حرکت کوبا روی موج اصلاحات مالی

به گزارش بیباپ، روز اول ژانویه 2021 برای مردم کوبا معنایی به جز شروع سال نوی میلادی و جشن 62 سالگی انقلاب کوبا داشت. دولت کوبا در این روز برای اولین بار از انقلاب 1959 که فیدل کاسترو را بر مسند قدرتی نشاند که با احتساب سال های نخست وزیری و ریاست جمهوری، نیم قرن حاکمیت او بر کوبا را رقم زد، به سیستم دو ارزی این کشور انتها داد و ارزی که فیدل بنیان نهاده بود را از رده خارج کرد.

حرکت کوبا روی موج اصلاحات مالی

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، با اصلاحات اقتصادی که دولت کوبا انجام داده است، از این پس هر پزوی کوبا معادل 24 دلار امریکا ارزش خواهد داشت و ارز مصنوعی این کشور به کل کنار گذاشته می گردد. این ارز مصنوعی که CUC نامیده می شد، سال 2004 توسط فیدل کاسترو ایجاد شد. در آن موقع پزوی کوبا (CUP) به خاطر تحریم های امریکا و بعضی سیاست های خود کوبا، ارزش خود را بشدت از دست داده بود. بنابراین دولت کاسترو با طرح ارز CUC کوشش کرد، مدیریت بازار دلار را که به صورت موازی در اقتصاد کوبا نقش ایفا می کرد، در کنترل خود بگیرد و مانع تورم روز افزون قیمت ها در این کشور گردد. زیرا هنگامی که ارز داخلی کشوری ناپایدار است، نرخ تورم روز به روز بالا می رود و مردم اعتماد خود را به ارز خود از دست می دهند. بنابراین ممکن است تصور نمایند، با روی آوردن به ارز دومی که می تواند خارجی باشد، به شرایط باثبات تری برسند. به طور خاص در این شرایط تاجرانی که واردات انجام می دهند، بیش از دیگران تمایل به استفاده از ارز دوم خواهند داشت. در نهایت رایج شدن استفاده از ارز دوم می تواند منجر به پررونق شدن بازار سیاه و فشار بر اقتصاد کشور گردد. در این شرایط چند راه چاره پیش روی دولت ها است. یکی از این راه چارهها استفاده همزمان از ارز داخلی و خارجی است؛ همان کاری که کوبا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجام داد و در سال 1993 استفاده از دلار را در کنار پزوی خود قانونی کرد. اما در نهایت سال 2004 تصمیم گرفت استفاده از دلار را ممنوع نموده و به جای آن ارز CUC را رواج دهد.

اکنون 15 سال پس از رواج CUC دولت کوبا که حالا از دست خاندان کاسترو خارج شده، تصمیم گرفته است با کنار گذاشتن ارز CUC دیگر بار دلار را وارد بازار خرید و فروش کوبا کند. بنابراین در طول سال 2020 نیز مردم مجوزهایی را دریافت کردند که به آنها اجازه می داد، بعضی کالاها مثل مواد غذایی و اقلام بهداشتی و الکترونیکی را با کارت های بانکی که با دلار امریکا بارگیری شده بودند، خریداری نمایند.

چه چیزهایی اصلاح شدند

اصلاحات اقتصادی که از روز آدینه در کوبا اجرایی شد، حدود سه هفته قبل در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر) تصویب و سند آن که شامل 110 مصوبه در قالب 1021 صفحه بود، در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد. از رده خارج شدن ارز CUC تنها یکی از این مصوبات بود. سایر مصوبات همچنین شامل افزایش پنج برابری حقوق کارگران و بازنشستگان است که می تواند به قدرت خرید کوبایی ها رونق زیادی دهد. علاوه بر این سیستم تأمین اجتماعی که تا به امروز به 1 میلیون و 700 هزار بازنشسته خدمات ارائه می داد، این خدمات را به بیش از 118 هزار نفر دیگر نیز ارائه خواهد داد. ضمن اینکه بعضی یارانه ها و پرداخت های دولتی به مردم نیز افزایش یافته است. دولت برای اینکه بابت ثبات اقتصادی کشور آسوده خاطر باشد، همچنین تصمیم به افزایش نرخ کالاها، خدمات و همچنین نرخ بهره گرفته است. نرخ برق یکی از هزینه هایی است که افزایش قابل توجهی داشته است.

مردم چه می گویند؟

در این میان مردم نیز هرچند سردرگم از تأثیرات اصلاحات جدید هستند اما تصمیم گرفته اند، به دولت اعتماد نمایند، شاید از شرایطی که در آن به سر می برند، رها شوند. دیروز ساونیا کروز، یک شهروند 60 ساله اهل هاوانا که در صف انتظار برای برداشت پول از یک دستگاه خودپرداز بود، به خبرنگار خبرگزاری شینهوا گفت: معتقدم دولت در راستا درستی گام بر می دارد و برای رونق بیشتر اقتصاد سوسیالیستی کوبا تصمیم های عاقلانه ای می گیرد. رنه پرز، جوان 22 ساله ای که راننده اتوبوس هایی است که مسافران را از بخش تاریخی هاوانا به حومه شهر می برند نیز خوشبین است و می گوید: حالا طبق مصوبات جدید می توانم حقوق بالاتری دریافت کنم و شرایط خانواده ام را بهتر کنم. این چیزی است که آرزوی همه ما بود. اما به گزارش الجزیره، منتقدان و تحلیلگران اقتصادی طرح اقتصادی دولت کوبا و اصلاحات اعمال شده را پیچیده توصیف نموده و معتقدند، در این شرایط دولت باید تعادل بسیار دقیقی بین افزایش درآمدها و افزایش نرخ خدمات عمومی و بعضی کالاها ایجاد نموده باشد. آنها معتقدند این اصلاحات شاید منجر به جذب سرمایه گذاران خارجی گردد، اما ممکن است، تبعات منفی برای مردم کوبا به بار آورد و آنها را فقیرتر کند.

ادامه سیاست های تحریمی امریکا علیه کوبا

دولت کوبا در حالی برای بهبود شرایط اقتصادی مردم خود می کوشد که دولت امریکا در ادامه سیاست های تحریمی خود، یکی دیگر از بانک های کوبا را هدف قرار داد. به گزارش الجزیره، وزارت خارجه امریکا با اتهام زنی به ارتش کوبا در زمینه حمایت از دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا، بانک بی اف آی کوبا را که ارتش این کشور از آن برای دسترسی به بعضی شرکت های دولتی استفاده می نماید، تحریم کرد. این اقدام دیروز با واکنش وزارت خارجه کوبا روبرو شد. برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا در توئیتی این اقدام امریکا را در راستای همه اقدمات 62 سال اخیر این کشور برای سرنگونی و ضربه زدن به دولت سوسیالیستی کوبا توصیف و آن را محکوم کرد. امریکا پیش از این اقدام نیز نام کوبا رادر فهرست حامیان تروریسم قرار داده بود که آن اقدام نیز با واکنش میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا روبرو شده بود. کانل در پیامی توئیتری نوشته بود: این امریکا است که از گروه های تروریستی علیه کوبا حمایت می نماید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1653

به "حرکت کوبا روی موج اصلاحات مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت کوبا روی موج اصلاحات مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید