لیزر غول پیکر رعد و برق را منحرف کرد!، عکس

به گزارش بیباپ، یک لیزر قدرتمند توانست یک صاعقه را تقریباً 60 متر قبل از برخورد با صاعقه گیر منحرف کند. این دستاورد، عملکرد میله صاعقه گیر را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

لیزر غول پیکر رعد و برق را منحرف کرد!، عکس

مهسا منصوری: محققان می گویند ایده استفاده از میله صاعقه لیزری به اوایل دهه 70 باز می گردد. این دستاورد بر پایه یک اصل ساده است: پرتوهای لیزر، اگر به مقدار کافی قدرتمند باشند، می توانند هوا را به شدت گرم نمایند تا مولکول ها را تحریک نمایند که الکترون های خود را آزاد نمایند.

انجام این کار، یک کانال پر از الکترون های باردار در امتداد پرتو لیزر ایجاد می نماید و همه آن الکترون ها رعد و برق را که در پی مسیر کمترین مقاومت بین ابرها و زمین هستند، جذب می نمایند. اما مشکل این است که این کانال بسیار کوتاه است. اگرچه دانشمندان توانسته بودند رعد و برق را در آزمایشگاه منحرف نمایند، اما هرگز نتوانسته بودند این کار را در شرایط واقعی انجام دهند. برای اطمینان از باز ماندن کانال به مقدار کافی برای خم کردن رعد و برق در طول طوفان، دانشمندان لیزری ابداع کردند که می تواند پالس های پرقدرت را 1000 بار در ثانیه شلیک کند.

این دستاورد، کوشش مشترک دانشگاه ژنو UNIGE و EPFL در سوئیس، École Polytechnique در فرانسه و شرکت لیزر علمی TRUMPF در آلمان بود و به گفته محققان لیزر آنها 100 برابر سریعتر از لیزر قبلی می زند، و این یعنی که احتمال رعد و برق گرفتن لیزر 100 برابر بیشتر است.

آزمایش لیزر در بالای کوه سوئیس

برای آزمایش این ابزار تازه، دانشمندان لیزر 3 تنی خود را به بالای کوه سنتیس در سوئیس به ارتفاع حدودا 2440 متری بردند. مزیت این مکان برج ارتباطی 122 متری آن است که حداقل 100 بار در سال و به طور قابل اعتماد مورد اصابت صاعقه قرار می گیرد.

هر زمانی که پیش بینی آب و هوا طوفان های رعد و برق را پیش بینی می کرد، لیزر روشن می شد. در نهایت، دانشمندان توانستند یک صاعقه طبیعی را ثبت نمایند که برای اولین بار، پرتو لیزر را قبل از برخورد به برج دنبال می کرد. البته به گفته یک پروفسور محقق این پروژه پس از این اتفاق به تجزیه و تحلیل داده های بسیار بیشتری احتیاج است.

تجهیزات حفاظت از صاعقه احتیاج به ارتقا دارند

این یافته، این امید را ایجاد می نماید که لیزرها روزی می توانند یک راه تازه بسیار مورد احتیاج برای محافظت در برابر صاعقه ارائه دهند. بر اساس بیانیه های مطبوعاتی میله های صاعقه، که به وسیله بنجامین فرانکلین اختراع شده اند، برترین شکل حفاظتی در برابر صاعقه هستند. مشکل این است که حفاظت آنها فقط تا جایی که میله بلند باشد توسعه می یابد. این بدان معناست که یک میله 3 متری از هر کسی که در فاصله 3 متری از میله واقع شده است محافظت می نماید، اما نه بیشتر از آن؛ از سوی دیگر، لیزر می تواند تا بالای ابرها برسد.

  • هوش مصنوعی متن 5 هزار ساله را رمزگشایی کرد

  • جعلی یا واقعی؟/ عکس

گفته شده است که می تواند آزادسازی پرتو را تا 60 متر پیش از رسیدن به برج دنبال کند. این بدان معناست که لیزر شعاع سطح حفاظتی را از 120 متر به 180 متر افزایش داده است. گام بعدی این است که سعی نمایند لیزری بسازند که بتواند حتی به بالاتر از آسمان برسد که از نظر تئوری امکان پذیر است. اما گفته می گردد که این فناوری حداقل ده سال تا ارتقا کافی برای رسیدن به بازار فاصله دارد.

منبع: sciencealert

58323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 مهر 1402 بروزرسانی: 16 مهر 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2595

به "لیزر غول پیکر رعد و برق را منحرف کرد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیزر غول پیکر رعد و برق را منحرف کرد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید