نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور

به گزارش بیباپ، ایران کشوری غنی با ذخایر معدنی، نفت و گاز است که نزدیک به 10 درصد از ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد. در این بین استان نفت خیزی مانند استان خوزستان، اهمیتی فراوان در استفاده از این ذخایر استراتژیک و حیاتی برای توسعه کشور دارد. چراکه خوزستان را می توان منطقه ای نفت خیز در جنوب کشور دانست که یکی از نمادهای توسعه صنعت و پیشرفت کشور محسوب می گردد. حضور صنایع گوناگون و اثرگذار در فراوری ناخالص داخلی مانند صنایع پتروشیمی، نفت و گاز در استان خوزستان، تمام نگاه های سرمایه گذاران خرد و کلان بخش خصوصی و دولتی در ایران و دنیا را به خود معطوف نموده است. به همین علت در این مطلب قصد داریم تا ضمن آنالیز نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور، نگاهی نیز به شرایط مالی استان خوزستان و صنایع بزرگ در این استان بیاندازیم. پس با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور

معرفی استان خوزستان

در جنوب غربی کشور عزیزمان ایران، استانی پهناور و نفت خیز قرار گرفته است که می توان آن را یکی از پرچم داران پیشرفت مالی در ایران دانست. این استان با قرارگیری بر حاشیه خلیج فارس، ذخایر بزرگی از نفت و گاز را در خود جای داده است. به شکلی که استان نفت خیز خوزستان را به عنوان مرکز فراوری نفت در ایران نیز می شناسند. چراکه در حدود 85% از نفت و گاز کشور، در استان خوزستان فراوری می گردد.

مرکز استان خوزستان شهر اهواز است و از دیگر شهرهای این استان می توان به بهبهان، خرمشهر، آبادان و دزفول اشاره نمود. بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال 1395 خورشیدی، جمعیت استان خوزستان بیش از چهار میلیون و هفتصد هزار نفر گزارش شده است. به شکلی که می توان این استان را به عنوان پنجمین استان پرجمعیت در کشور نیز نام نهاد.

اما برای اینکه با نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور بیشتر آشنا شویم، ابتدا بهتر است درباره صنایع فعال و بزرگ در استان خوزستان اطلاعات بیشتری بدست آوریم. به همین علت و در بخش بعدی، به معرفی صنایع بزرگ خوزستان می پردازیم.

صنایع بزرگ خوزستان کدامند؟

شاید این سوال برای شما مطرح باشد که: صنایع بزرگ خوزستان کدامند؟ یا اینکه فعالیت های مالی استان خوزستان بیشتر در چه زمینه هایی انجام می گردد؟؛ استان خوزستان با داشتن منابع طبیعی فراوان و شرایط جغرافیایی منحصر به فرد خود، صنایع مختلفی را در خود جای داده است. حضور این صنایع نقشی کلیدی در بهبود شرایط مالی خوزستان ایفا می نمایند.

فعالیت های مالی در استان خوزستان تا حدود زیادی مدیون وجود منابع بزرگ نفت در این منطقه است. با حفر اولین چاه نفت ایران و خاورمیانه در این منطقه، نگاه فعالان مالی و بخش های مختلف صنعت به این استان تغییر نموده و سرمایه های طبیعی استان بیش از پیش موردتوجه قرار گرفته است.

اما این تنها نفت و گاز نیست که به عنوان سرمایه های استان خوزستان محسوب می شوند. بلکه وجود صنایع فلزی و حضور کارخانه های فولادسازی، کارخانه ها و کارگاه های ذوب و نیز فراوری محصولات آهنی در استان خوزستان، نشان دهنده تنوع صنایع فعال در این منطقه از کشور است.

باتوجه به ظرفیت های بالای استان خوزستان برای کشاورزی، صنایع مرتبطی مانند صنایع نیشکر و کاغذسازی نیز فعالیت های جدی خود را از مدت ها پیش در استان خوزستان آغاز نموده اند. از دیگر صنایع فعال در استان خوزستان می توان به صنایع غذایی و صنایع شیمیایی اشاره نمود. در ادامه، بعضی از واحدهای مهم فراوریی و صنعتی در استان خوزستان آورده شده است:

  • شرکت فولاد خوزستان
  • شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب
  • شرکت نفت و گاز اروندان
  • پالایشگاه نفت آبادان
  • شرکت پتروشیمی بندر امام
  • شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
  • شرکت پتروشیمی رازی

در کنار صنایع یادشده، سرمایه گذاری بیشتر روی صنایع تبدیلی در استان خوزستان می تواند حرکت چرخ های اقتصاد در این استان را سریع تر نموده و موجب بهبودی هرچه بیشتر شرایط مالی خوزستان گردد.

اما اکنون ممکن است این سوالات نیز برای شما مطرح شده باشد که: برای کار در خوزستان چه مشاغلی مورد احتیاج است؟، شغلهای پرتقاضا در خوزستان کدامند؟ و این سوال که: آیا می توان شغلی پرعایدی در شهر اهواز یا دیگر شهرهای خوزستان پیدا کرد؟. برای دریافت پاسخ این سوالات پیشنهاد می کنیم حتما ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید.

شرایط اشتغال و شغلهای مورداحتیاج در خوزستان

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در استان خوزستان بیش از 70 شهرک و ناحیه صنعتی و در حدود ده هزار هکتار زمین صنعتی وجود دارد. این بسترسازی برای فعالیت صنایع کوچک و بزرگ در استان خوزستان موجب شده است تا بیش از 1300 واحد فراوریی و صنعتی فعال در سطح استان وجود داشته باشند.

از نظر جذب سرمایه نیز، سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان خوزستان در سال های اخیر با رشد قابل ملاحظه ای نیز همراه بوده است. این موضوع مقدار اشتغال زایی را در سطح استان افزایش داده و خیال کارجویان را از بابت یافتن شغلی مناسب تا حدود زیادی راحت نموده است. درنتیجه، جذب بیشتر سرمایه و ایجاد جذابیت سرمایه گذاری برای شرکت های بین المللی، می تواند شرایط استخدامی استان را بهبود بخشد.

بنابراین سخت می توان باور کرد که کارجویان، دارای مهارت های لازم برای اشتغال در یکی از این واحدهای صنعتی باشند، اما نتوانند کسب عایدی نموده و یا شغل مناسب خود را در استان خوزستان پیدا نمایند. البته ممکن است شرکت ها و واحدهای فراوریی برای جذب نیروهای مورد احتیاج خود، از افراد بومی کمتر استفاده نمایند.

به همین علت استاندار خوزستان نیز در نشست ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استان، اخیرا بر استفاده شرکت ها از نیروهای کار بومی نیز تأکید نموده است. این موضوع می تواند ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای نیروهای کار بومی در استان خوزستان، نرخ بیکاری در سطح استان را نیز به شکل چشم گیری کاهش دهد.

اما برای یافتن شغل های مورد احتیاج واحدهای صنعتی و فراوریی در استان خوزستان، کافی است تا به صنایع فعال در این منطقه نگاهی بیاندازیم. باتوجه به معرفی ظرفیت های فراوریی و صنعتی استان خوزستان در بخش قبلی، در ادامه لیستی از مشاغل مورد احتیاج در این استان آورده شده است:

  • مهندس نفت
  • مهندس شیمی
  • کارشناس صنایع غذایی
  • کارشناس بازرگانی
  • راننده
  • نیروی کار ساده و خدماتی
  • تکنسین برق

ذکر این نکته لازم است که مشاغل مورد احتیاج در استان خوزستان محدود به لیست بالا نبوده و فرصت های استخدامی متنوعی برای کارجویان در این منطقه وجود دارد. بعلاوه شما می توانید برای مشاهده آگهی های استخدام آقا در اهواز این قسمت را نیز مشاهده کنید.

اما باتوجه به حضور صنایع بسیار مهم در استان خوزستان و مشاغل مرتبط با این صنایع، نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور غیرقابل انکار است. چراکه یکی از قطب های فراوری انرژی و محصولات کشاورزی در ایران استان خوزستان محسوب می گردد که طبیعتا بدون اشتغال زایی در بخش های یادشده، امکان رشد سریع مالی نیز وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

استان خوزستان دارای ظرفیت های طبیعی و خدادادی متنوعی است. شناخت هرچه بیشتر این ظرفیت ها و انجام سرمایه گذاری های بیشتر در این استان، نه تنها می تواند اشتغال زایی بیشتری را برای زنان و مردان خونگرم این دیار به همراه داشته باشد، بلکه می تواند زمینه را برای رشد و توسعه استان نیز فرآهم می نماید. به همین علت در این مطلب با معرفی صنایع بزرگ خوزستان، بعضی از مشاغل مورداحتیاج در این استان را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. در نهایت ذکر این نکته لازم است که اگرچه نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست، اما با جذب سرمایه برای فراوری بیشتر و یاری به کسب وکارهای کوچکتر، حتی می توان این نقش را نیز پررنگ تر نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2267

به "نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش اساسی مشاغل خوزستان در اقتصاد کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید