روسیه: ایران پیمان ان پی تی را نقض نکرده است

به گزارش بیباپ، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه در مورد تصمیم ایران برای غنی سازی 20 درصدیِ اورانیوم واکنش نشان داد.

روسیه: ایران پیمان ان پی تی را نقض نکرده است

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: آمریکا مسبب اصلی تصمیم ایران برای شروع غنی سازی 20 درصدی اورانیوم است. اقدام ایران نقض پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) نیست. غنی سازی 20 درصدی اورانیوم توسط ایران تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس هیچ موردی از استفاده تهران از آن در فعالیت های غیرمرتبطی را ثبت ننموده است که ناقض ان پی تی تلقی گردد.

بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: آمریکا باید جهت خود در راستای تضعیف توافقات بین المللی را متوقف کند. ایران نیز باید آمادگی خود را نشان دهد تا پس از بازگشت آمریکا به برجام واکنش مناسبی را نشان دهد.

این در حالیست که ساعاتی پس از شروع فرآیند فراوری اورانیوم با غنای 20 درصد در مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) در روز دوشنبه، اتحادیه اروپا نسبت به آن واکنش نشان داد.

پیتر استانو سخنگوی این اتحادیه دیروز دوشنبه در این باره مدعی شده بود که این اقدام ایران یک انحراف قابل توجه از تعهدات تهران ذیل توافق هسته ای 2015 است!

وی همچنین گفته بود که مقامات این اتحادیه در بروکسل تا زمان ارائه اطلاعات دقیق از سوی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر روز دوشنبه صبر نموده و سپس در خصوص اقدام لازم تصمیم گیری خواهند کرد.

گفتنی است که دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت ایران خاطرنشان کرد که مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) فرآیند فراوری اورانیوم با غنای 20 درصد را شروع نموده است.

استانو در ادامه خطاب به خبرنگاران مدعی شد که این اقدام ایران پیامدهای جدی برای [پیمان] عدم اشاعه [تسلیحات] هسته ای خواهد داشت!

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کرد که مدیرکل آژانس درصدد است اعضای شورای حکام آژانس را در جریان جدیدترین تحولات غنی سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

گفتنی است که اخیراً مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام های کاهش تعهدات هسته ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به فرایند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را به تصویب نهایی رساند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1723

به "روسیه: ایران پیمان ان پی تی را نقض نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: ایران پیمان ان پی تی را نقض نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید