معرفی انواع شرایط صحیح بدن (نشستن در رانندگی، حمل بار، خوابیدن)

به گزارش بیباپ، طرز صحیح نشستن، طرز صحیح حمل بار و طرز صحیح خوابیدن مواردی هستند که در حفظ و حصول شرایط صحیح بدن لازم و ضروری می باشند. با طرز صحیح اجرای هر یک از کارهای گفته شده (نشستن، حمل بار و خوابیدن) همراه خبرنگاران باشید.

معرفی انواع شرایط صحیح بدن (نشستن در رانندگی، حمل بار، خوابیدن)

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده زیاد از وسایل نقلیه، عادات بد و نامناسب نشستن در بین رانندگان بسیار فراگیر شده است. همچنین هر یک از ما رفتارهای غلطی در رابطه با بلند کردن وسایل سنگین و یا نحوه خوابیدن در هنگام شب از خود نشان می دهیم که در دراز مدت می تواند نتایج جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از هرگونه آسیبی ناشی از نشستن غلط روی جایگاه اتومبیل، حمل بار و نحوه خوابیدن غیر صحیح همراه ما باشید.

طرز صحیح نشستن در حین رانندگی

با انجام نکات زیر به راحتی می توانید از صدمات وارده به کمر و سیستم نخاعی خود جلوگیری کنید.

1. رانندگی کردن را با طرز صحیح نشستن روی جایگاه آغاز کنید

داشتن شرایط صحیح بدنی تنها یک تمایل ضروری نیست، بلکه برای داشتن اعتماد به نفس و سلامت روان نیز لازم و ضروری است.

  • کمر خود را به جایگاه و سر خود را به بالش پشت گردنی خودرو تکیه دهید.
  • جایگاه خود را در فاصله مناسب از پدال ها و فرمان تنظیم کنید.
  • اگر شما بدن خود را به سمت جلو متمایل می کنید، به تبع آن روی پای شما برای فشار آوردن بر روی پدال نیز کشیده است و دستان شما نیز در همین شرایط واقع شده است. پس بهتر است جایگاه خود را کمی به جلو حرکت دهید. اگر شما با چانه روی فرمان هستید کمی جایگاه خود را به عقب متمایل کنید.

2. ارتفاع بالش پشت گردنی خودرو را تنظیم کنید

ارتفاع بالش پشت گردنی جایگاه خود را به گونه ای تنظیم کنید که نقطه میانی پشت سر شما بر وسط آن قرار گیرد و شیب آن را به گونه ای تنظیم کنید که در حین تکیه دادن سر به آن، فاصله بین کمر و سر شما بیشتر از 10 سانتی متر نشود.

طرز صحیح حمل بار

حمل کردن چیزهایی که به بدن شما آسیب وارد می نماید و فشار زیادی را به بدن شما تحمیل می نماید (و همچنین گاهی تعادل شما را به هم می زند)، جزی غیر ضروری و آسیب پذیر از مجموعه حرکاتی است که شما می توانید در طول روز انجام دهید. اگر شما اجسامی را بلند یا حمل کنید که متناسب با ساختار و فیزیک بدن شما نباشد، می تواند غیر مطلوب و دردآور باشد و حتی منجر به آسیب های غیرقابل جبران شود. در ادامه مطلب چند نکته برای حمل صحیح اجسام بیان می شود:

وقتی می خواهید جسمی از روی زمین بلند کنید، حتی اگر سنگینی آن به اندازه وزن یک کتاب باشد، حتما از زانو های خود را خم شدن و راست شدن بهره ببرید نه از مفصل ران. ماهیچه های کمر برای اینکه به یاری آن جسمی را بلند یا جابه جا کنید ساخته نشده است. اما پاهای قوی و عضلات شکم شما می توانند این کار را برای شما انجام دهند.

اگر شما مجبور هستید که جسم سنگینی را جابه جا کنید، خواه که آن یک فعالیت لازم ورزشی باشد یا با کار روزانه شما در ارتباط باشد حتما از یک کمربند محافظ بدن بهره ببرید. این به شما یاری می نماید در حین حمل بار شرایط صحیح بدنتان حفظ شود.

متناسب با فیزیک بدن خود جسمی را برای جابه جا کردن انتخاب کنید. هرچه اجسام بزرگتر یا سنگین تری را در سینه خود برای حمل کردن قرار دهید، به همان اندازه بیشتر از عضلات کمر خود استفاده خواهید کرد. برای حمل اجسام باید از دست ها سینه و بالای کمر خود یاری بگیرید.

یک جسم دو کیلو گرمی را به یاری دستان روبه روی خود نگه دارید و آن را به آرامی به سینه خود نزدیک کنید. در این شرایط می توانید حس کنید چه مجموعه عضلاتی در بدن شما درگیر حمل جسم می شوند.

بار خود را به گونه ای بالانس کنید که از بوجود آمدن فشار و خستگی جلوگیری کند. برای مثال وقتی یک چمدان حمل می کنید، بهتر است که به تناوب دستان خود را برای عوض کنید. خودتان متوجه خواهید شد که این چه موقع ضروری است.

طرز صحیح خوابیدن

حتی اگر شما امکان داشتن شرایط صحیح در حین خواب نداشته باشید، کیفیت خواب شما تاثیر زیادی بر شرایط بدنی شما می گذارد.

  • یک تشک سفت، محافظ خوبی برای کمر شماست.
  • وقتی بر روی کمر خود می خوابید ساده تر است که شانه های خود را صاف نگه دارید. اغلب اوقات خوابیدن بر روی کمر مطبوع تر از خوابیدن بر روی شکم است.
  • اگر دوست دارید بر روی پهلو بخوابید، از یک بالش کوچک و مسطح بین پاهای خود بهره ببرید تا ستون فقرات شما موازی بدن تان قرار گیرد و شرایط صحیح در حین خوابیدن را بدست آورید.
  • از بالشی برای خوابیدن بهره ببرید که باعث شود سر و شانه های شما در امتداد یک خط قرار بگیرند.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: ستاره
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1522

به "معرفی انواع شرایط صحیح بدن (نشستن در رانندگی، حمل بار، خوابیدن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع شرایط صحیح بدن (نشستن در رانندگی، حمل بار، خوابیدن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید