خبرنگاران علل کاهش فراوری و افزایش قیمت سیمان در خراسان رضوی آنالیز شد

به گزارش بیباپ، مشهد-خبرنگاران- علل کاهش فراوری و افزایش قیمت سیمان در بازار خراسان رضوی طی نشست مسوولان در کمیسیون امور تعزیرات حکومتی خراسان رضوی آنالیز و راهکارهای لازم در این زمینه ارایه شد.

خبرنگاران علل کاهش فراوری و افزایش قیمت سیمان در خراسان رضوی آنالیز شد

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی روز سه شنبه در این نشست گفت: بازار با کمبود سیمان و افزایش قیمت آن روبرو شده است که باید برای تغییر این شرایط تدبیری اتخاذ شود.

مرتضی مدنی افزود: میزان فراوری و مصرف سیمان در استان خراسان رضوی معین است و افزایش قیمت همزمان سیمان با کمبود آن در بازار برای مردم قابل قبول نیست لذا بخش دولتی و بخش خصوصی باید حساسیت لازم را نسبت به این موضوع داشته باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 9 واحد فراوریی سیمان در استان وجود دارد که ظرفیت و توان واقعی فراوری آنها بیش از آن چیزی است که هم اینک در حال فراوری است.

محمدرضا مس فروش افزود: هرچند در فصل سرد تامین سوخت صنایع سیمان دچار مشکل می شود و قیمت کیسه سیمان و کرایه حمل نیز افزایش یافته است اما سازمان صنعت همان طور که حامی بخش فراوری است حامی مصرف نماینده نیز هست و هم اینک قیمت سیمان در بازار با قیمت مصوب آن فاصله قابل توجهی دارد و باید کاهش یابد.

وی گفت: در کوشش هستیم با بهبود شرایط فراوری سیمان در خراسان رضوی آرامش را به بازار این محصول بازار برگردانیم و از ملتهب شدن آن جلوگیری کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سالهای قبل بارها وزارت نفت دستورالعملی ابلاغ نموده که مضمون آن ارزش اضافه نموده بالای مازوت و لزوم مصرف گاز توسط صنایع عظیم مانند سیمان و فولاد بوده است.

افزایش قیمت سیمان در بازار

طبق گزارشات معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، قیمت سیمان خاکستری طی یک ماهه گذشته در استان به ازای هر پاکت 39.5 درصد افزایش یافته اما قیمت سیمان سفید تغییری ننموده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این نشست گفت: قیمت سیمان، مصوبه هیات وزیران و آنالیز و کشف قیمت آن نیز برعهده تهران است لذا رعایت این قیمت برای استانها تکلیفی و دستوری است.

محمدجواد ساعدی افزود: در بازار استان همیشه از اتحادیه مصالح فروشان درخواست شده است که سیمان را به قیمت مصوب از کارخانه خریداری نموده و براساس سود مجاز و قانونی خود آن را به دست مصرف نماینده برسانند.

وی گفت: واحدهای فراوریی سیمان باید به ازای فروش محصول خود، فاکتور قانونی با قیمت مصوب ارایه دهند، از سوی دیگر بخش نظارتی با هماهنگی تعزیرات، کمبودهای بین بخشی و گرانی ها را پیگیری و نظارت می نماید.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما از حجم کلینکر (محصول میانی سیمان) دپو شده واحدهای فراوریی سیمان در استان آگاه هستیم، آنچه که اکنون به عنوان سیمان فراوری می شود از ذخایر کلینکر مربوط به قبل است لذا واحدهای فراوریی نباید قطع گاز یا برق را به عنوان ابزاری برای افزایش قیمت و فشار آوردن به بازار مورد استفاده قرار دهند.

ساعدی افزود: ما مسائل بخش فراوری سیمان و تامین سوخت را قبول داریم، اما کلینکر ذخیره شده و سیمان فراوریی کنونی واحدهای استان مربوط به قبل است و نباید سیمانی که اکنون به قیمت بالا در بازار عرضه می شود را به موضوع سوخت و قطعی گاز یا برق گره زد.

شرایط برق و گاز سیمان از آذرماه تا به امروز

رییس کارگروه سیمان شرق و مدیرعامل شرکت سیمان سفید شرق در خراسان رضوی هم به عنوان نماینده صنایع سیمان استان در این نشست عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را معضلی اساسی دانست و گفت: بعد از اتفاقاتی که در حوزه تامین گاز و برق رخ داد میزان فراوری و عرضه سیمان به حداقل رسیده است.

محمد مهدی ابراهیمی افزود: از ابتدای آذرماه تا 10 بهمن ماه به مدت 70 روز، شرکت سیمان شرق با برخورداری از سه خط فراوری سیمان شامل 2 خط فراوری سیمان خاکستری و یک خط فراوری سیمان سفید با ظرفیت 6 هزار و 500 تن سیمان خاکستری و هزار تن سیمان سفید در روز فقط به مدت پنج روز سه کوره اش فعال بوده است.

وی افزود: فرایند فراوریی واحدهای فراوریی سیمان در ابتدا فراوری کلینکر به عنوان محصول میانی و سپس فراوری سیمان به عنوان محصول نهایی است، بعد از قطع شدن سوخت گاز شرکت، از دو ماه ذخیره کلینکر واحد برای فراوری سیمان استفاده شد.

رییس کارگروه سیمان شرق و مدیرعامل شرکت سیمان سفید شرق در خراسان رضوی گفت: شرکت گاز قراردادی با صنایع سیمان مبنی بر تامین گاز آنها به مدت هشت ماه دارد و چهار ماه دیگر این صنایع در تامین سوخت رها شده اند و معین نیست تامین سوخت صنایع در این چهار ماه برعهده چه نهادی است؟

ابراهیمی پیشنهاد داد: برای تامین سوخت صنایع سیمان در چهار ماه پایانی سال از سوی شرکتهای گاز و نفت برنامه ریزی شود و حداقل این اجازه به صنایع سیمان در تابستان داده شود که ذخیره سازی مازوت را انجام دهند و این طور نشود که بعد از این که کل خط فراوری سیمان متوقف شد گاز آن را وصل نمایند.

او افزود: شرکت سیمان شرق تنها واحد فراوریی سیمان در خراسان رضوی است که نسبت به خرید مازوت در امسال مبادرت ورزید و به همین دلیل از ابتدای آذرماه این شرکت 6 میلیون لیتر مازوت را طی 2 ماه به استان حمل کرد و از آنجا که طبق شیوه نامه باید مازوت از مبدا فراوری آن توسط کارخانه ها تامین شود، نزدیک ترین مکان برای تامین سوخت مازوت این شرکت، شهر ری در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت مازوت در امسال ادامه داد: بسیاری از صنایع سیمان به دلیل کمبود نقدینگی از خرید مازوت در امسال خودداری کردند اما شرکت سیمان شرق مازوت را به چند برابر قیمت و از مبادی فراوری تامین کرد، مازوتی که پارسال لیتری 100 تومان بود امسال به لیتری 300 تومان افزایش یافت و برای حمل 40 میلیون لیتر مازوت از شهر ری تا مشهد، قیمت تمام شده برای شرکت سیمان شرق هفت برابر هزینه استفاده از سوخت گاز درآمد.

رییس کارگروه سیمان شرق کشور گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، از اول شهریور ماه تا ابتدای فروردین ماه می توان مازوت را حمل و برای صنایع سیمان ذخیره سازی کرد و مخازن شرکت سیمان شرق نیز کاملا کالیبره است و می توان از آن به عنوان مخازن استراتژیک استان بهره گرفت، با اینکه شرکت سیمان شرق از امکان ذخیره سازی مازوت به میزان 36 میلیون لیتر برخوردار است اما این سرمایه گذاری اکنون بلااستفاده مانده و ذخیره سازی مازوت در این شرکت به طور کامل انجام نگرفته است.

ابراهیمی گفت: برای نخستین بار طی سالهای گذشته برق صنایع سیمان نیز طی 2 ماه اخیر محدود یا قطع شد و با اینکه شرکت سیمان شرق مازوت را برای فراوری کلینکر نموده بود با قطعی برق روبرو شد، با این حال، شرکت برق محدودیتها را برای صنایع زمان بندی کرد به طوری که کار آسیاب واحد فراوریی سیمان از 10 شب تا 6 صبح اجازه فعالیت داشت اما 6 صبح قطع می شد.

رییس کارگروه سیمان شرق گفت: مسائل مزبور باعث شد که دپوی کلینکر 2 ماهه شرکت سیمان شرق و باقی شرکتها در آذر و دی ماه امسال به طور کلی مصرف شود، با وجود همه معضلاتی که واحدهای فراوریی سیمان خراسان رضوی و فاصله زیاد این استان تا مبادی تامین مازوت تحویلی داشت، افزایش قیمت سیمانی که اکنون در استان اتفاق افتاده است، 30 روز قبل در استانهای همجوار رخ داد به طوری که هم اینک که قیمت سیمان در مشهد هر پاکت 25 تا 35 هزار تومان است، قیمت سیمان در استانهای سمنان، مازندران، گلستان و تهران بیش از 40 تومان است.

ابراهیمی گفت: از سوی دیگر واحدهای فراوریی میزان صادرات سیمان خود به کشورهای دیگر به ویژه افغانستان را کاهش دادند و سیمانی که در این استان فراوری می شود باید در همین استان مصرف شود اما قیمت پایین آن در خراسان رضوی باعث افزایش خروج آن نیز می شود.

عدم تعادل بین فراوری و عرضه عامل گرانی

رییس اتحادیه صنف مصالح فروشان مشهد نیز در این نشست گفت: گرانی سیمان ارتباطی به این اتحادیه ندارد و سیمانی تحویل مصالح فروشان نمی شود که بخواهند عرضه نمایند و گرانی نیز به دلیل فراوری و عرضه کم سیمان به وجود آمده است.

غلامرضا سلطانی با تاکید بر لزوم توقف صادرات سیمان در شرایط کنونی افزود: نباید در شرایطی که فراوری سیمان کاهش یافته اجازه صادرات آن داده شود، در این شرایط اولویت باید بر تامین احتیاج مصرف داخلی سیمان باشد.

وی اعلام کرد: توزیع نامناسب سیمان در سطح شهر یکی از مسائل این بخش است، بخش حمل و نقل روزانه سه هزار و 300 ت،ن سیمان حمل می نمایند که این کفاف احتیاج مصالح فروشان را نمی دهد و میزان مصرف سیمان بازار مشهد پنج هزار تن در روز است.

تاخیر صنایع سیمان در ذخیره سازی سوخت دوم

رییس واحد تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در کنار تامین گاز مشترکان خانگی، عمومی و نیروگاه ها، تامین سوخت واحدهای صنعتی نیز برعهده این شرکت است.

بهرنگ قلی زاده افزود: با این حال انجمن سیمان باید از ابتدای سال پیگیر تامین نفت کوره (مازوت) به عنوان جایگزین گاز در ماه های سرد سال می بود اما نخستین مکاتبه صنایع سیمان برای تامین سوخت ذخیره در امسال مربوط به اول آبان ماه می شود یعنی هشت ماه از سال هیچ اقدامی برای ذخیره سازی سوخت انجام نگرفته است و وقتی صنعتگری از آبان ماه به فکر تامین سوخت جایگزین خود می افتد به طور قطع ذخیره 36 میلیون لیتری وی برای مازوت تکمیل نمی شود.

وی افزود: قیمت سوخت یا مازوت به هیچ وجه در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی نیست، 10 فروردین ماه امسال قیمت نفت کوره برای همه بخشهای مصرفی آزادسازی و 2 بخش مستثنی شده است که باید برای آن قیمتگذاری جدید انجام می گرفت.

برقراری مجدد گاز صنایع سیمان و لزوم ارایه آمار درست فراوری و مصرف

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:با پیگیریهای استان و مسوولان شرکت گاز از روز آدینه هفته گذشته محدودیت ارائه گاز برداشته شده و گاز واحدهای فراوریی سیمان خراسان رضوی وصل شده است.

مرتضی اشرفی افزود: واحد فراوریی سیمانی که امکان ذخیره سازی سوخت دوم به میزان 36 میلیون تن را دارد از آن قدر نقدینگی برخوردار نیست که بتواند مازوت را با تفاوت قیمت فاحشی که با قیمت فوب خلیج فارس دارد تامین نماید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: آنالیز قیمت سیمان باید هر هفته معین شود، اگر قیمت مازوت مورد احتیاج صنایع سیمان نسبت به سال گذشته تغییر نموده و هزینه حمل نیز به آن اضافه شده است، باید تاثیر آن در قیمت سیمان محاسبه و استخراج شود.

اشرفی بر آنالیز کامل شرایط فراوری و صادرات سیمان در خراسان رضوی تاکید و اعلام کرد: باید میزان فراوری و صادرات سیمان در زمان اعمال محدودیتهای گاز و برق در استان کاملا معین شود و براساس آمار واقعی پیگیری های لازم از سوی مسوولان استانی انجام گیرد.

وی ذخیره سازی سوخت براساس قیمت گاز، تشدید نظارت بر عرضه سیمان و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، در اولویت قرار دادن تامین سیمان مورد احتیاج استان به ویژه مشهد و ارایه آمار روزانه از این موضوع و تسریع در برطرف کمبود سیمان در بازار را مورد تاکید قرار داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1783

به "خبرنگاران علل کاهش فراوری و افزایش قیمت سیمان در خراسان رضوی آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران علل کاهش فراوری و افزایش قیمت سیمان در خراسان رضوی آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید