خزه اسپانیایی پرورش دهید

به گزارش بیباپ، خزه اسپانیایی! اگر آن را دیده باشید می دانید برای شیک کردن خانه به آن احتیاج خواهید داشت! گیاهی عجیب، نو و مدرن.

خزه اسپانیایی پرورش دهید

خزه اسپانیایی در واقع خزه نیست، یک گیاه گلدار است که بر روی درختان می روید، اما این طور نیست که انگل باشد و مواد غذایی را از آنها بگیرد. این گیاه بومی شمال، مرکز و جنوب آمریکا است و جالب تر آنکه متعلق به خانواده بروملیادها است، یعنی خانواده آناناس. این گیاه، گیاهی هوازی است.

خزه اسپانیایی نه تنها بر روی درختان، که بر روی سنگ ها و سیم برق هم رشد می نماید. شاخه های خزه اسپانیایی قطر متفاوتی دارند و می توانند تا چند متر هم رشد نمایند! گل های کوچک گیاه به رنگ رزد - سبز هستند. مانند بقیه گیاهانی هوازی، خزه اسپانیایی هم آب و مواد غذایی را از ذرات موجود در هوا می گیرد.

شرایط نگهداری

- نور

خزه اسپانیایی مکانی روشن را دوست دارد اما آفتاب مستقیم را نمی پسندد و گردش هوای خوبی هم می خواهد. این گیاه را در مکانی با آفتاب صبح و بعد از ظهر قرار دهید. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، و هم چنین در تابستان ها، مواظب باشید که خزه اسپانیایی تان با پنجره گرم در تماس نباشد.

- آبیاری

از آبیاری گیاه با آبی که حاوی کلر است پرهیز کنید. برای این منظور آب تصفیه شده را 24 ساعت در دمای اتاق نگهداری تا هم کلر آن بپرد و هم دمای محیط گردد، سپس گیاه را با این آب آبیاری کنید. خزه اسپانیایی را همواره مرطوب نگهدارید تا گیاه به کمون نرود. این گیاه را همواره با اسپری آب، آب پاشی کنید، اما نه زمانی که گیاه هنوز مرطوب است. آب پاشی به گیاه وقتی هنوز رطوبت خود را از دست نداد می تواند برای آن زیان بار باشد.

- رطوبت

رطوبت فاکتوری بسیارمهم در پرورش خزه اسپانیایی است، به خصوص زمانی که گیاه را در درون خانه پرورش می دهید. پس برای اینکه گیاه رطوبت خود را از دست ندهید، آن را از تمام سطوحش آب پاشی کنید.

- کود دهی

خزه اسپانیایی به کود دهی احتیاج ندارد و در حقیقت، خودش به عنوان کود استفاده می گردد. با این حال اگر رشد گیاه کم شده یا رشد ضعیفی دارد، سطح گیاه را از طریق کمپوست چایی که با آب رقیق شده اسپری کنید.

زمستان گذرانی

اگر در مکانی با آب و هوای سرد زندگی می کنید و خزه اسپانیایی تان را هم در بیرون خانه کاشته اید، با فرا رسیدن زمستان گیاه تان خواهد مرد، چرا که نمی تواند سرمای هوا را برای مدت طولانی تحمل کند. برای اینکه گیاه تان زمستان گذرانی انجام دهد و نمیرد، آن را به درون خانه بیاورید و در نزدیکی یک پنجره آفتاب گیر، قرارش دهید. جایی که گیاه دمایی در حدود 10 تا 21 درجه سانتی گراد داشته باشد.

تابستان

در فصل تابستان گیاه را در مکانی با مقداری سایه قرار دهید و آن را مرتبا آبیاری کنید.

تکثیر

در بیشتر مواقع خزه اسپانیایی تان، خود، به طور طبیعی تکثیر می گردد، زمانی که ساقه ها و گیاهچه های کوچکش در هوای بارانی و بادی جوانه می زنند. اگر می خواهید خودتان کار تکثیر گیاه را انجام دهید می توانید شاخه ها و جوانه های آن را از گیاه جدا کنید و هر کدام را به صورت گیاهی جداگانه پرورش دهید. به این تریب می توانید خزه اسپانیایی تان را زیاد کنید و حتی آن را به دوستان و آشنایان تان هم هدیه دهید.

روش دیگر تکثیر خزه اسپانیایی کاشت دانه آن است. برای تکثیر گیاه از دانه، گلدانی را پر از مخلوط خاکی یا غیر خاکی مخصوص جوانه زنی کنید. این مخلوط باید زهکشی خوبی هم داشته باشد. بعلاوه مواظب باشید که سوراخ های زهکش گلدان هم باز و به مقدار کافی باشند، اگر سوراخ ها کم بودند و یا بسته شده بودند، از طریق میخ یا هر شی دیگری آنها را باز کنید. سپس دانه ها را در گلدان بکارید و آنها را در مکانی روشن قرار دهید. به خاطر داشته باشید که رطوبت به جوانه زنی یاری می نماید اما زمانی که دانه ها جوانه زدند، آبیاری منظم و رطوبت همیشگی می تواند باعث گردد گیاهان تازه گندیده شوند. تکثیر خزه اسپانیایی از طریق دانه کاری زمان بر است و ممکن است بعد از چند ماه از جوانه زنی، گیاهان تازه تنها 1 سانتی متر رشد نموده و ارتفاع کمی داشته باشند.

منبع: فوت و فن / balconygardenweb.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2416

به "خزه اسپانیایی پرورش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خزه اسپانیایی پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید