تحول بازار خودروی ایران با ماکسیما

به گزارش بیباپ، کمپانی نیسان ژاپن نیازی به معرفی ندارد و سال هاست که ایرانیان با محصولات این شرکت ژاپنی آشنا هستند و وانت نیسان های آبی معروف و انواع مدل های نیسان پاترول، دهه هاست که در جاده ها و خیابان های ایران درحال ترددند. نیسان ماکسیما نیز یکی از این محصولات نام آشنای این خودروساز ژاپنی است که در روند تنوع بخشی به بازار بی رمق و کم تنوع خودرو در ایران عرضه شد و دیری نپایید که به خودروی محبوبی بین جوانان و افراد مرفه جامعه ایرانی تبدیل شد. شرکت نیسان حدود 44 سال پس از تأسیس اش در سال 1933، اولین نسل از خودرویی با عنوان ماکسیما را در سال 1977 فراوری کرد و روند این فراوری تاکنون در هفت نسل ادامه داشته است. نسل پنجم این خودروی توانمند که از سال 1998 تا 2003 توسط نیسان فراوری و در بازارهای جهانی عرضه می شد، در ایران از سال 2002 تا سال 2012 توسط شرکت خودروسازی پارس خودرو در دو مدل دنده ای و اتوماتیک مونتاژ و عرضه شد. درحقیقت، ماکسیمای مونتاژ شده در ایران همان مدلی است که در سال 2000 در رده سدان نیمه لوکس ازسوی نیسان طراحی، فراوری و عرضه شده بود و حالا خط فراوریش به ایران راه پیدا نموده بود. لازم به ذکر است که هم اکنون، شرکت نیسان نسل جدید ماکسیما را طراحی و فراوری نموده است که از لحاظ بدنه با خودروی ماکسیمای فراوریشده در ایران کاملاً متفاوت است، اما به دلیل آن که ماکسیمای جدید در ایالات متحده آمریکا فراوری می گردد و بسیاری از قطعات این خودرو نیز توسط سازندگان آمریکایی تأمین می گردد، طبیعتاً امکان فراوری آن در ایران وجود ندارد.

تحول بازار خودروی ایران با ماکسیما

عوامل مؤثر بر محبوبیت ماکسیما در ایران

زمانی که ماکسیما پا به بازار کشورمان گذاشت، جزو معدود خودروهایی بود که بازار خودروی ایران را کلاً دچار تغییر چشم گیری کردند. زیرا در آن ایام بازاری به نام خودروهای لوکس یا چیزی مشابه به آن وجود نداشت. پارس خودرو با عرضه این خودرو، سگمنت خودروهای لوکس را در اختیار خود گرفت و پیش تاز و پرچم دار میدانی شد که در سال های بعد، خودروسازان دیگر نیز پا به این عرصه گذاشتند. همین موضوعِ عدم تنوع و تشنگی بازار ایران برای بلعیدن خودروهایی با ظاهر جدید و توان فنی هم تراز با خودروهای روز جهان، برگ برنده فراوری و عرضه ماکسیما در هر دو مدل دنده ای و اتوماتیک شد. بی شک ماکسیما جزو اولین خودروهایی بود که هم زمان با عرضه در بازارهای جهانی، در ایران نیز عرضه می شد. یکه تاز این میدان همین طور پیش رفت تا چند سال بعد که سر و کله خودروهایی چون هیوندای سوناتا و تویوتا کمری گرند پیدا شد و حاصل آن چیزی نبود جز از دست رفتن بخش بزرگی از بازار داخلی به نفع این رقبای تازه وارد. اما هم چنان نیز ماکسیما دنده ای مونتاژ داخل، با داشتن امکانات قابل آنالیز در زمان عرضه اش، قدرت و توانایی فنی مطلوب و قیمت مناسب، بازار نسبتاً خوبی در رده قیمتی خود و مشتریانی در بازار خودروهای دست دوم دارد که با شوق سراغ خرید آن می روند و داشتن این خودرو را به خرید بعضی محصولات صفرکیلومتر بی کیفیت داخلی، همچون پراید، ترجیح می دهند.

ماکسیما خودرویی سریع و ماندگار

ماکسیما پیشرانه ای با حجم 3000 سی سی دارد که 6 سیلندر و 24 سوپاپ و به صورت خورجینی وی شکل (V) است. حداکثر توان این موتور 227 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 291 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه است. حداکثر سرعت این خودرو 255 کیلومتر بر ساعت است که صفر تا 100 آن با جعبه دنده دستی 6 دنده (5 دنده جلو) حدود 7.4 ثانیه ثبت شده است. البته در دوره ای اعلام شد که ماکسیما بازار ایران فقط می تواند 197 تا 202 اسب بخار فراوری کند.

ماکسیما دنده دستی که دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 است، مصرف سوختی معادل 14.9 لیتر در شهر، 8.3 لیتر در بزرگ راه و 10.7 لیتر به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر دارد. ظرفیت باک آن70 لیتر است. ناگفته نماند ماکسیما با جعبه دنده دستی 1430 کیلوگرم وزن دارد که 20 کیلوگرم سبک تراز مدل دنده اتوماتیک است.

سیستم تعلیق در ماکسیما مستقل برای هر چرخ عمل می نماید که در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی لینک با اتصال چندگانه و از نوع هیدرولیکی است. سیستم فرمان هم از قدرت کمکی هیدرولیکی استفاده می نماید. دیسک و کالیپر ترمزها که در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند، از نوع روغنی با بوستر خلائی بوده و از سیستم ضد قفل ABS بهره برده اند. به این امکانات باید بهره مندی از سیستم های پایداری EBD و ABS را اضافه نمود.

آپشن ها و امکانات این خودرو شامل مواردی چون تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه برای سرنشینان عقب، مجهز بودن به دو کیسه هوای راننده و سرنشین، قفل مرکزی ریموت دار، برخورداری از مه شکن های مخصوص برای عبور از پیچ ها، تنظیم برقی جایگاه ها و پشت سری های فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی آینه های کناری، بالابر برقی شیشه های جلو و عقب و… اشاره نمود.

ماکسیمای دنده دستی و اتوماتیک پیروز به دریافت چهار ستاره از مؤسسه استاندارد اروپا (EuroNCAP) در بحث ایمنی خودرو شده است.

وضعیت ماکسیما دنده دستی در ایران

در ابتدای عرضه ماکسیما در ایران، این خودرو قیمتی فراتر از خودروهای موجود در آن مقطع را داشت و حتی قیمت آن با هزینه خرید یک آپارتمان نقلی در منطقه ای متوسط در پایتخت برابری می کرد! این قیمت روندی نزولی را طی کرد و بنا به دلایل متعددی قیمتش آن قدر کاهش یافت که مشتریان هدف آن از قشر مرفه جامعه در اوایل دهه 80 شمسی به قشر متوسط در دهه 90 شمسی تغییر پیدا کرد. هم اکنون (اسفند 97) در بازار خودروهای دست دوم، نیسان ماکسیمای مونتاژ داخل از نوع دنده دستی، قیمتی به مراتب پایین تر از مدل مشابه دنده اتوماتیک اش دارد و متناسب با مدل، سلامت ظاهری و فنی، میزان کارکرد و… از قیمتی بالغ بر 80 میلیون تومان تا بیش از 200 میلیون تومان خریدوفروش می گردد.

منبع: دیوار
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 246

به "تحول بازار خودروی ایران با ماکسیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحول بازار خودروی ایران با ماکسیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید