خدمات هوش مصنوعی به فعالان توریسم
به گزارش بیباپ، تهران (پانا) - یک فعال بازار گردشگری با بیان اینکه هوش مصنوعی می تواند ذائقه و احتیاج گردشگران داخلی و خارجی را برای فعالان این بازار شناسایی کند، استفاده از این ظرفیت دیجیتالی را در توریسم پیشنهاد کرد.
به گزارش جهانی اقتصاد، حسن تقی زاده انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در این باره گفت: بیماری عالم گیر کووید-19 علاوه بر اینکه بر سبک زندگی انسان ها تاثیر گذاشت، تغییر را به یکی از ویژگی های اصلی کسب وکارهای مختلف به ویژه صنعت گردشگری تبدیل کرد. البته تغییر از مدت ها پیش و با ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی شروع شده بود، اما شرایط بحرانی کرونا به آن شتاب بیشتری بخشید. اکنون تغییرات و اصلاحات عمده در چشم اندازها، راهبردها، اولویت ها و فعالیت ها اجتناب ناپذیر است. الگوهای سنتی بیش از پیش با الگوهای مدرن جایگزین می شوند، روینمودها و راهکارها درحال دگرگونی است، جنس چالش ها تغییر یافته و به طور کلی می توان گفت با تغییر پارادایم روبه رو هستیم.
وی با بیان اینکه امروز در جهان شاهد تحولی عمیق در عرصه فناوری هستیم که از آن به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد می گردد و به گفته مدیرعامل گوگل، تاثیرات هوش مصنوعی مهم تر و عمیق تر از آتش و برق است، افزود: هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری، به تحلیل داده ها، انجام فعالیت های خلاقانه و پیچیده، تصمیم گیری های استراتژیک و مدل سازی و شبیه سازی یاری شایانی نموده و با ارتقای بهره وری و بهینه سازی خدمات، ارزش اضافه نموده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسب وکارها فراهم می سازد. یکی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، تحلیل رفتار و احتیاج گردشگران، ارائه خدمات متنوع امور مشتریان به صورت آنلاین و طراحی چت بات در هتل ها، آژانس های مسافرتی، موزه ها و اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و ... است؛ به گونه ای که در کمترین زمان بدون دخالت انسان می توان به کلیه سوالات و درخواست های مشتریان پاسخ داد و آنها را هدایت کرد و برای خدمات آینده درخواستی گردشگران و افزایش میزان رضایتمندی آنان کاربرد دارد.
رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران گفت: از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت احتیاج، سلیقه و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به یاری هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جست وجوها و دیگر فعالیت های کاربر در صفحات وب سایت، پلت فرم ها و شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد. به عنوان مثال، امروزه وب سایت های گردشگری قادرند براساس جست وجو، نحوه تعامل، ورود اطلاعات، محتوای دریافتی و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب سایت رد و بدل می گردد به احتیاجها، انتظارات و علاقه مندی های مخاطب پی برده و براساس آن، انواع محصولات و خدمات جذاب را ویژه کاربر شخصی سازی و طراحی نموده یا قیمت دهی منعطف به وی ارائه نمایند یا برای تغییر تمایلات در فصل های مختلف پیش بینی خدمات مورد احتیاج را فراهم نمایند. همچنین بسیاری از کسب وکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده های اقتصادی و تجاری خود را پردازش و ارزیابی نموده و براساس نتایج آن، اقدام به بخش بندی مشتریان، قیمت گذاری انعطاف پذیر، تدوین استراتژی کسب وکار و افزایش درآمد و راندمان کاری می نمایند.
بی تردید اهمیت و صندلی فناوری های انقلاب صنعتی چهارم روز به روز برتری می گیرد. هم اکنون هوش مصنوعی دست کم بازار 70 میلیارد دلاری در اختیار دارد و از آن به عنوان آینده همه چیز تعبیر می گردد. در گردشگری نیز با توجه به گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین که باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه شده، می توان محصولات و خدمات جدیدتر، جذاب تر و ارزان تری را برای گردشگران تدارک دید و با تبدیل فعالیت های سنتی به فعالیت های نوآورانه و مدرن، تجربه لذت بخشی را در حوزه های مختلف گردشگری پیش روی مشتریان قرار داد.
منبع: خبرگزاری پانا