مهم ترین راهکارها برای داشتن پوست سر سالم

به گزارش بیباپ، برخی افراد فقط یک بار در هفته موهایشان را با شامپو می شویند و پوست سر سالمی دارند، درحالی که برخی افراد با شست وشوی روزانه موها نیز همچنان با مسائل مرتبط با پوست سر درگیر هستند. متخصصان سلامت مو می گویند هیچ راه چاره ثابت و یکسانی برای مراقبت از پوست سر وجود ندارد.

مهم ترین راهکارها برای داشتن پوست سر سالم

به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت سلامت ، اتفاقا اگر می خواهید در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنید، باید به یک راه حل خاص متناسب با ویژگی های پوست سر و شرایط خودتان برسید. در ادامه با مهم ترین راه حلها برای داشتن پوست سر سالم آشنا خواهیم شد.

  1. ارتباط میان ذهن و بدن را جدی بگیرید

این که ما چه تصمیماتی برای بدن خودمان می گیریم یا چطور با آن رفتار می کنیم، روی شرایط پوست سر تاثیر می گذارد. به گفته دکتر بریجیت هیل (تریکولوژیست یا متخصص سلامت مو) سلامتی پوست سر همه انسان ها به عوامل مهمی مانند ژنتیک، هورمون ها، سلامت عمومی، رژیم غذایی، سبک زندگی، داروهای مصرفی و عادات رایج برای حالت دهی به موها بستگی دارد.

مراقبت از پوست سر احتیاجمند این است که ما از بدن خودمان مراقبت کنیم. این مراقبت زمانی معنا می یابد که معاینات پزشکی سالانه، رژیم غذایی سالم و استاندارد، و کوشش برای کاهش دادن عوامل استرس زا را جدی بگیریم.

  1. از محصولات پیش شامپو بر پایه روغن یا سرم بهره ببرید

دکتر هیل می گوید که محصولات پیش شامپو (pre-shampoo) مخصوص پوست سر واقعا شرایط را به طرز چشمگیری برای پوست سر تغییر می دهند. دلیلش این است که محصولات پیش شامپو (خصوصا انواع برپایه روغن یا سرم) دارای ساختار مولکولی ریزبافت هستند و درنتیجه به راحتی درون پوست سر نفوذ می نمایند.

این نفوذ عمیق نهایتا از شکل گیری باکتری ها و قارچ های ناسالم جلوگیری می نماید و تقسیم و تکثیر سلولی را هم تنظیم می نماید. برخی از محصولات پیش شامپو، برخلاف شامپوها که فقط لایه سطحی پوست سر را تمیز می نمایند، باید وارد اپیدرم پوست سر شوند و نوعی لایه محافظتی و دفاعی بسازند. همین لایه محافظتی و دفاعی خاص اجازه نمی دهد که محصولات شوینده (مثل شامپوهای معمولی)، چربی های طبیعی پوست سر را از بین ببرند.

این محصولات به پاکسازی روزنه های پوست سر از محصولات مو یاری می نمایند و در برابر عوامل استرس زای زیست محیطی یا ژنتیکی که می توانند به ریزش مو یا مسائل پوست سر منتهی شوند، نقش جبرانی دارند. به گفته دکتر هیل خواصی که در محصولات پیش شامپوی باکیفیت وجود دارد و همچنین ساختار مولکولی آنها، لایه های پوستی پوست سر را بازسازی و تقویت می نماید و از این طریق به محافظت از سلامت فولیکول موها یاری می رساند.

امروزه برخی از محصولات پیش شامپو حاوی عصاره برگ رزماری، آووکادو و روغن گلرنگ هستند تا از این طریق بتوانند آبرسانی ویژه ای را برای پوست سر به انجام برسانند.

  1. در استفاده از ابزارهای گرمایشی حالت دهنده احتیاط کنید

امروزه دیگر همه ما می دانیم که ابزارهای گرمایشی حالت دهنده مو می توانند موها را ضعیف نمایند و باعث شکستگی آنها شوند. به عبارت واضح تر، این ابزارها کراتین نرمی که برای پوست سر بسیار لازم است را تجزیه می نمایند. به گفته دکتر هیل تخریب این کراتین نرم و مهم، عملکرد سد دفاعی پوست سر را مختل می نماید که در ادامه به تضعیف فولیکول موها و تضعیف فیبر موها منتهی می گردد.

نتیجه نهایی این فرایند هم در درازمدت مساوی است با نازک شدن موها و ریزش آنها. بنابراین در درجه اول باید تعداد دفعات استفاده از ابزارهای گرمایشی حالت دهنده مو را به حداقل برسانید. هنگام استفاده از این ابزارها نیز باید از محصولات محافظ ضدحرارت برای موها یاری بگیرید.

  1. پاکسازی پوست سر و موها همواره با شامپو انجام نمی گردد

شامپو از محصولات شوینده یا دترجنت (detergent)است، درحالی که شست وشوی موها همواره نباید با محصولات برپایه ترکیبات دترجنت انجام بگیرد. دکتر هیل می گوید: گاهی اوقات آبکشی کامل سر با آب یا صرفا استفاده از محلول مخصوص پوست سر، به نتایج بهتری نسبت به استفاده از شامپوهای برپایه فرمولاسیون دترجنت منتهی می گردد.

محافظت مطلوب از پوست سر به استفاده صحیح از اسیدهای چرب و روغن های ضدمیکروب، ضدقارچ و ضالتهاب هم احتیاج دارد. حتی بهتر است که از اسید هیالورونیک به عنوان تونر یا قوام دهنده بهره ببرید.

منبع: skincare

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1988

به "مهم ترین راهکارها برای داشتن پوست سر سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین راهکارها برای داشتن پوست سر سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید