بازگشت تالاب شادگان به روزهای بحرانی

به گزارش بیباپ، سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: یازدهم تیرماه امسال عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به خوزستان.

بازگشت تالاب شادگان به روزهای بحرانی

پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان را افتتاح کرد تا امید به حیات این تالاب در فعالان محیط زیست و مردم زنده شود. با افتتاح این پروژه و انتقال 5 متر مکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان، بخشی از حق آبه این تالاب تامین شد. این طرح در حالی افتتاح شد که سرپرست معاونت محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اردیبهشت امسال آبگیری تالاب های خوزستان را یکی از برکات سیلاب گفت. احمدرضا لاهیجان زاده با بیان این که بارش های اخیر باعث شده اند تالاب های استان خوزستان پرآب شوند، گفت: خوشبختانه بارش باران در سال آبی 97 - 98 باعث شد تالاب شادگان به صورت صددرصدی و کامل آبگیری شود.

  • وضعیت تالاب شادگان بحرانی است

این 2 خبر به فاصله 2 ماه باعث خوشحالی فعالان محیط زیست در خوزستان شد چراکه با بازگشت حیات به تالاب شادگان، بخشی از کانون های ریزگرد اطراف اهواز آبگیری می شدند. اما حالا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان درباره وضعیت این تالاب به خبرنگاران می گوید: در حال حاضر، با توجه به فروکش کردن آب، آبگیری تالاب کاهش یافته است. رحیم مجدمی با بیان این که اکنون وضعیت تالاب شادگان بحرانی است، می افزاید: با توجه به گرمای هوا و تبخیر و خروج آب تالاب شادگان به سمت دریا، حدود 40 تا 50 درصد تالاب آب دارد. همچنین، با توجه به صدور مجوز کشت تابستانه در بالادست تالاب، میزان کمی از آب رودخانه جراحی که تامین کننده آب تالاب شادگان است، وارد تالاب می شود.

وی می گوید: مقداری از آب سیلاب فروردین امسال به سمت دریا و بخشی از آن به سمت نهر مارد هدایت شد، اما پس از آن کالورت های هدایت آب تالاب به این بخش ها مسدود شدند. البته مسدود کردن این کالورت ها که برای هدایت سیلاب به دریا ایجاد شده بودند، پس از فروکش بخش زیادی از حجم آب و با تاخیر انجام شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان اظهار می کند: همچنین، پس از این که کالورت ها مسدود شدند، متاسفانه کالورت های دیگری توسط برخی افراد ایجاد شده اند که آب تالاب را به سمت دریا هدایت می کنند. برخی افراد برای مقاصد خاصی این کالورت ها را ایجاد می کنند و باعث هدررفت آب می شوند. این مسئول با بیان این که برای نگهداری آب تالاب باید کالورت ها بسته شوند، ادامه می دهد: علی رغم این که چندین بار این کالورت ها را مسدود کردیم اما باز هم برخی افراد اقدام به باز کردن کالورت ها می کنند.

  • آب شادگان دائمی نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به اهداف ایجاد کالورت توسط افراد بومی در تالاب شادگان بیان می کند: صید گونه هایی از پرندگان نیاز به خشک شدن برخی نقاط تالاب دارد و افراد بومی منطقه هم به این دلیل اقدام به ایجاد کالورت و هدایت آب تالاب به سمت دریا می کنند. این موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است و چند نفر در این زمینه به این مراجع معرفی شده اند.

وی در خصوص تاثیر افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان می گوید: با افتتاح این پروژه مقرر شده بود روزانه 5 متر مکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان شود. مدیریت (متولی) انتقال آب کارون به تالاب شادگان، سازمان آب و برق خوزستان است، اما متاسفانه رهاسازی آب به صورت دائم انجام نمی شود. مجدمی می افزاید: سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد گفت که رهاسازی آب را شب ها انجام داده است، اما افتتاح این پروژه تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

  • تبدیل بخشی از تالاب به گنداب

کننده شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی تالاب شادگان و خشک شدن ناگهانی آب می گوید: اکنون بسیاری از نقاط تالاب به گنداب تبدیل شده است و تالاب بوی تعفن و ماهی مرده می دهد. مجید ناصری نژاد می افزاید: در ایام سیل امسال آب زیادی وارد تالاب شادگان شد، اما به سرعت هم از آن خارج شد. تالاب در ایام سیل مملو از آب بود و مردم حاشیه تالاب تحت تاثیر سیل قرار گرفتند و متضرر شدند. اما حالا بخش هایی از تالاب خشک شده و بسیاری از ماهی هایی که در پی سیلاب وارد تالاب شده بودند، بر اثر خشک شدن ناگهانی آب از بین رفته اند.

وی اظهار می کند: علی رغم پیگیری برای بسته شدن جاده آبادان - ماهشهر که موجب خروج آب تالاب شادگان می شود، این کار انجام نشد و آب تالاب در حال تخلیه شدن است.

کننده شادگان با اشاره به افتتاح پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان می گوید: با افتتاح این پروژه، 5 متر مکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان وارد می شود اما مشکل کم آبی تالاب را رفع نمی کند. ناصری نژاد ادامه می دهد: تالاب بین المللی شادگان 430 هزار هکتار وسعت دارد و با بهره برداری از این پروژه هم کمبود آب تالاب شادگان رفع نمی شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 265

به "بازگشت تالاب شادگان به روزهای بحرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت تالاب شادگان به روزهای بحرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید