تعامل اتاق بازرگانی با 6 صنعت بزرگ مرکزی

به گزارش بیباپ، آوا صادق- اراک- خبرنگار:استان مرکزی دارای ظرفیت های بسیاری از بعد صنعت، کشاورزی، معدن و... است که در چند سال گذشته به دلیل مسائل متعدد از جمله نبود ارتباط منطقی بین صنایع بزرگ با یکدیگر و همچنین سازندگان تجهیزات این صنایع در استان و موضوع تحریم ها با مسائل جدی روبرو شده است.

تعامل اتاق بازرگانی با 6 صنعت بزرگ مرکزی

صنایع بزرگی مانند ماشین سازی، آذرآب، هپکو و واگن پارس که می توانند در ساخت و تجهیز صنایعی مانند پتروشیمی، نیروگاه، واگن سازی و پالایشگاه نقش آفرینی نمایند، تاکنون نتوانسته اند تعامل سازنده ای با این بخش ها داشته باشند و ساخت و فراوری بسیاری از تجهیزات پالایشگاه و پتروشیمی به فراورینمایندگان خارج از استان یا کشور سپرده شده است.

در این زمینه اتاق بازرگانی استان مرکزی باید به عنوان مجلس بخش خصوصی به دنبال ایجاد یک تعامل منطقی بین این بخش ها با یکدیگر، شناساندن و استفاده از ظرفیت های داخل استان به منظور رفع مسائل صنایع باشد. بر این اساس، اتاق بازرگانی با تهیه بانک اطلاعاتی از ظرفیت های داخل استان می تواند این تعامل را ایجاد کند. در این شرایط حساس اتاق بازرگانی باید با همه قوا رفع موانع فراوری، رفع مسائل واحدهای صنعتی با ایجاد تعامل بیشتر بین صنایع و فراوریات صادرات محور و رونق فراوری را دنبال و در این زمینه از ظرفیت های خود استفاده کند.

  • حمایت از فراوری صادرات محور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می گوید: رفع موانع فراوری و مسائل صنعت بدون حمایت دولت، تسهیلات بانکی مناسب و تسهیل در صادرات غیرممکن است. همچنین اگر فراوری با کیفیت نباشد صادرات نیز وجود نخواهد داشت و همین مسأله سبب خواهد شد نتوانیم در بازارهای جهانی جایگاهی را برای خود تعریف کنیم.

منوچهر توسطی با اشاره به این که تعامل بخش خصوصی و دولت عامل تحقق توسعه پایدار است و این دو درکنار هم می توانند بسیاری از موانع و مسائل را رفع و به هدف تحقق اقتصاد پویا دست پیدا نمایند، بیان می نماید: برای دست یابی به این اهداف نخست ضروری است بین صنایع استان و سازندگان تجهیزات صنایع ارتباط و تعامل برقرار کنیم. در همین زمینه کوشش می کنیم ضمانت اجرایی و قانونی برای ملزم کردن صنایع از ظرفیت های داخل و با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان ایجاد گردد.

وی ادامه می دهد: در این زمینه فراورینمایندگان با معرفی فعالیت های خود می توانند در رفع احتیاج صنایع بزرگ و متوسط استان مورد استفاده قرار گیرند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک تأکید می نماید: برای توسعه کشور احتیاج است منافع ملی مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت های داخلی علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق فراوری در زمینه رشد و شکوفایی مالی کشور گام برداریم. بنابراین با توجه به توانمندی هایی که در استان مرکزی مشاهده می گردد باید از این ظرفیت و منابع استفاده گردد. توسطی بیان می نماید: مرکزی در حوزه نفت، گاز، نیروگاه و پتروشیمی ظرفیت های بسیار خوبی دارد که تاکنون به درستی از آنها استفاده و حمایت نشده است. شناساندن این ظرفیت ها به مسئولان کشوری و استفاده نمایندگان داخلی از موضوعاتی است که اتاق بازرگانی به دنبال آن است و در اولویت کارهای خود قرار داده.

  • رفع موانع و مسائل با همکاری دولت و بخش خصوصی

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک نیز با اشاره به این که دولت و بخش خصوصی برای رفع موانع و مسائل و ایجاد مالی پویا می تواند بسیاری از موانع فراوری را رفع کند و کسب وکار را درجامعه رونق دهد می گوید: نبود مواد اولیه به سبب تحریم ها و مسائل بانکی و نقل و انتقال پول، چالش عمده صنایع در سال رونق فراوری است که اتاق بازرگانی خود را مکلف به پیگیری و رفع این مسائل می داند.

حامد امینی مصلح آبادی با تأکید بر این که تعامل بخش خصوصی و دولت می تواند عامل تحقق توسعه پایدار باشد و این دو در کنار هم می توانند بسیاری از موانع و مسائل را رفع و به هدف تحقق اقتصاد پویا دست یابند بیان می نماید: رونق فراوری در حقیقت به معنای افزایش فراوری، صادرات و اقتصاد کشور و جذب بیشتر نیروی انسانی و اشتغال است. با وجود تحریم هایی که آمریکا علیه کشورمان ایجاد نموده، تحقق این موضوع سخت است، اما نشدنی نیست و احتیاج به عزم و همت جدی مسئولان کشوری و فراورینمایندگان و صنعتگران دارد.

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی اصلی ترین مشکل واحدهای فراوریی و صنعتی کشور دغدغه تأمین مواد اولیه فراوری است ادامه می دهد: به دلیل مسائل بین المللی، بانکی و نقل و انتقال پول و کالا، بیمه و کشتیرانی، تأمین مواد اولیه فراوری با سختی روبرو شده است که باید برای رفع این مسائل با یاری اتاق بازرگانی و صنایع راه حل مناسبی را بیابیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک با اشاره به این که رویکرد اتاق بازرگانی ایجاد و برقراری تعامل سازنده بین صنایع با سازندگان تجهیزات در استان است اظهار می نماید: به دنبال آن هستیم که صنایع استان را دوباره به چرخه فراوری و به ویژه فراوری صادرات محور بازگردانیم، زیرا صنایع استان در صورت شکوفایی مجدد به توسعه مالی استان و کشور یاری خواهد نمود.

  • رونق فراوری با استفاده از مزیت های صنایع استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به این که مرکزی از مزیت های فراوانی در زمینه صنعت و فراوری برخوردار است و بهره گیری از این مزیت ها باید فراوری را رونق ببخشد می گوید: توسعه صادرات در استان مرکزی با جدیت دنبال می گردد و اتاق بازرگانی نیز می تواند شرایط ویژه ای را برای فراوری صادرات محور ایجاد کند و به مجموعه فراوری و صنعت استان یاری بسیار قابل توجهی داشته باشد.

محمدرضا حاجی پور بیان می نماید: مباحثی از جمله درون زا بودن، برون سازی و توسعه صادرات از مواردی هستند که در تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند. در زمینه برون زا بودن، این مسأله که مرکزی یک استان صنعتی است که از نظر تنوع رتبه اول کشور را دارد باید مورد توجه قرار گیرد و به دلیل این که واحدهای فراوریی کوچک زیرمجموعه واحدهای بزرگ فراوریی هستند ایجاد بانک اطلاعاتی از این واحدها به عنوان ضرورت باید انجام گردد.

وی ادامه می دهد: اکنون تعامل بسیار خوبی بین دولت، بخش خصوصی، قوه مقننه و نمایندگان استان وجود دارد و نگاه این بخش ها به رونق فراوری و رفع مسائل و مسائل صنعتی است. بنابراین با این دیدگاه به طور یقین شاهد رفع مسائل صنعت و همچنین مسائل واحدهای فراوریی استان خواهیم بود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می افزاید: در زمینه برون سپاری، واحدهای بزرگی که در استان فعالیت دارند باید به واحدهای کوچک که هم راستا با واحدهای بزرگ هستند توجه نمایند و از ظرفیت واحدهای کوچک استفاده نمایند.

زیرا توجه به این مسائل می تواند در تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان بسیار دارای اهمیت باشد. حاجی پور اظهار می نماید: علاوه بر موارد مذکور واحدهای صادرنماینده بسیار خوبی در استان هستند که با توجه به وجود این ظرفیت ها در همه شهرستان ها بحث میز صادراتی در استان نیز با جدیت دنبال می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 248

به "تعامل اتاق بازرگانی با 6 صنعت بزرگ مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعامل اتاق بازرگانی با 6 صنعت بزرگ مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید