گوشی های هوشمند باید از ژست های حرکتی یکسان بهره ببرند

به گزارش بیباپ، ژست های حرکتی مشخصه نوآورانه و جذابی محسوب می گردد. زمانی که این قابلیت به خوبی عملی گردد، فضای مربوط به دکمه ها را در نمایشگر حذف می نماید و می توانند تجربه کاربری را لذت بخش تر کند. اما در حال حاضر، نحوه پیاده سازی ژست های حرکتی چندان ایده آل و مناسب نیست. شرکت های سازنده گوشی های هوشمند برای این مشخصه رویکردهای مختلفی را اتخاذ می نمایند و هنوز این شرکت ها پیروز به عملی کردن ژست های حرکتی بی نقص و کاملاً بدون مشکل نشده اند.

گوشی های هوشمند باید از ژست های حرکتی یکسان بهره ببرند

به همین خاطر، در این مطلب می خواهیم به مزایا و معایب روینمودهای شرکت های مختلف بپردازیم و در ادامه این پیشنهاد را مطرح کنیم که بهتر است تمام گوشی ها از ژست های حرکتی یکسانی بهره ببرند.

Palm

ژست های حرکتی مدت ها قبل در سال 2009 برای اولین بار در گوشی Palm Pre پدیدار شد. این گوشی مبتنی بر سیستم عامل Web OS بود که از ویژگی های قابل توجهی بهره می برد. به دلایل متعدد، گوشی های این شرکت هیچ وقت آن چنان که باید و شاید نتوانستند توجهات زیادی را جلب نمایند و به همین خاطر این ایده های جذاب هم برای سال ها زیر غبار فراموشی دفن شدند. در این مطلب قصد نداریم ویژگی های این گوشی ها را آنالیز کنیم ولی باید اذعان کنیم که ژست های حرکتی آن ها جلوتر از زمان خود بودند.

اپل

9 سال بعد از عرضه Palm Pre، ژست های حرکتی بازگشت پرسروصدایی داشتند. اپل اولین سازنده گوشی های هوشمند مدرن بود که برای آیفون X این ژست ها را به ارمغان آورد. ژست های حرکتی آیفون X، XS، XS مکس و XR به دلیل داشتن سرعت بالا و ظرافت مناسب، در مقابل رقبا حرف های زیادی برای گفتن دارند. با این حال، اگرچه این موضوع تا حدی سلیقه ای است، این ژست ها همچنان بی نقص نیستند. اول از همه، به ژست حرکتی مربوط به بازگشت نگاهی می اندازیم.

برای بازگشت به راحتی می توانید سوایپ کنید و مانند دیگر گوشی ها لازم نیست چنین کاری را در بخش پایینی نمایشگر انجام دهید. اما متأسفانه این مشخصه تنها در بعضی از اپلیکیشن ها جواب می دهد و مثلاً در اپ استور برای بازگشت باید از دکمه مذکور بهره ببرید. همچنین اگر راست دست باشید، برای بازگشت باید سوایپ موردنظر را از سمت چپ اپلیکیشن انجام دهید که کار را سخت تر می نماید. و در نهایت برای دسترسی به کنترل سنتر، باید از سمت راست بخش فوقانی نمایشگر به پایین سوایپ کنیم که کار چندان راحتی محسوب نمی گردد.

  • ژست حرکتی برای بازگشت در بعضی از اپلیکیشن ها کار نمی نماید
  • برای ژست حرکتی بازگشت تنها می توان از سمت چپ اپلیکیشن استفاده کرد

9 ژست حرکتی برای استفاده حرفه ای از آیپد

گوگل

گوگل برای اندروید پای، ژست های حرکتی خود را معرفی کرد. با وجود اینکه این مشخصه یک سال بعد از اقدام اپل ارائه شده، اما از همه لحاظ ضعف های زیادی دارد. به نظر می رسد گوگل شهامت تمرکز همه جانبه بر این مشخصه را نداشته و به همین خاطر دست به ترکیب ناوبری مبتنی بر دکمه و ژست های حرکتی زده است. برای مراجعه به هوم اسکرین ژست حرکتی تعریف شده ولی برای بازگشت چنین فرمانی تعریف نشده و در عوض باید از دکمه بهره ببرید. این یعنی به جای اینکه گوگل دکمه ها را حذف کند تا این موارد جای کمتری از نمایشگر را اشغال نمایند، فقط ژست های حرکتی را بر روی آن ها سوار نموده است. مشکل اصلی چنین رویکردی این است که وقتی مشغول بهره گیری از ژست های حرکتی هستید، به ناچار باید بر دکمه ضربه بزنید و این تجربه کاربری موردنظر را مختل می نماید. به همین خاطر بیشتر سازندگان گوشی های اندرویدی ترجیح داده اند راهکار گوگل را کنار بگذارند و خود دست به کار شده اند.

  • فقدان ژست حرکتی برای بازگشت
  • ترکیب نابسامان سیستم ناوبری مبتنی بر ژست حرکتی و دکمه ها
  • ژست حرکتی نسبتاً سخت برای دسترسی به app drawer
  • عدم به­کارگیری طرفین گوشی برای ژست های حرکتی

ژست های حرکتی اندروید پای اصلا خوب نیست و باید تغییر یابد

سامسونگ

سامسونگ به تازگی به بهره گیری از این مشخصه روی آورده است. این یعنی احتمالاً از تجربیات دیگران درس گرفته و سیستم مناسبی ارائه نموده؟ اگر بخواهیم صادقانه پاسخ بدهیم، پاسخ این سؤال خیر است. سیستم ژست های حرکتی سامسونگ فقط از سه ژست حرکتی بهره می برد که تمام آن ها شامل سوایپ از پایین نمایشگر است و دو طرف نمایشگر در این سیستم به کار گرفته نمی گردد. مشکل این موضوع این است که در یک فضای کم، ژست های زیادی تعریف شده و دوما صرفاً بهره گیری از پایین نمایشگر کار سختی محسوب می گردد و روان بودن سیستم را دچار اختلال می نماید. امیدواریم سامسونگ این سیستم را بهبود ببخشد و از بخش های دیگر نمایشگر هم استفاده کند.

  • تمام ژست های حرکتی شامل سوایپ از پایین نمایشگر است و طرفین آن مورد استفاده قرار نمی گیرد
  • فقدان انیمیشن منجر به کاهش جذابیت این سیستم ناوبری شده است

ال جی

ال جی همچنان برای گوشی های خود از ناوبری مبتنی بر ژست های حرکتی استفاده نمی نماید. امیدواریم این شرکت که قرار است تا چند هفته دیگر از گوشی ال جی G8 پرده برداری کند، چنین سیستمی را همراه با آن معرفی کند.

هواوی

هواوی یکی از اولین سازندگان گوشی های اندرویدی است که به بهره گیری از این سیستم روی آورده و در بین دیگر شرکت ها، عملکرد خوبی دارد. یکی از بهترین روینمودهای هواوی در رابطه با این مشخصه، امکان استفاده از دو طرف نمایشگر برای ژست حرکتی بازگشت است. باقی ژست های حرکتی تعریف شده از جانب این شرکت هم منطقی هستند. با انجام سوایپ به بالا از پایین روانه هوم اسکرین می شوید و اگر در این حین انگشت را نگه دارید، اپلیکیشن های باز شده را می توانید مشاهده کنید. مهم ترین مشکل ژست های حرکتی هواوی، روان نبودن انیمیشن ها است. اگرچه این موضوع چندان هم مخل تجربه کاربری نیست، ولی اگر مرتباً از این مشخصه بهره ببرید، این موضوع کمی آزاردهنده می گردد.

  • روان نبودن انیمیشن ها

وان پلاس

وان پلاس هم یکی دیگر از پیشگامان بهره گیری از این قابلیت در بین شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی است و ژست های حرکتی آن در بین رقبا سرعت بسیار خوبی دارند و انیمیشن های آن به لطف سرعت 60 فریم بر ثانیه، بسیار روان هستند. با این حال، ژست حرکتی بازگشت در این گوشی ها، از طرف سمت چپ بخش پایینی انجام می گردد. در گوشی بزرگی مانند وان پلاس 6 یا وان پلاس 6T، مثلاً اگر اهل استفاده زیاد از ژست های حرکتی باشید، مطمئناً چنین کارهایی انگشت شما را خسته می نماید و به همین خاطر رساندن انگشت به گوشه­ی سمت چپ کمی آزاردهنده می­گردد. وان پلاس هم در ژست های حرکتی خود از طرفین نمایشگر استفاده نمی نماید که باعث هدر رفتن پتانسیل های قابل توجهی می گردد.

  • تمام ژست های حرکتی این گوشی ها مبتنی بر سوایپ از پایین نمایشگر هستند
  • طرفین نمایشگر برای این سیستم مورد استفاده قرار نمی گیرد

5 ویژگی برتر رابط کاربری OxygenOS

سیستم یکسان برای ژست های حرکتی

با توجه به مطالب ذکر شده، بهتر است شرکت ها دست از آزمون و خطا بکشند و از یک سیستم مناسب برای ژست های حرکتی استفاده نمایند. سیستمی که هم عملکرد مناسب داشته باشد و هم با انیمیشن های جذاب و روان، ظاهر لذت بخشی به ارمغان بیاورد. البته می دانیم که چنین خواسته ای به این زودی ها به حقیقت بدل نمی گردد اما امیدواریم دیر یا زود، شرکت ها با همکاری با یکدیگر چنین کاری را انجام دهند. گوشی های شرکت های مختلف با بهره گیری از یک سیستم ناوبری واحد مبتنی بر ژست های حرکتی، می توانند تجربه کاربری را ارتقا بدهند. روزی روزگاری، انواع و اقسام گوشی ها از پورت های مختلفی برای شارژ استفاده می کردند ولی حالا بیشتر آن ها از پورت USB-C استفاده می نمایند؛ این موضوع هم می تواند مانند بهره گیری از پورت USB-C ولی در حوزه نرم افزاری باشد و مطمئناً منجر به نتایج قابل توجهی می گردد.

به عنوان مثال، اگر بخواهیم در این زمینه پیشنهاد خود را مطرح کنیم، می توانیم ترکیب روان بودن و سرعت ژست های حرکتی آیفون ها و ژست های بازگشت از طرفین نمایشگر را پیشنهاد دهیم تا کاربران برای برگشتن به صفحه قبلی، متحمل زحمت زیادی نشوند و به راحتی این کار را انجام دهند. عملی کردن چنین موارد ساده ای، می تواند تجربه استفاده از گوشی های مختلف را لذت بخش تر و جذاب تر کند. همچنین شرکت ها می توانند بر مبنای این ژست های اصلی، موارد موردنظر خود را هم ارائه دهند اما در حال حاضر، این بنیاد و اساس یکسان و ایده­آل دیده نمی گردد و همین باعث شده که شاهد آزمون و خطاهای نه چندان جالبی باشیم.

شما در این مورد چه فکر می کنید؟ آیا شرکت ها برای گوشی های خود باید به بهره گیری از ژست های حرکتی یکسانی روی بیاورند؟ به نظر شما سیستم ناوبری مبتنی بر این ژست های حرکتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

منبع: Phone Arena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 160

به "گوشی های هوشمند باید از ژست های حرکتی یکسان بهره ببرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های هوشمند باید از ژست های حرکتی یکسان بهره ببرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید