توانید نظم و ترتیب بیشتری به این محیط بدهید. برای ایجاد دسکتاپ تازه باید کلید های Windows+Tab را فشار دهید و در نهایت روی گزینه New Desktop کلیک کنید. با این کار می توانید مثلا یک دسکتاپ برای کارهای شرکت و یک دسکتاپ برای کارهای شخصی ایجاد کنید.

قرارگیری تاریخ و ساعت در نوت پد

بعضی افراد به منظور یادداشت برداری و دیگر کارهای این چنینی مرتبا از برنامه نوت پد استفاده می نمایند. اگر می خواهید خیلی ساده و بی دردسر در این برنامه و حین یادداشت نوشتن تاریخ و ساعت ثبت یادداشت را هم قرار دهید، کافی است کلید F5 را فشار دهید.

Snip & Sketch

با این ابزار داخلی به راحتی می توانید از بخش های مختلف سیستم اسکرین شات ثبت کنید. به منظور اجرای Snip & Sketch باید کلید های Windows+Shift+S را فشار دهید. بعد از معین کردن محدوده ای که می خواهید از آن اسکرین شات بگیرید، به راحتی قادر به ذخیره سازی تصویر موردنظر خواهید بود.

بک آپ با ماشین زمان

File History یکی از ابزارهای داخلی ویندوز 10 است که به طور پیش فرض هر ساعت یک بار از فایل های مختلف بک آپ می گیرد. روی هم رفته عملکرد آن یادآور ابزار ماشین زمان (Time Machine) سیستم عامل macOS است. برای فعال سازی این معینه در ویندوز 10، کلید های Windows+i را فشار دهید و سپس راهی Update & Security > Backup شوید. در بخش Back Up Using File History روی Add a Drive کلیک کنید و ترجیحا یک هارد اکسترنال برای آن معین کنید. در ادامه هم می توانید تنظیمات این معینه را با توجه به نیازهای خود تغییر دهید.

ضبط فیلم از نمایشگر با Xbox Game Bar

Xbox Game Bar یکی از برترین ابزارهای مخفی ویندوز به شمار میرود. مایکروسافت در اصل این ابزار را برای گیمرها توسعه داده ولی دیگر کاربران هم می توانند از امکانات آن بهره ببرند. برای بهره گیری از آن، کلید های Windows+G را فشار دهید. در این منو ابتدا روی آیکن دوربین کلیک کنید و سپس برای شروع فرایند ضبط باید از آیکن دایره کوچک بهره ببرید. ویدیو های ضبط شده به وسیله این ابزار در پوشه Videos ذخیره می شوند.

منوی کاربران حرفه ای

با راست کلیک روی دکمه استارت یا فشردن کلید های Windows+X با منوی جامعی روبرو می شوید که میان برهای بعضی از مهم ترین ابزارها و بخش های مهم ویندوز را می توانید در آن ببینید.

Focus Assist

اگر حال و حوصله نوتفیکیشن ها را ندارید، بهتر است Focus Assist را فعال کنید. برای فعال سازی آن، ابتدا بر آیکن قرار گرفته در سمت راست تسک بار کلیک کنید و سپس گزینه Focus Assist را فعال کنید. اگر این گزینه را نمی بینید، باید روی Expand در بخش پایینی این منو کلیک کنید. با مراجعه به بخش Settings > System > Focus Assist هم قادر به شخصی سازی این قابلیت هستید.

تاریخچه کلیپ بورد

به طور روزانه بارها متن های مختلفی را کپی و پیست می کنیم اما گاهی اوقات باید به متن هایی که مثلا ساعاتی قبل کپی نموده ایم، دسترسی پیدا کنیم. برای فعال سازی این معینه، ابتدا راهی Settings > System > Clipboard شوید و گزینه Clipboard History را فعال کنید. سپس هر بار که می خواهید به تاریخچه متن های کپی شده دسترسی پیدا کنید، کافی است کلید های Windows+V را فشار دهید.

حالت شب

اگر نصف شب هم پای سیستم هستید، با فعال کردن حالت شب می توانید فیلتر نور آبی ویندوز را فعال کنید تا فشار کمتری به چشمان شما وارد گردد. برای فعال سازی آن، روی آیکن Action Center در سمت راست تسک بار کلیک کنید و سپس گزینه Night Light را فعال کنید. بعلاوه با مراجعه به بخش Night Light در جهت System > Display می توانید مقدار شدت این فیلتر و برنامه ریزی برای فعال شدن آن را تنظیم کنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2408

به "10 قابلیت مخفی ویندوز 10 که باید از آن ها بهره ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 قابلیت مخفی ویندوز 10 که باید از آن ها بهره ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید