سازه های تدفینی رودسر مربوط به دوران مختلف اسلامی هستند

به گزارش بیباپ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سازه های تدفینی رودسر مربوط به دوران مختلف اسلامی هستند.

سازه های تدفینی رودسر مربوط به دوران مختلف اسلامی هستند

ولی جهانی اضافه نمود: فرآیند فعالیت های حدس در میدان شهرداری رودسر به سرپرستی سیده مانا روحانی از روزهای انتهای فروردین امسال به منظور مستندنگاری ظرفیت های تاریخی، لایه نگاری و شناسایی ادوار مختلف فرهنگی شهر رودسر شروع و پس از ایجاد سه کارگاه بکار خود انتها داد.

وی با تشریح نتایج حاصل از این فعالیت ها اضافه نمود: عملیات حدس در این محوطه به شناسایی چندین سازه تدفینی مربوط به دوران مختلف اسلامی انجامید و مطالعه بر روی قطعه سفال های بدست آمده قدمت این گورستان اسلامی را به قرون اولیه اسلامی می رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: براساس شواهد، توالی گورستان نزدیک به 9 قرن بوده و قبور شناسایی شده از حدود قرن سوم تا قرن 11 هجری قمری تاریخ گذاری شده اند.

جهانی با اشاره به حفظ کارگاه کاوش ایجاد شده پس از انجام بازسازی و استحکام بخشی به منظور بازدید عمومی اظهار کرد: از جمله مهمترین دستاوردهای این فعالیت های پژوهشی شناسایی یک سازه تدفینی (احتمالا مکانی مذهبی) و بقایای دیوار و پی بنایی دربردارنده کاشی کاری که احتمال آن می رود مربوط به یکی از بزرگ زادگان قرن هشت یا 9 هجری قمری و همزمان با حکمرانی حکومت محلی آل کیا باشد که این امر نیازمند انجام آنالیز های کارشناسی بیشتر است.

به گفته او، رودسر که یکی از شهرستان های شرق گیلان است و به لحاظ بهره مندی از ظرفیت های تاریخی به عنوان یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی استان گیلان بشمار می رود، در دوران اولیه اسلامی مرکز حکومت علویان گیلان بشمار می رفت و اطلاعات از این دوران محدود به متون تاریخی، سفرنامه، بناهای امامزادگان و یافته های تصادفی است. این مطالعات با مشارکت و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر رودسر اجرا شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2395

به "سازه های تدفینی رودسر مربوط به دوران مختلف اسلامی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه های تدفینی رودسر مربوط به دوران مختلف اسلامی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید