بازدید از موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو

به گزارش بیباپ، موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو | Royal Ontario Museum in Toronto

موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو (به اختصار ROM) بزرگ ترین و پیشروترین موزه کشور کانادا محسوب می گردد و می توانید در آن هم به تماشای گذشته تاریخ طبیعی مشغول شوید و هم تاریخ و فرهنگ انسان های پیشین. در مجموع شش میلیون شی باستانی و ارزشمند در موزه نگهداری می شوند که شاید جالب باشد بدانید آثار ایرانی بسیاری نیز جزو آن ها هستند که اغلب آن ها سفال هایی از کاشان و کرمان می باشند. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا بازدیدی کوتاه و مختصر از موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو داشته باشیم.

بازدید از موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو

از سفر با تور کانادا ارزان قیمت لذت ببرید.

تاریخچه موزه

بخش بزرگی از موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو مدیون دو نفر است. اولین آن ها چارلز تریک کرلی Charles Trick Currelly متولد 1876 تا 1975 است که در اکستر انتاریو متولد شد و در دانشگاه تورنتو به تحصیلات مشغول شد. اما پس از مدتی متوجه شد که علاقه زیادی به مطالعه فرهنگ های باستانی و تحقیقات باستان شناسی دارد. سپس به لندن رفت و آن جا با یک مصرشناس انگلیسی به نام Flinders Petrie آشنا شد و آنقدر خوش شانس بود که بتواند در سفری به مصر او را همراهی کند.

تجربیات Currelley در مصر با پتری و بعد از آن در کرت و آسیای صغیر جاه طلبی تاسیس موزه باستان شناسی انتاریو در تورنتو را در او شکل دارد، اما رویای او پس از آشنایی با یک شخصیت مهم و تاثیر گذار دیگر به واقعیت تبدیل شد. در طول کارهای باستان شناسی خود در مدیترانه، Currelly توانایی قابل توجهی را در فراوری مقالات مهم منشا باستانی نشان داد و این مهارت او را به عنوان یک مشاور ارزشمند برای جمع آوری کنندگان در بریتانیا و همچنین در کانادا تعیین کرد.

یکی از مشتریان او، سر ادموند واکر (1848)، پدر یک همکلاسی سابق بود که Currelly را برای ایجاد یک موزه دنیای در انتاریو به شدت تشویق کرد. واکر، یک تاجر و بانکدار (تا سال 1907 مدیر کل بانکداری کانادا شد) نیز به عنوان یک شهروند اهل کانادا بود که در بسیاری از موسسات مهم کانادا، از جمله گالری ملی کانادا، گالری هنری انتاریو و دانشگاه تورنتو آشناهای زیادی داشت.

تمایلات اولیه واکر بر دنیا طبیعی متمرکز بودند. او با جمع آوری فسیل ها آغاز کرد، که بعدا به همراه کتابخانه دیرینه شناسی خود به موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو اهدا کرد. او همچنین تأمین اقتصادی برای حفاری دایناسورها را در نواحی آلبرتا ترتیب داد. بر روی یکی از گونه های جدیدی که کشف شد نام او (Parasaurolophus walker) را نهادند. سپس دامنه علاقه مندی های او گسترش یافت و به تحقیق درباره فرهنگ های دنیا مشغول شد و در این بین مجموعه ارزشمندی را جمع آوری کرد که پس از مرگش به موزه اهدا شد.

واکر، تحت تأثیر نهادهای فرهنگی شهر نیویورک، گالری ها و موزه هایی که در هنگام کار برای بانک در آن شهر بازدید نموده بود، نتیجه گرفت که تورنتو از موسسات مردوی و اعتبار مشابهی برخوردار است. او و واکر منافع و کوشش های خود را با یاری دانشگاه تورنتو یکی کردند و هدف خود را به دست آوردند.

وقتی موزه باستان شناسی سلطنتی انتاریو در سال 1912 ایجاد شد، Currelly به عنوان اولین مدیرش انتخاب شد. واکر نخستین رئیس شد، موقعیتی که او تا زمان مرگش در سال 1924 حفظ کرد. با توجه به منافع دو بنیانگذارمجموعه ROM و تمرکز بر تأکید بر طبیعت و فرهنگ، تمرکز دوگانه ای که موجب شد موزه در موقعیت کنونی خود قرار گیرد.

کلکسیون های موزه

مجموعه های موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو در حال حاضر شامل بیش از 6 میلیون اشیا هستند. بخش های تاریخ طبیعی و فرهنگ های دنیا شامل مجموعه های مربوط به انسان شناسی، تمدن های نزدیک شرق و آسیا، هنر و فرهنگ غربی، تنوع زیستی، علوم زمین و زمین شناسی و سایر رشته ها است. در مجموعه باستان شناسی از همه مناطق دنیا اشیایی موجود است. مجموعه های قومی آن شامل سراسر دنیا و گستره وسیعی می گردد، از جمله جزایر کانادا، ساحل شمال غربی، Plains ،Inuit و Woodlands.

مجموعه های نزدیک خاورمیانه و آسیایی شامل غرفه های چینی استثنایی، از جمله سنگ قبرهایی که قدمتشان از سلسله تان تا سلسله تانگ است؛ همچنین دارای جامع ترین مجموعه مصنوعات مصری و خاورمیانه در کانادا و همچنین بزرگترین مجموعه نساجی و لباس های کانادا است. بخش فرهنگ دنیای دارای بزرگترین مجموعه یونانی و رومی در کانادا و همچنین وسیع ترین مجموعه بیزانسی است. گالری های هنر تزئینی اروپایی آن از جامع ترین های دنیا است و مجموعه ای از هنرهای تزئینی اولیه کانادایی در آن نگهداری می گردد.

گروه های تاریخ طبیعی شامل مجموعه های متنوعی از دوزیستان و خزندگان در کانادا، بزرگ ترین مجموعه پستانداران و پرندگان در کانادا، یکی از بهترین های خفاش و ماهی شناسی در آمریکای شاقتصادی و گیاه شناسی، حشره شناسی و سایر رشته ها می باشد. ROM دارای مجموعه های دنیای از مواد معدنی، سنگ های قیمتی، سنگ ها و شهاب سنگ ها در نمونه های غنی است. مجموعه موزه دایناسورهای کرتاسه در سراسر دنیا شهر دارد و مجموعه ای از فسیل های کامبری از شیل برگرس بریتیش کلمبیا که از مهم ترین فسیل های پیدا شده است در اینجا نگهداری می گردد.

مجموعه هنر ایرانی

آثار ایرانی از دوره ها و مناطق مختلفی جمع آوری شده اند؛ از ظروف سفالی هزاره چهارم پیش از میلاد و نشان های طلایی هخامنشیان گرفته تا سرامیک های کاشان در سده دوازدهم میلادی و اشیای نقاشی شده زمان قاجار در تهران را می توانید در موزه ببینید. البته ضروری است متذکر شویم که اگرچه مجموعه هنر ایرانی در این موزه بسیار غنی است اما گردانندگان موزه به آن توجه زیادی نشان نمی دهند. در این موزه، هنر رومی، چینی، مصری و … بخش های تعیین خود را دارند اما آثار ایرانی در بخشی به نام خاورمیانه پراکنده اند.

بیشترین بخش آثار ایرانی موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو به سفال اختصاص دارد. این آثار اغلب در کاشان و کرمان ساخته شده اند و توجه پژوهشگران را به خود جلب نموده اند. در سال 2013 کتاب ارزشمندی به نام سفال های ایرانی (Persian Potteries) درباره این آثار توسط انتشارات بریل در هلند با همکاری موزه سلطنتی انتاریو به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. که البته در نوشتن آن به آثار سفالی موزه انگلیس، موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، موزه هرمیتاژ در سنت پترزبورگ و مجموعه های خصوصی نیز در نظر گرفته شده اند.

منبع: thecanadianencyclopedia.ca

منبع: الی گشت
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 357

به "بازدید از موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید