پیاده روی در مونترال: از کوچه های سنگفرش تا قله های سرسبز

به گزارش بیباپ، مونترال، شهری دو زبانه که با تاریخ غنی و انرژی زنده‌ی جوانی‌اش شناخته می‌شود، فراتر از موزه‌ها و کافه‌های دنجش، تجربه‌ای متفاوت را هم به شما پیشنهاد می‌دهد: قدم زدن در خیابان‌های تاریخی، پارک‌های سرسبز و مسیرهای طبیعی‌ای که روح هر رهگذری را تازه می‌کنند. تصور کنید نسیم خنک رودخانه سنت‌لورن به لای موهایتان می‌پیچد، نور خورشید از میان شاخه‌های درختان می‌جهد و شما غرق در منظره‌ای می‌شوید که از کارت‌پستال‌ها هم زیباتر است. بله، مونترال شهری‌ست که پاهایتان را به پیاده‌روی دعوت می‌کند.

پیاده روی در مونترال: از کوچه های سنگفرش تا قله های سرسبز

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

مونترال، شهری که فرانسه و انگلیس در آن رگ‌به‌رگ شده‌اند، چیزی بیش از یک کلان‌شهر مدرن است. اینجا نبض تاریخ در کوچه‌های سنگفرش قدیمی می‌زند و طبیعت بکر در کنار ساختمان‌های آسمان‌خراش نفس می‌کشد. اما برای کشف حقیقی مونترال، باید پا از کفش‌های آهنی دنیای مدرن بیرون گذاشت و قدم بر سنگفرش‌ها و خاک نرم پارک‌ها گذاشت.

با من همراه شوید تا با هم سفری به قلب مونترال داشته باشیم، سفری که تنها کفش‌های پیاده‌روی و روح ماجراجویانه‌مان را می‌طلبد.

در آغوش تاریخ: کوچه‌های سنگفرش و داستان‌های پنهان

اولین قدم‌هایمان را در خیابان‌های قدیمی مونترال قدیم (Vieux-Montréal) برمی‌داریم. سنگفرش‌ها زیر پایمان زمزمه‌هایی از گذشته را زمزمه می‌کنند، داستان‌هایی از فرانسوی‌های مقتدر و انگلیسی‌های جاه‌طلب. ساختمان‌های قدیمی با سنگ‌های تراشیده و پنجره‌های چوبی، تماشاگرانی صامت‌اند که شاهد تحول این شهر بوده‌اند.

خیابان سنت پل (Rue Saint-Paul) را در نظر بگیرید، با مغازه‌های عتیقه‌فروشی و کافه‌های دنج، جایی که تاریخ در هر گوشه بوی قهوه و نان داغ می‌دهد. کمی آن‌طرف‌تر، میدان باشکوه جای داله (Place d'Armes) با عمارت‌های قدیمی و کلیسای نوتردام، شکوه و عظمت گذشته را به رخ می‌کشد.

اما تاریخ مونترال فقط در سنگ و چوب خلاصه نمی‌شود. آن را باید در بازار بونسکور (Marché Bonsecours) جست، جایی که کشاورزان محلی محصولات تازه خود را عرضه می‌کنند و صدای چانه‌زنی‌ها در فضا می‌پیچد. یا در محله لیتل ایتالی (Petite Italie) با عطر پیتزاهای داغ و خیابان‌های شلوغ، طعم و اصالت مهاجران ایتالیایی را تجربه کرد.

تپش قلب طبیعت: پارک‌های سرسبز و نسیم خنک

اما کافی است از این کوچه‌های سنگفرش کمی دور شویم تا روح سخاوتمند طبیعت را در آغوش بگیریم. پارک مونت‌رویال (Parc du Mont-Royal) شاه‌کلید شهر است، تکه‌ای از جنگل بر فراز تپه‌ای که مشرف به کل شهر است. در مسیرهای خاکی‌اش قدم بزنید، ریه‌هایتان را با هوای تازه پر کنید و از منظره‌ای که زیر پایتان گسترده شده، به وجد بیایید.

کمی آن‌طرف‌تر، پارک لافونتین (Parc La Fontaine) با دریاچه آرامش‌بخشش، پناهگاهی برای فرار از هیاهوی شهر است. قایق‌سواری روی آب، پیک‌نیک زیر درختان کهن‌سال یا simplemente paseando sin rumbo (تنها قدم زدن بدون جهت)، هر کدام می‌تواند حال شما را خوب کند.

اما مونترال فقط به این دو پارک خلاصه نمی‌شود. جزیره سنت هلن (Île Sainte-Hélène) با تله‌کابینش هیجان‌انگیز و فضاهای سبز گسترده‌اش، پارک ژان‌دراپه (Parc Jean-Drapeau) با استادیوم المپیک و سواحل آرامش‌بخشش، و ده‌ها پارک کوچک‌تر و بزرگ‌تر، هرکدام قصه خودشان را دارند و منتظرند تا کشف شوند.

طعم‌های محلی: از کافه‌های دنج تا بازارهای رنگارنگ

پیاده‌روی در مونترال بدون چشیدن طعم‌های محلی‌اش کامل نمی‌شود. صبح‌ها، عطر کروسان گرم از کافه‌های کوچک به مشامتان می‌خورد. به سبک اهالی، یک کافه اوله (café au lait) سفارش دهید و با تکه‌ای نان باگت از تماشای زندگی روزمره لذت ببرید.

برای ناهار، پoutine، غذای ملی کبکی، را امتحان کنید. سیب‌زمینی سرخ‌کرده، پنیر چدار آب‌شده و سس گوشت، ترکیبی ساده اما خوشمزه که حتما دلتان می‌خواهد دوباره امتحانش کنید.

اما اگر دنبال طعم‌های اصیل‌تر می‌گردید، بازارها را فراموش نکنید. بازار ژان‌تالون (Marché Jean-Talon) با غرفه‌های میوه و سبزیجات رنگارنگ، و بازار اتواترا (Marché Atwater) با محصولات تازه از شما پذیرایی میکنند.

پارک مونت‌‌رویال: نگین سرسبز شهر

هر سفری به مونترال باید از مونت‌رویال آغاز شود. این پارک تپه‌ای مشهور، علاوه بر منظره‌ی خیره‌کننده‌ای که از شهر پیش رویتان می‌گذارد، مسیرهای پیاده‌روی متنوعی به طول 8 کیلومتر را نیز در آغوش خود جای داده است. مسیرهای شیب‌دار و هموار، جنگلی و چمن‌زار، برای هر سلیقه‌ای چیزی هست. در بهار، شکوفه‌های گیلاس عطر خود را می‌پراکنند، در تابستان زیر سایه درختان چنار نفس تازه می‌کنید، پاییز منظره‌ای آتشین به شما هدیه می‌دهد و زمستان، زمستانی جادویی با منظره‌ای پوشیده از برف را رقم می‌زند.

قدم‌زنی در تاریخ: خیابان‌های سنگفرش‌شده‌ی مونترال قدیم

از مونت‌رویال که سرازیر می‌شوید، به مونترال قدیم بروید. قدم زدن در خیابان‌های سنگفرش‌شده‌ی این محله تاریخی، مثل سفر به گذشته است. خانه‌های قدیمی با معماری فرانسوی، مغازه‌های عتیقه‌فروشی و کافه‌های دنج، شما را به دنیای دیگری می‌برند. خیابان سنت‌پل را با نورپردازی گرمش امتحان کنید یا در میدان Place d'Armes بنشینید و مردم را تماشا کنید.

خیابان شربروک: پاریس مونترال

خیابان شربروک، با درختان سر به فلک کشیده و ساختمان‌های باشکوه، به پاریس مونترال معروف است. بوتیک‌های لوکس، گالری‌های هنری و کافه‌های فرانسوی با تراس‌های دل‌نشین، صحنه‌ای شیک و پررونق را برایتان رقم می‌زنند. در این خیابان، علاوه بر خرید و گشت‌وگذار، می‌توانید در موزه‌های هنرهای زیبا و باستان‌شناسی غرق در تاریخ و هنر شوید.

جزیره‌ی سنت‌هلن: طبیعت بکر در قلب شهر

از هیاهوی شهر که خسته شدید، سری به جزیره‌ی سنت‌هلن بزنید. این جزیره که با پل ژاک‌کارتیه به شهر متصل شده، تکه‌ای از طبیعت بکر را در قلب مونترال به شما نشان می‌دهد. در پارک Jean-Drapeau قدم بزنید، دوچرخه سوار شوید یا از تله‌کابین منظره‌ی شهر را تماشا کنید. برای علاقه‌مندان به تاریخ، باغ گیاه‌شناسی با گونه‌های مختلف و منحصربه‌فردش هم گزینه‌ای ایده‌آل است.

کانال Lachine: پیاده‌روی در کنار آب

کانال Lachine یادگار دوران صنعتی مونترال است، اما امروزه به پاتوقی پرطرفدار برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری تبدیل شده است. در امتداد کانال قدم بزنید، پل‌های متحرک زیبا را ببینید و از کافه‌های کنار آب منظره‌ی غروب خورشید را تماشا کنید. در زمستان، کانال یخ می‌زند و تبدیل به پیست اسکیت‌بازی بزرگی می‌شود که حال و هوای جالبی به این مسیر می‌دهد.

پارک لافونتین: نفس کشیدن در ریه‌های شهر

هیچ سفری به مونترال بدون رفتن به پارک لافونتین کامل نمی‌شود. این پارک بزرگ سرسبز، تکه‌ای از آرامش در دل شلوغی شهر است. استخرهای روباز، زمین‌های بازی، کافه‌ها و رستوران‌ها، امکانات متنوعی برای تفریح و سرگرمی در اختیارتان قرار می‌دهند. در بهار، باغ گیلاس‌ستان این پارک با شکوفه‌های صورتی‌اش جشنی برای چشم‌هاست و در تابستان، تفرجگاه ایده‌آلی است.

جزیره سنت هلن: بهشت گمشده در قلب شهر

رویاپردازی کنید: یک جزیره کوچک و آرام در دل رودخانه سنت لوران، با ساحلی ماسه‌ای، باغ‌های سرسبز، و چشم‌اندازی تماشایی از پل ژاک کارتیه. جزیره سنت هلن، بهشت گمشده‌ای است که با قایق یا پیاده از طریق پل، به آن دسترسی دارید. در این جزیره می‌توانید از تماشای نمایش‌های آتش‌بازی شبانه لذت ببرید، در باغ‌های ژابونی تفرج کنید، و یا در مسیرهای دوچرخه‌سواری، رکاب بزنید.

پارک Maisonneuve: سرزمین پرندگان و گل‌ها

بهار را در مونترال تجسم کنید: شکوفه‌های گیلاس بر درختان، عطر گل‌های رز در هوا، و صدای آواز پرندگان در گوش. پارک Maisonneuve، با باغ‌های گیاه‌شناسی و محوطه‌های وسیع، سرزمین پرندگان و گل‌هاست. در این پارک، می‌توانید از تماشای فلامینگوهای صورتی، گونه‌های مختلف پروانه‌ها، و باغ‌های گل رز با بیش از 2000 نوع گل لذت ببرید.

کوه سنت ایلر: چالش و تماشای بی‌نظیر

اگر به دنبال کمی چالش و ماجراجویی هستید، کوه سنت ایلر، مقصد ایده‌آل شماست. این کوه با ارتفاع 410 متر، مسیرهای پیاده‌رو و صخره‌نوردی متنوعی دارد که از میان جنگل‌های انبوه عبور می‌کنند. در بالای قله، منظره‌ای بی‌نظیر از دره ریشیلیو و شهر مونترال، پاداش تلاش شما خواهد بود.

مسیر پیاده‌روی Le Boisé de l'Île-Bizard: جنگل اسرارآمیز

برای کسانی که عاشق طبیعت و ماجراجویی‌های مخفیانه هستند، مسیر پیاده‌روی Le Boisé de l'Île-Bizard گزینه‌ای عالی است. این جنگل در جزیره‌ای به همین نام قرار دارد.

موسیقی در کوچه‌ها: ریتم تپنده‌ی شهر

یکی از چیزهایی که در پیاده‌روی‌های عصرگاهی مونترال به گوشتان می‌خورد، موسیقی است. از صدای ساکسوفون نوازنده‌ای خیابانی که گوشه میدان پلانسه دوزارمس (Place d'Youville) ایستاده، تا گروه جاز کافه کوچکی در محله پلاتو (Plateau)، و تا کنسرت‌های بزرگ سالن‌های موسیقی، همه جا از ریتم زندگی و عشق مونترالی‌ها به موسیقی می‌گوید.

اگر شانس همراهتان باشد، شاید حتی به جشنی محلی هم برخوردید. مونترال شهری زنده و پرشور است که سالانه با برگزاری جشنواره‌های مختلف، از فستیوال فیلم تا جشنی برای خوردن پیراشکی و پوتین، رنگین‌کمانی از فرهنگ و شادی را برپا می‌کند.

فستیوال جاز مونترال (Montreal Jazz Festival)، یکی از بزرگترین فستیوال‌های جاز جهان، فرصتی استثنایی برای غرق شدن در دنیای این موسیقی اصیل. اما حتی بدون فستیوال هم، کافی است گوش‌هایتان را تیز کنید تا صدای موسیقی از هر گوشه‌ای به گوشتان برسد.

صدای موسیقی در هر گوشه از مونترال شنیده می‌شود. از کافه‌های جاز قدیمی در محله سنت‌لورنز (Saint-Laurent) تا کنسرت‌های خیابانی که ناگهان در یک میدان یا گوشه دنج به پا می‌شوند، موسیقی نبض زندگی شهر را تشکیل می‌دهد.

هنر در هر قدم: گالری‌های پنهان و دیوارهای سخنگو

مونترال شهر هنرهای زنده است. در هر کوچه و خیابانی، ردپایی از خلاقیت هنرمندان را می‌بینید. گالری‌های هنری کوچک و پنهان را کشف کنید، جایی که نقاشان جوان آثارشان را به نمایش می‌گذارند. یا سرتان را بالا بگیرید و تماشاگر موزه‌های روباز باشید. دیوارهای ساختمان‌ها اغلب بوم نقاشی هنرمندان خیابانی هستند که داستان‌هایشان را روی سنگ و آجر روایت می‌کنند.

اگر اهل ماجراجویی هستید، در محله سنت‌لویی (Saint-Louis) یا شوم (Shaughnessy Village) گم شوید. خانه‌های رنگارنگ با پنجره‌های گل‌دار و نقاشی‌های دیواری خلاقانه، هر قدم‌تان را به یک کشف جدید تبدیل می‌کنند.

مونترال شهری است که هنر در آن نفس می‌کشد. گالری‌های مدرن با آثار هنرمندان برجسته در محله گولدن‌اسکوئر (Golden Square) و موزه‌های مشهوری مثل موزه هنرهای زیبا (Musée des Beaux-Arts de Montréal) تنها بخشی از داستان هنر این شهر هستند.

اما هنر مونترال فقط در قاب‌های موزه‌ها محصور نیست. خیابان‌ها و کوچه‌های شهر بوم‌های نقاشی شده و دیوارهای مزین به هنرهای خیابانی، گالری‌های روباز و همیشه در دسترس‌اند. قدم زدن در محله میل اندون (Mile End) و تماشای خلاقیت هنرمندان خیابانی، تجربه‌ای است که به راحتی فراموش نمی‌شود.

در محله Mile End، می‌توانید شاهد خلاقیت هنرمندان باشید که با رنگ و اسپری، داستان‌های شهر و زندگی روزمره را به تصویر می‌کشند. یا کمی آن‌طرف‌تر، در محله Saint-Laurent، دیوارها با نقاشی‌های دیواری بزرگ و رنگارنگ مزین شده‌اند که روحیه‌ای سرزنده و پرشور به شهر می‌بخشند.

غروب آفتاب بر فراز شهر: لحظه‌ای برای نفس کشیدن

وقتی خورشید کم‌کم پشت ساختمان‌های آسمان‌خراش غروب می‌کند، وقت بالا رفتن از کوه رُوآیام (Mont Royal) است. مسیر کوتاه و شیب‌دار را به آرامی بالا بروید و خودتان را به فراز تپه برسانید.

حالا زیر پاهایتان شهری زنده گسترده شده است. چراغ‌های روشن کوچه‌ها، رودخانه‌ای خروشان از نور را به وجود آورده‌اند. موسیقی شب از کافه‌های دور دست به گوش می‌رسد و نسیم خنک شبانه عطر شام را با خود می‌آورد.

وقتی خورشید غروب می‌کند، مونترال چهره دیگری به خود می‌گیرد. کلوپ‌های موسیقی با ریتم‌های مختلف، از الکترونیک تا هیپ‌هاپ، شب را به جنب‌وجوش می‌آورند. محله‌های مثل کریستوف کلمب (Christophe Colomb) و سنت‌دنی (Saint-Denis) با کلوپ‌های پرطرفدارشان، بهشت دوستداران موسیقی زنده هستند.

اما اگر هیاهوی کلوپ‌ها را نمی‌پسندید، نگران نباشید. بازارهای شبانه مثل بازار تام-تامز (Tam-Tams) در پارک مونت‌رویال، با غرفه‌های غذاهای متنوع و موسیقی زنده، فرصتی عالی برای گذراندن یک شب آرام و لذت‌بخش‌اند.

فراتر از مسیرهای معمول: کشف محله‌های مخفی

اما برای کشف روح واقعی مونترال، باید پا از مسیرهای معمول برداشت و به محله‌های کمتر شناخته‌شده سر زد. محله Little Italy با رستوران‌های خانوادگی و مغازه‌های ایتالیایی، محله Mile End با کافه‌های دنج و بوتیک‌های مستقل، و محله Plateau Mont-Royal با خیابان‌های شلوغ و هنر خیابانی، هرکدام طعم و جذابیت خاص خودشان را دارند.

در این محله‌ها، با ساکنان محلی گپ بزنید، در مغازه‌های کوچک سوغات بخرید، و از زندگی روزمره مردم لذت ببرید. این تجربه‌های کوچک و به‌ظاهر ساده، سفر شما را به مونترال عمیق‌تر و خاطره‌انگیزتر خواهند کرد.

مونترال برای همه: شهری که آغوشش برای همه باز است

مونترال شهری است که با آغوش باز پذیرای همه است. فرقی نمی‌کند که چقدر جوان یا پیر، اهل کجا یا دنبال چه تجربه‌ای باشید، مونترال چیزی برای شما دارد.

خانواده‌ها می‌توانند از باغ‌وحش مونترال (Jardin zoologique de Montréal) با حیوانات متنوعش لذت ببرند، یا در پارک آبی لا رونده (La Ronde) لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را سپری کنند.

عاشقان تاریخ می‌توانند در موزه Pointe-à-Callière به گذشته این شهر سفر کنند، یا از عمارت‌های تاریخی مثل قلعه Ramezay دیدن کنند.

ورزش‌دوستان هم با مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی متعدد، پارک‌های بزرگ و استادیوم‌های ورزشی، در مونترال احساس کمبود نخواهند کرد.

سفری به یادماندنی: مونترال، شهری که تکه‌ای از قلبتان را می‌گیرد

پیاده‌روی در مونترال فقط قدم زدن روی سنگفرش‌ها و چمن نیست. این سفری است به قلب شهری که با تاریخ، طبیعت، هنر و موسیقی آمیخته شده است. شهری که آغوشش برای همه باز است و لحظات به یادماندنی برای هر سلیقه‌ای رقم می‌زند.

لحظه‌ای بایستید و به تماشای این شهر جادویی مشغول شوید. شهری که تاریخ و مدرنیته، طبیعت و بتن، سادگی و شور در آن به هم آمیخته‌اند. شهری که با هر قدمی که در آن برمی‌دارید، داستان جدیدی برایتان روایت می‌کند.

مونترال را باید پیاده پیمود. باید سنگفرش‌های قدیمی را زیر پا حس کرد، نفس عمیقی از هوای پر از عطر برگ‌های درختان کشید، و گوش به داستان‌هایی سپرد که از دیوارهای این شهر زنده به گوش می‌رسند. پس کفش‌هایتان را بپوشید، روح ماجراجویانه‌تان را بیدار کنید، و قدم به قلب مونترال بگذارید.

انتشار: 19 دی 1402 بروزرسانی: 19 دی 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 712

به "پیاده روی در مونترال: از کوچه های سنگفرش تا قله های سرسبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده روی در مونترال: از کوچه های سنگفرش تا قله های سرسبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید