به مالک ساختمان صالح المهدی اخطار داده بودیم، مشابه این ساختمان در کرمان فراوان داریم

به گزارش بیباپ، خبرنگاران/کرمان ظهر روز یک شنبه 21 آذرماه، مجتمع تجاری صالح المهدی در شهر کرمان دچار آتش سوزی شد. خوشبختانه در این حادثه، به کسی آسیب نرسید و جز یکی از آتش نشان که به علت حجم زیاد شیشه های شکسته، زخمی شده، فرد دیگری صدمه ندیده است.

به مالک ساختمان صالح المهدی اخطار داده بودیم، مشابه این ساختمان در کرمان فراوان داریم

به گزارش خبرنگاران، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در زمینۀ دلایل اولیۀ وقوع آتش سوزی در این ساختمان گفت: کارشناسان در حال آنالیز هستند و احتمالاً تا ظهر دوشنبه، نتیجه معین می گردد.

وی ضمن هشدار نسبت به نصب نمای آلومینیوم در ساختمان ها اظهار کرد: پشتِ نما، لایه ای از قیر وجود دارد و وقت آتش سوزی، این دو، مثل بنزین می سوزند؛ برای همین است که ما همواره تأکید داشته ایم که از نمای آلومینیوم استفاده نگردد. اگر این نما در ساختمان نبود، حداکثر یک طبقه آتش می گرفت نه اینکه کل ساختمان آغاز به سوختن کند.

رضا میرزایی ادامه داد: در طبقۀ همکف این مجتمع، مغازه های زیادی وجود دارد که نگذاشتیم حریق به آن ها برسد و بعضی از واحدهای طبقات بالا، خالی بودند، آتش نشانان از داخل ساختمان آتش را خاموش کردند.

وی در خصوص فیلم های پخش شده در فضای مجازی که مردم می گویند آتش نشانی دیر رسیده است، گفت: اولین تماسی که با مرکز فرماندهی ما دربارۀ این حادثه گرفته شد، ساعت 12 و 41 دقیقه بوده و ساعت 12 و 45 دقیقه نخستین خودروی ما به محل حادثه رسیده و سپس پیاپی، هشت دستگاه خودروی آتش نشانی به محل رسیدند و تا ساعت 13 حریق کاملاً مهار شد، اما لکه گیری تا حدود ساعت 16 ادامه داشت.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان اظهار کرد: بعلاوه یک آتش سوزی دیگر روبه روی این ساختمان در محوطۀ خالی، پشت بانک مقابل ساختمان صالح المهدی اتفاق افتاده بود که به نظر می رسید مقداری کارتن و زباله در آنجا ریخته شده و احتمالاً کسی آن ها را آتش زده بود.

میرزایی گفت: همزمان با اطفای حریق ساختمان، سریعاً این آتش نیز خاموش شد.

وی با بیان اینکه وقتی با خودروی آتش نشانی که 10 هزار لیتر آب دارد و به یک پمپ 6000 لیتری متصل است، بخواهید این آتش را خاموش کنید، در عرض پنج دقیقه خالی می گردد، گفت: مردم فکر می نمایند که خودروی آتش نشانی، آب نداشته است؛ درحالی که در این حادثه، چندین بار خودروهای آتش نشانی با وجود اینکه ظرفیت بالایی دارند، آبگیری کردند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی مردم از این مسایل فنی را آگاه نیسند، گفت: در چنین حریق هایی، مجبوریم با مانتیور بزنیم که سریع خاموش گردد و همین باعث می گردد که در عرض پنج دقیقه، خودروی آتش نشانی خالی گردد، اما بعضی فکر می نمایند خودروی آتش نشانی به دریا وصل است!

میرزایی اضافه نمود: پس از اعلام گزارش حریق، ابتدا اولین خودروی پیشرو می آید که بعضی 1500 لیتر و بعضی 2500 لیتر آب دارند که به سرعت خالی می شوند.

وی درخصوص مصدومیت یکی از آتش نشانان گفت: یکی از همکاران ما، چون شیشه های ساختمان شکسته شده و در حال ریزش بود، از ناحیۀ دست زخمی شد که دست او چند بخیه خورده است.

میرزایی بعلاوه درباره ایمنی این ساختمان گفت: قبلاً شهرداری به مالک این ساختمان اخطار داده است؛ سیستم اعلام و اطفای حریق ندارد و متأسفانه شرایط خیلی نابسامانی دارد.

وی اضافه نمود: متأسفانه چنین ساختمان هایی در شهر کرمان زیاد داریم که مدام به مالکان آن ها اخطار می دهیم، اما پشتوانۀ قانونی باید باشد تا سیستم اعلام و اطفای حریق نصب نمایند.

اگر ساختمان 20 طبقه هم بود، نمای آلومینیوم کاملاً می سوخت

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: البته حتی در صورت وجود سیستم اعلام و اطفای حریق در این ساختمان، چون نمای آلومینیوم داشت، آتش سوزی گسترده می شد و اگر 20 طبقه هم بود، نما کاملاً می سوخت.

میرزایی اضافه نمود: خیلی تأکید داریم که از این نوع نما استفاده نگردد، ولی توجهی نمی گردد و حتی بعضی ساختمان های مسکونی هم متأسفانه این نما را نصب می نمایند.

وی با بیان اینکه در یکی از فیلم هایی که از این حادثه منتشر شده، یکی از شهروندان حاضر در محل، از نبود نردبان گلایه می نماید که عملیات اطفای حریق را با مشکل روبرو نموده است، در خصوص تجهیزات اطفای حریق در ساختمان های بلندمرتبه گفت: یک نردبان 32 متری داریم، اما برای اطفای حریق این ساختمان، نردبان 50 متر به بالا احتیاج است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در عین حال گفت: اما شرایط این ساختمان و حریق هم متفاوت بود؛ اگر یک نردبان 50 متری جلوی ساختمان بود، حداقل 10 دقیقه طول می کشید تا عملیاتی گردد.

میرزایی اضافه نمود: چنین نردبانی وقتی مناسب بود که افراد زیادی در ساختمان محبوس شده باشند؛ بنابراین، با عملیاتی کردن نردبان در خیابان پشت مجتمع، افراد را نجات می دادیم.

وی ادامه داد: بلندترین نردبان بالای 60 متر ارتفاع و حدود 60 میلیارد تومان قیمت دارد که خرید آن موقع می برد؛ در چنین شرایطی، آتش نشان مجبور است حریق را با بالا رفتن از پله ها و از داخل خاموش کند.

میرزایی با بیان اینکه در این حادثه، همکاران ما شش طبقه شلنگ آب را بالا کشیدند، گفت: اما مردم ظاهر کار را می بینند.البته اگر تجهیزات انفرادی بیشتری داشتیم، بهتر عمل می کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان اضافه نمود: اکنون، به 100 دستگاه تنفسی احتیاج داریم؛ 40 دستگاه تنفسی ما در این حادثه خالی شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه وجود تجهیزات انفرادی فراوان و خودروهای با ظرفیت بالای آب و پیشرفته، برای اطفای حریق خیلی مهم است، گفت: آتش سوزیِ روز یکشنبه در پیک ترافیک بود؛ از زمانی که آگاه شدم، با خودرویی که چراغِ گردان نداشت، حدود شش هفت دقیقه طول کشید تا از بلوار آزادگان به محل حادثه رسیدم.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان میرزایی اضافه نمود: هیچ خودرویی زودتر از چهار دقیقه نمی توانست به محل حادثه برسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه هدایت و رانندگی و نیروی انتظامی به موقع رسیدند، راستا را بستند و اقدامات لازم را انجام دادند؛ اورژانس هم فوراً رسید و هلال احمر نیز چهارپنج اکیپ امدادی فرستاد و همکاری خیلی خوبی را بین دستگاه های امدادی شاهد بودیم که جای تشکر دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2321

به "به مالک ساختمان صالح المهدی اخطار داده بودیم، مشابه این ساختمان در کرمان فراوان داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به مالک ساختمان صالح المهدی اخطار داده بودیم، مشابه این ساختمان در کرمان فراوان داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید