موسیقی محلی مازندران به درستی معرفی نشده است

به گزارش بیباپ، خبرنگاران/مازندران یک هنرمند و پژوهشگر حوزه موسیقی مازندران گفت: موسیقی محلی مازندران به درستی معرفی نشده است.

موسیقی محلی مازندران به درستی معرفی نشده است

جلال محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه نهمین سال حضور گروه آوای تبری در دهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی در گرگان است، اضافه کرد: اهمیت حضور گروه ما از مازندران برای برگزاری نوروز خوانی بود.

سرپرست گروه موسیقی سنتی آوای تبری با اشاره به اینکه در سال جاری آئین سنتی نوروز در بین 12 کشور به ثبت رسید، اضافه کرد: ایران در جشنواره فرهنگ اقوام به رونمایی نوروز خوانی اقدام کرد.

محمدی با بیان اینکه گروه موسیقی سنتی آوای تبری مازندران، برگزاری برنامه نوروز خوانی در مراسم افتتاحیه جشنواره فرهنگ اقوام را برعهده داشت که بسیار مورد استقبال استاندار گرگان و سایر علاقمندان قرار گرفت، اضافه کرد: در این برنامه سفره هفت سین نوروزی برپاشد و موسیقی با پایکوبی سنتی مازندران از سوی گروه آوای تبری به اجرادرآمد و سایر اقوام کشور هم با ما همراهی کردند.

وی بیان نمود: در مراسم اختتامیه هم که با حضور دکتر موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار می شود به اجرای موسیقی می پردازیم. گروه موسیقی آوای تبری در دهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی به اجرای موسیقی بهاری، مقامات مازندران و پایکوبی های محلی با همکاری گروه سیوتیکا پرداخته شد.

محمدی، اجرای موسیقی پایتخت 3و 4و شاد محلی با توجه به شباهت فرهنگ بومی استان های گرگان و مازندران را از دیگر برنامه های گروه آوای تبری اعلام کرد.

سرپرست گروه موسیقی سنتی آوای تبری با بیان اینکه پژوهش موسیقی عمومی در دانشنامه مازندران برعهده ما بود، گفت: فعالیت های موسیقی نوروز خوانی در سطح شهرستان، کشورهای خارجی، همکاری درچند طرح با پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سبب شد تا به عنوان برگزیده پژوهشگر موسیقی انتخاب شوم. موسیقی مازندران به دلیل گستردگی جغرافیایی استان دارای فرهنگ غنی و تنوع بسیاری است که لازم است با نگاه امروزی آن را ببینیم.

محمدی با اشاره به لزوم استفاده از موسیقی سنتی مازندرانی از سوی مسئولان در برنامه ها و مناسبت های استانی و ملی گفت: استان های دیگر با یک طبل و سنج در کل کشور برنامه اجرا می کنند ولی موسیقی مازندران با توجه به ریشه کهن آن نتوانسته آن طور که باید به مردم معرفی شود.

سرپرست گروه موسیقی سنتی آوای تبری با بیان اینکه بسیاری از برنامه ها را با هزینه شخصی انجام می دهیم، اضافه کرد:هنرمندان استان مازندران تنها در جویبار خلاصه نمی شوند و نیاز است تا جشنواره استانی و ملی موسیقی سنتی داشته باشیم تا همه بتوانند آثار خود را به جامعه معرفی کنند.

وی با اشاره به کم توجهی مسئولان نسبت به هنرمندان عرصه موسیقی، اضافه کرد: موسیقی سنتی مازندران در ابتدای راه و برای پیشرفت آن لازم است شاعران مازندرانی، شعرهای جدید بومی در اختیار هنرمندان قرار دهند و مسئولان نگاه دلسوزانه به حوزه موسیقی داشته باشند. برای ارتقای موسیقی مازندران لازم است همه با هم متحد باشیم و تنها یک نفر به عنوان هنرمند فعال در حوزه موسیقی سنتی، معرفی و حمایت نشود بلکه از تمام ظرفیت ها بهره مند شویم.

محمدی با تأکید بر استفاده از هنرمندان حوزه موسیقی به عنوان مشاور برای اداره های فرهنگی استان، گفت: موسیقی دارای ویژگی و اجرای خاصی است و برای هر برنامه ای باید انتخاب مناسب داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 933

به "موسیقی محلی مازندران به درستی معرفی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی محلی مازندران به درستی معرفی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید