توسعه کسب وکارهای ایرانی در بازار آنلاین؛ گزارش اولین رویداد از چهارمین گردهمایی فروشندگان فعال در خبرنگاران
به گزارش بیباپ، اولین بخش از رویداد آنلاین چهارمین گردهمایی سالیانه فروشندگان فعال در خبرنگاران 30 مهر برگزار گردید.
در این رویداد که با عنوان توسعه کسب و کارهای ایرانی در بازار آنلاین برگزار گردید، سعید موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان و پیغام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان از بخش بازرگانی خبرنگاران درباره نقش اینترنت و فضای مجازی در توسعه کسب وکارها، کرونا و تأثیر آن در اقتصاد و فرهنگ، سهم خبرنگاران از کسب وکارهای اینترنتی و پتانسیل خبرنگاران به عنوان بستری برای همه فروشندگان گفت وگو کردند.
خبرنگاران در 14 سال گذشته
سعید موسوی زاده با اشاره به تاریخچه خبرنگاران از سال 1385 فرایند فعالیت های این فروشگاه اینترنتی را تا به امروز شرح داد. خبرنگاران در سال 85 با یک تیم 7 نفره به عنوان اولین مرجع آنالیز و فروش کالاهای دیجیتال در ایران آغاز به کار کرد و توانست در سال 1387 تیم خود را به 50 نفر ارتقا بخشد. تا سال 1390 فعالیت های خبرنگاران علاوه بر کالاهای دیجیتال، توسعه تنوع محصولی در تمامی کالاهای گروه دیجیتال را هم در بر گرفت. راه اندازی نخستین مرکز پردازش سفارش ها در شادآباد و همچنین راه اندازی مراکز توزیع در 25 استان کشور از جمله اقدامات مهمی بود که در سال 1392 توسط خبرنگاران انجام شد. تمامی این فعالیت ها در نهایت خبرنگاران را در سال 1394 به سومین سایت پربازدید ایران تبدیل کرد.
فراهم سازی زیرساخت لازم برای آغاز فعالیت خبرنگاران به صورت پلتفرم مارکت پلیس اقدام مهم و مفیدی بود که در سال 1395 انجام شد. همچنین آغاز به کار دیجی استایل به عنوان شاخه کسب وکاری فعال در زمینه مد و پوشاک به صورت اختصاصی در همین سال رخ داد. با گسترش و توسعه فعالیت های خبرنگاران احتیاج به مراکز بیشتری برای پردازش کالا هم احساس می شد. بنابراین در سال 1396 خبرنگاران بزرگترین مرکز پردازش سفارش های خاورمیانه با نام دانش را راه اندازی کرد. فرایند توسعه و گسترش این بازارگاه اینترنتی در سال های گذشته، خبرنگاران را پیروز به راه اندازی خبرنگاران فرش، سوپرمارکت آنلاین و سرمایه گذاری در دیجی پی به عنوان یک راه چاره همه کاره پرداخت نموده است؛ به طوری که تنوع کالاها در خبرنگاران در سال 1398 به 2 میلیون کالا رسید و بیش از 61 هزار فروشنده در پلتفرم مارکت پلیس فعالیت خود را آغاز کردند.
موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان، با اشاره به اینکه در بزرگترین فروشگاه های فیزیکی یا آفلاین دنیا، تنوع کالاها در نهایت به 50 هزار تا 100 هزار نوع می رسد درباره اهمیت فروشگاه های اینترنتی و به طور تجارت الکترونیک در باز گذاشتن دست مشتریان و همچنین فروشندگان برای خرید و فروش آزادانه و آسان شرح داد.
فروشگاه آنلاین چیست؟
پیغام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان خبرنگاران مفهوم مارکت پلیس (Marketplace) یا فروشگاه آنلاین را این طور شرح داد: تمامی کسب وکارهایی که به صورت آفلاین و به صورت فیزیکی فعالیت می نمایند به طور بالقوه می توانند فروش اینترنتی هم داشته باشند. خالقی مزایای فروشگاه های آنلاین در مقایسه با فروشگاه های آفلاین را بدون محدودیت ساعات کاری، بدون محدودیت تعداد مشتریان، اطلاع از نظرهای دیگر مشتریان نسبت به کالاها و خدمات معرفی کرد.
درخواست های فروشنده شوید در خبرنگاران
بر اساس آخرین آمارهای خبرنگاران، میزان درخواست های فروشنده شوید در خبرنگاران در نیمه نسخت سال 1399 رشد دو برابری خود را نسبت به شش ماهه اول 1398 تجربه کرد و به حدود 36 هزار درخواست رسید؛ این موضوع نشان دهنده اقبال کسب وکارهای ایرانی به حضور در پلتفرم مارکت پلیس خبرنگارانست.
پیغام خالقی دلیل این استقبال را علاوه بر سرویس های تسهیل نماینده برای فعالیت فروشندگان در بازارگاه خبرنگاران، شیوع ویروس همه گیر کرونا در دنیا و به ویژه ایران مطرح کرد. به گفته او، محدودیت هایی که به واسطه این پاندمی بر تمامی کسب وکارها تحمیل شد، فروشندگان را به سمت تغییر از فروش سنتی به فروش دیجیتال سوق داده است.
نکته جالب توجه، میزان استقبال فروشندگان در پلتفرم مارکت پلیس در گروه های کالایی مختلف است. گروه کالایی خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک و کالای دیجیتال به ترتیب بیشترین جذب فروشندگان و درخواست از سمت کسب وکارها را در اختیار دارند و در ادامه، گروه های کالایی زیبایی و سلامت، کتاب و لوازم التحری، خودرو و ابزار، اسباب بازی، خوردنی و آشامیدنی و در نهایت ورزش و سفر قرار دارند.
مدیر واحد جذب فروشندگان، تأکید کرد که تمامی سطوح از فروشندگان می توانند در بازارگاه خبرنگاران فعالیت نمایند؛ از برندهای معتبر گرفته تا فروشگاه های خرد و متوسط و کسب وکارهای خانگی و روستایی.
خبرنگاران در یک نگاه
همان طور که در گزارش سال 98 خبرنگاران هم به یک روز عادی در خبرنگاران پرداخته شده بود، جدیدترین آمارهای سال 99 نشان می دهند که ماهانه بیش از 33 میلیون بازدید از وب سایت خبرنگاران انجام می گردد. تنوع محصولات در خبرنگاران به بیش از 3 میلیون کالا رسیده است و تغییرات قابل توجه از سال گذشته در زمینه تجارت الکترونیک، یاری بسیار زیادی برای فراهم شدن زمینه اشتغال زایی و جذب کسب وکارها به این فضای آنلاین نموده است، به طوری که خبرنگاران توانسته است بیش از 5 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند و میزبان بیش از 100 هزار کسب وکار باشد.
همچنین، متوسط زمان هر بازدید از وب سایت و اپلیکیشن خبرنگاران به ترتیب حدود 6 و 9 دقیقه است. به گفته پیغام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان خبرنگاران این مقدار زمان در کنار تعداد مشتریان جدیدی که هر روز به این فروشگاه اینترنتی اضافه می گردد (12 هزار) و تعداد کالای سفارش داده شده (بیش از 300 هزار کالای بسیار متنوع) نشان دهنده پتانسیل یک بازارگاه اینترنتی برای گنجایش بازدیدهای فراوان مشتری های فزاینده است؛ اتفاقی که به هیچ وجه در فروشگاه های آفلاین امکان تحقق ندارد.
سهم مارکت پلیس از فروش خبرنگاران چقدر است؟
با اضافه شدن مدل مارکت پلیس به خبرنگاران مدل کسب وکار این فروشگاه اینترنتی به دو بخش مارکت پلیس و خرده فروشی تقسیم شد. بر اساس آخرین آمارها، که برای فروشندگان بالقوه بسیار جالب توجه خواهد بود، سهم بیشتر مارکت پلیس از فروش خبرنگاران نسبت به سهم خرده فروشی خبرنگارانست. به عبارت دیگر، کسب وکارهای خرد و متوسط با آغاز به کار مدل مارکت پلیس، در گستره بزرگتری از فروش خبرنگاران قرار دارند. این شرایط هم از نظر تعداد در گروه های کالایی و هم از نظر ارزش ریالی برقرار است.
ارزان ترین و گران ترین، پر بازدیدترین کالا در خبرنگاران
در ادامه این رویداد، مهمانان به ارزان ترین و گران ترین و پربازدیدترین کالاهایی که توسط فروشندگان تازه وارد (تابستان 99) به پلتفرم مارکت پلیس خبرنگاران عرضه شده است پرداختند. گیره روسری به عنوان ارزان ترین کالا و موتورسیکلت به عنوان گران ترین کالا توسط فروشندگان جدید عرضه شدند. همچنین گوشی موبایل سامسونگ A با بیش از یک میلیون بازدید، رکورد بازدید این محصول از گروه کالایی دیجیتال را به خود اختصاص داده است. بدیهی است این کالاها با توجه به زمان برگزاری رویداد، رکورددار بوده اند و تحت تأثیر نوسانات قیمت هستند.
رکورد فروشندگان جدید در یک ماه
به گفته سعید موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان، در مهر ماه 99 رکورد بیشترین فروش یک فروشنده در خبرنگاران به ارزش 6 میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه، مقدار بالای فروش این کسب وکار در ماه های اولیه جذب در پلتفرم مارکت پلیس خبرنگارانست. همچنین یکی از کسب وکارهایی که به تازگی به خبرنگاران پیوسته، توانسته است در مدت کوتاه بیش از 10 هزار عدد از کالای خود را به فروش رسانده و رکورد بزند. علاوه بر این، فروشندگان جدید بازارگاه خبرنگاران توانسته اند در همان روزهای آغازین ورود به این مدل کسب وکار، میانگین فروش خود را به 27 میلیون تومان در یک ماه برسانند.
همه ایرانیان می توانند فروشنده باشند
پیغام خالقی در سرانجام این رویداد به پتانسیل بسیار بالای بازارگاه خبرنگاران در میزبانی از تمامی کسب وکارهای ایرانی در این پلتفرم اشاره نمود و شرح داد: تمامی فروشندگانی که تصمیم به آغاز فعالیت خود در خبرنگاران می گیرند ضروری است کالاها یا محصولات خود را به انبارهای خبرنگاران تحویل دهند و پردازش کالاها از آنجا انجام گردد. او در ادامه، قابلیت جدید ارسال مستقیم توسط فروشنده را به عنوان یک خبر جدید برای فروشندگان و همچنین مشتریان خاطرنشان کرد و گفت: این طرح، مراحل آزمایشی خود را سپری می نماید اما ما امیدوارهستیم که فعال کردن این قابلیت، بتواند در تسهیل ارتباط فروشندگان و کاربران بسیار مؤثر و مفید باشد.
بخش نهایی اولین رویداد از چهارمین گردهمایی سالیانه فروشندگان فعال در خبرنگاران با نحوه آغاز به کار فروشندگان علاقه مند به فعالیت در خبرنگاران به سرانجام رسید. موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان از ثبت نام و آموزش، اضافه کردن کالا و قیمت گذاری و در نهایت آغاز فروش را به عنوان سه مرحله کلی در فرایند جذب فروشندگان در بازارگاه خبرنگاران نام برد.
ویدیوی کامل این بخش از رویداد را تماشا کنید:
دیگر بخش های این رویداد از قرار زیر هستند؛
- مگا کمپین های آذر ماه خبرنگاران- 3 آبان 1399
- تأثیر محتوا در افزایش فروش و مزایای قابلیت ارسال توسط فروشنده- 5 آبان 1399
- رویداد اصلی چهارمین گردهمایی سالیانه فروشندگان فعال در خبرنگاران- 6 آبان 1399
برای ثبت درخواست فروشندگی در خبرنگاران به وسیله لینک زیر وارد شوید؛
منبع: دیجیکالا مگ